Name

FURUYAMA, Nobuhiro

Official Title

Professor

Affiliation

(School of Human Sciences)

Contact Information

Mail Address

Mail Address
furuyama@waseda.jp

URL

Grant-in-aids for Scientific Researcher Number
20333544

Sub-affiliation

Sub-affiliation

Faculty of Human Sciences(Graduate School of Human Sciences)

Faculty of Human Sciences(e-School (Internet Degree Program), School of Human Sciences)

Affiliated Institutes

環境医科学研究所

研究所員 2016-

Educational background・Degree

Degree

Bachelor Coursework Waseda University Sociology

Master Coursework Waseda University

Ph.D. Coursework The University of Chicago Experimental psychology

Academic Society Joined

International Society for Ecological Psychology Director

Japanese Society of Ecological Psychology Director

The Japanese Psychological Association

Japanese Cognitive Science Society

Award

12th Tokugawa Award (2012), The Japanese Association of Sociolinguistic Science Winner: Nobuhiro Furuyama, Hiroyasu Massaki, Kazuya Sekine

2013/03

The University of Chicago William Rainey Harper Dissertation Fellowship

2000/06

Research Field

Keywords

cognitive science, ecological psychology, socio-cultural psychology

Grants-in-Aid for Scientific Research classification

Social sciences / Psychology / Experimental psychology

Research Grants & Projects

Grant-in-aids for Scientific Research Adoption Situation

Research Classification:

A Study on Motor Coordination and Dexterity in Drumming

2015/-0-2018/-0

Allocation Class:¥3640000

Research Classification:

Exploration and coordination in dialogue process: A counseling case study

2012/-0-2015/-0

Allocation Class:¥4940000

Research Classification:

Measurement and analysis of paralinguistic information and motion for psychotherapy with rich sensibility

2011/-0-2014/-0

Allocation Class:¥3640000

Research Classification:

Understanding of the discrepancy in communication in the clinical psychology interview: From the viewpoint of sound and nod

2010/-0-2013/-0

Allocation Class:¥3770000

Research Classification:

Discovery of hidden patterns in dialogues-Dynamical similarity approach

Allocation Class:¥4290000

Research Classification:

Perception of body orientation by dynamic touch, and its consequences for posture control.

2008-2010

Allocation Class:¥4680000

Research Classification:

A study on the design of "field of dialogue" to promote mutual learning among psychotherapists

Allocation Class:¥4030000

Research Classification:

A Study on Coordination between Interpretation and Body Movements in Simultaneous Interpretation

Allocation Class:¥3700000

Research Classification:

When praises resonate: clarification through multitiered annotation to counseling dialogs

2016/-0-2019/-0

Allocation Class:¥4550000

Research Classification:

Time-series continuous evaluation of psychotherapy and development of objective measure

2015/-0-2018/-0

Allocation Class:¥3380000

Research Classification:

Supporting active listening methods that clients can realize effect: reexamination of active listening concept and development of active listening education program

2014/-0-2017/-0

Allocation Class:¥4160000

Research Classification:

Cross-cultural investigation on gestures and sign languages as interaction

2012/-0-2015/-0

Allocation Class:¥17940000

On-campus Research System

Special Research Project

会話場面における身振りのマイクロスリップに関する研究

2014

Research Results Outline:先行研究で、物語説明において話者の身振りに観察されるマイクロスリップ(錯誤に至る前に修正されるごく微細な淀み、以下MS)を検討することで、コミュニケー先行研究で、物語説明において話者の身振りに観察されるマイクロスリップ(錯誤に至る前に修正されるごく微細な淀み、以下MS)を検討することで、コミュニケーションが環境内のアフォーダンスにどのように制約されているのかを明らかにしつつある(古山ら,2011...先行研究で、物語説明において話者の身振りに観察されるマイクロスリップ(錯誤に至る前に修正されるごく微細な淀み、以下MS)を検討することで、コミュニケーションが環境内のアフォーダンスにどのように制約されているのかを明らかにしつつある(古山ら,2011)。本研究は、3名による会話場面において、身振りにおけるマイクロスリップの生起条件を明らかにし、それによりこの種の相互行為を制約している人的・物的環境要因を明らかにすることを目的としている。特定課題研究においては、実験環境をセットアップし、予備的なデータを取得してデータ解析の方法を検討した。今後は他の研究費を使いながら、本研究を進めていく予定である。

ドラム演奏の科学:表現性を生む全身のコーディネーション

2018Collaborator:三嶋博之

Research Results Outline:ドラム演奏の熟練者と非熟練者では何が違うのか?本研究はドラム演奏に用いられる8ビートを課題とした実験を実施し、ドラム演奏のプロ、上中級者、初級者の間でドラム演奏の熟練者と非熟練者では何が違うのか?本研究はドラム演奏に用いられる8ビートを課題とした実験を実施し、ドラム演奏のプロ、上中級者、初級者の間で、演奏の精度や表現(打の時間構造・打圧の変動・音響的特徴など)、およびそれらを成立させている身体の...ドラム演奏の熟練者と非熟練者では何が違うのか?本研究はドラム演奏に用いられる8ビートを課題とした実験を実施し、ドラム演奏のプロ、上中級者、初級者の間で、演奏の精度や表現(打の時間構造・打圧の変動・音響的特徴など)、およびそれらを成立させている身体の使い方(頭部・体幹・上肢・下肢の変位、重心動揺など)において、何がどのように異なるのかを明らかにすることを目的として実施した。科研費獲得に向けた予備的な研究という位置づけであったが、2019年度科研費基盤研究Cを獲得した。

Lecture Course

Course TitleSchoolYearTerm
Cultural PsychologySchool of Human Sciences2020fall semester
Body-mind RelationshipSchool of Human Sciences2020spring semester
Interdisciplinary Ethnography of "Kando"School of Human Sciences2020summer
Seminar I (Sociocultural Psychology)School of Human Sciences2020spring semester
Seminar II (Sociocultural Psychology)School of Human Sciences2020fall semester
Introduction to Human Behavior and Environment SciencesSchool of Human Sciences (Online Degree Program)2020fall quarter
Cultural PsychologySchool of Human Sciences (Online Degree Program)2020fall semester
Sociocultural Psychology AGraduate School of Human Sciences2020spring semester
Sociocultural Psychology BGraduate School of Human Sciences2020fall semester
Sociocultural Psychology(1) AGraduate School of Human Sciences2020spring semester
Sociocultural Psychology(1) BGraduate School of Human Sciences2020fall semester
Sociocultural Psychology(2) AGraduate School of Human Sciences2020spring semester
Sociocultural Psychology(2) BGraduate School of Human Sciences2020fall semester
Introduction to Research Ethics for Human Sciences 01Graduate School of Human Sciences2020an intensive course(spring)
Introduction to Research Ethics for Human Sciences 02Graduate School of Human Sciences2020an intensive course(spring)
Sociocultural Psychology StudiesGraduate School of Human Sciences2020fall quarter
Life EnvironmentGraduate School of Human Sciences2020an intensive course(fall)
Advanced Topics in Interdisciplinary Ethnography of "Kando"Graduate School of Human Sciences2020summer
Sociocultural Psychology(D) AGraduate School of Human Sciences2020spring semester
Sociocultural Psychology(D) BGraduate School of Human Sciences2020fall semester

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Course TitleFacultyPublication Year