Professor
(School of Human Sciences)
Faculty of Human Sciences(Graduate School of Human Sciences)
Faculty of Human Sciences(e-School (Internet Degree Program), School of Human Sciences)
研究所員 2016-
Bachelor Coursework Waseda University Sociology
Master Coursework Waseda University
Ph.D. Coursework The University of Chicago Experimental psychology
International Society for Ecological Psychology Director
Japanese Society of Ecological Psychology Director
The Japanese Psychological Association
Japanese Cognitive Science Society
2013/03
2000/06
Social sciences / Psychology / Experimental psychology
Research Classification:
A Study on Motor Coordination and Dexterity in Drumming2015/-0-2018/-0
Allocation Class:¥3640000
Research Classification:
Exploration and coordination in dialogue process: A counseling case study2012/-0-2015/-0
Allocation Class:¥4940000
Research Classification:
Measurement and analysis of paralinguistic information and motion for psychotherapy with rich sensibility2011/-0-2014/-0
Allocation Class:¥3640000
Research Classification:
Understanding of the discrepancy in communication in the clinical psychology interview: From the viewpoint of sound and nod2010/-0-2013/-0
Allocation Class:¥3770000
Research Classification:
Discovery of hidden patterns in dialogues-Dynamical similarity approachAllocation Class:¥4290000
Research Classification:
Perception of body orientation by dynamic touch, and its consequences for posture control.2008-2010
Allocation Class:¥4680000
Research Classification:
A study on the design of "field of dialogue" to promote mutual learning among psychotherapistsAllocation Class:¥4030000
Research Classification:
A study on microslips on spontaneous gestures by the instructor and the complexity of the instructional settings2007-2010
Allocation Class:¥4420000
Research Classification:
A Study on Coordination between Interpretation and Body Movements in Simultaneous InterpretationAllocation Class:¥3700000
Research Classification:
When praises resonate: clarification through multitiered annotation to counseling dialogs2016/-0-2019/-0
Allocation Class:¥4550000
Research Classification:
Time-series continuous evaluation of psychotherapy and development of objective measure2015/-0-2018/-0
Allocation Class:¥3380000
Research Classification:
Supporting active listening methods that clients can realize effect: reexamination of active listening concept and development of active listening education program2014/-0-2017/-0
Allocation Class:¥4160000
Research Classification:
Cross-cultural investigation on gestures and sign languages as interaction2012/-0-2015/-0
Allocation Class:¥17940000
2014
Research Results Outline:先行研究で、物語説明において話者の身振りに観察されるマイクロスリップ(錯誤に至る前に修正されるごく微細な淀み、以下MS)を検討することで、コミュニケー先行研究で、物語説明において話者の身振りに観察されるマイクロスリップ(錯誤に至る前に修正されるごく微細な淀み、以下MS)を検討することで、コミュニケーションが環境内のアフォーダンスにどのように制約されているのかを明らかにしつつある(古山ら,2011...先行研究で、物語説明において話者の身振りに観察されるマイクロスリップ(錯誤に至る前に修正されるごく微細な淀み、以下MS)を検討することで、コミュニケーションが環境内のアフォーダンスにどのように制約されているのかを明らかにしつつある(古山ら,2011)。本研究は、3名による会話場面において、身振りにおけるマイクロスリップの生起条件を明らかにし、それによりこの種の相互行為を制約している人的・物的環境要因を明らかにすることを目的としている。特定課題研究においては、実験環境をセットアップし、予備的なデータを取得してデータ解析の方法を検討した。今後は他の研究費を使いながら、本研究を進めていく予定である。
2018Collaborator:三嶋博之
Research Results Outline:ドラム演奏の熟練者と非熟練者では何が違うのか?本研究はドラム演奏に用いられる8ビートを課題とした実験を実施し、ドラム演奏のプロ、上中級者、初級者の間でドラム演奏の熟練者と非熟練者では何が違うのか?本研究はドラム演奏に用いられる8ビートを課題とした実験を実施し、ドラム演奏のプロ、上中級者、初級者の間で、演奏の精度や表現(打の時間構造・打圧の変動・音響的特徴など)、およびそれらを成立させている身体の...ドラム演奏の熟練者と非熟練者では何が違うのか?本研究はドラム演奏に用いられる8ビートを課題とした実験を実施し、ドラム演奏のプロ、上中級者、初級者の間で、演奏の精度や表現(打の時間構造・打圧の変動・音響的特徴など)、およびそれらを成立させている身体の使い方(頭部・体幹・上肢・下肢の変位、重心動揺など)において、何がどのように異なるのかを明らかにすることを目的として実施した。科研費獲得に向けた予備的な研究という位置づけであったが、2019年度科研費基盤研究Cを獲得した。
Course Title | School | Year | Term |
---|---|---|---|
Cultural Psychology | School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Body-mind Relationship | School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Interdisciplinary Ethnography of "Kando" | School of Human Sciences | 2020 | summer |
Seminar I (Sociocultural Psychology) | School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Seminar II (Sociocultural Psychology) | School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Introduction to Human Behavior and Environment Sciences | School of Human Sciences (Online Degree Program) | 2020 | fall quarter |
Cultural Psychology | School of Human Sciences (Online Degree Program) | 2020 | fall semester |
Sociocultural Psychology A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Sociocultural Psychology B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Sociocultural Psychology(1) A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Sociocultural Psychology(1) B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Sociocultural Psychology(2) A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Sociocultural Psychology(2) B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Introduction to Research Ethics for Human Sciences 01 | Graduate School of Human Sciences | 2020 | an intensive course(spring) |
Introduction to Research Ethics for Human Sciences 02 | Graduate School of Human Sciences | 2020 | an intensive course(spring) |
Sociocultural Psychology Studies | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall quarter |
Life Environment | Graduate School of Human Sciences | 2020 | an intensive course(fall) |
Advanced Topics in Interdisciplinary Ethnography of "Kando" | Graduate School of Human Sciences | 2020 | summer |
Sociocultural Psychology(D) A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Sociocultural Psychology(D) B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Course Title | Faculty | Publication Year |
---|---|---|
Cultural Psychology | School of Human Sciences (Correspondence Course) | 2016 |