Name

USICCO, Francesca

Official Title

Professor(without tenure)

Affiliation

(School of Humanities and Social Sciences)

Contact Information

Mail Address

Mail Address
w261943@aoni.waseda.jp

URL

Grant-in-aids for Scientific Researcher Number
40708343

Sub-affiliation

Affiliated Institutes

イタリア研究所

研究所員 2013-2014

Educational background・Degree

Educational background

-1998 Ca’ Foscari University of Venice Faculty of Foreign Languages and Literature, Department of Japanese Language and Literature Japanese literature, Foreign language education, Japanese art
-2005 Institute of Technologists Faculty of Technologists Department of Building Technologists
-2007 Institute of Technologists Department of Technologists Wooden Structure of Japanese Architecture, Urban planning /Architectural planning

Degree

Master of Japanese Language and Literature Thesis Ca' Foscari University of Venice

Career

<Inrelationtoeducationofforeignlanguages>
1998-Assistant in Japanese studies, Department of Eastern Asian Studies, Faculty of Foreign Languages and Literature at Ca’ Foscari University of Venice
2001-‐2002 Italian language instructor at the New National Theatre Opera Studio, Tokyo
2000-date Instructor in Italian language and culture at Italian Cultural Institute in Tokyo
2002-‐2013 Lecturer in Italian language and culture at Faculty of Letters, Arts and Sciences, Waseda University
2007-date Italian language lecturer at Faculty of International Studies, Kyoritsu Women’s University
2013-Associate Professor at School of Culture, Media and Society, School of Humanities and Social Sciences, Faculty of Letters, Art and Sciences, Waseda University
<Inrelationtoarchitectural/buildingdesign>
1994-‐1997 Art director at AUGE your creative partner, Media Agency, Treviso, Italy
1998-‐2000 Head of the cultural department, AUGE agency, work included designing parking system for Mitsubishi Precision Co., Ltd. Co-working for the solo exhibition “Gianni Colombo &#8211; L’artista e il suo mondo” at the Sogetsu Art Museum of Tokyo (1999).
2000-Study techniques of wooden structure under Fumio Tanaka at Maki Construction Co., Ltd.
2002-Working experience at Atelier Zo in Tokyo as an intern from Institute of Technologists
2004-Working experience at Maki and Associates Architecture and Planning as an intern from Institute of Technologists
2006-Working experience at Ben Nakamura and Associates Inc. as an intern from Institute of Technologists
2006-‐2007 Teaching assistant of drawing for Department of Building Technologists, Institute of Technologists
2007-‐2008 Design of multipurpose space inside the campus of Institute of Technologists

OfficerCareer(Outside the campus)

2002-date Member of the executive committee of CILS (certificate of Italian as a foreign language) in Tokyo
2013-Member of the Didactic Committee at Italian Cultural Institute in Tokyo

Research Field

Keywords

Education of foreign languages, Japanese art, City planning/Architectual planning, Educational facility design

Grants-in-Aid for Scientific Research classification

Engineering / Architecture and building engineering / Town planning/Architectural planning

Humanities / Art studies / Fine art history

Humanities / Linguistics / Foreign language education

Paper

「コミュニティスクール -学校を中心としたコミュニティの核をつくる-」

Usicco Francesca (ウジッコ フランチェスカ)

2006年度修士学位プロジェクト(プロジェクト実施成果)、ものつくり大学大学院ものつくり学研究科

“Demoni e fantasmi nell’arte di Tsukioka Yoshitoshi”

Usicco Francesca

Books And Publication

「子ども、空間、関係性: レッジョ・チルドレン、ドムス・アカデミー・リサーチセンター幼児期のための環境のメタプロジェクト」

ドムス・アカデミー・リサーチセンター (資料提供 Usicco Francesca、ウジッコ フランチェスカ)

学研

2004 「規矩・木割り 木造建築の関連用語集 其の一」 pp.22-32

ものつくり大学 発行

ものつくり大学

On-campus Research System

Special Research Project

日本の大学における第二外国語としてのイタリア語教材開発

2015Collaborator:三森のぞみ、トゥッチ・リヴィオ、チェントンツェ・カティア

Research Results Outline:本研究は、日本における大学イタリア語教育に特化した教材の包括的な開発を目指し、研究代表者ならびに本学内外の協力者が、その基盤となる初学習者用の教科書を本研究は、日本における大学イタリア語教育に特化した教材の包括的な開発を目指し、研究代表者ならびに本学内外の協力者が、その基盤となる初学習者用の教科書を共同して作成する3カ年計画(平成27年度〜29年度)の一環として行われたものである。初年度にあたる...本研究は、日本における大学イタリア語教育に特化した教材の包括的な開発を目指し、研究代表者ならびに本学内外の協力者が、その基盤となる初学習者用の教科書を共同して作成する3カ年計画(平成27年度〜29年度)の一環として行われたものである。初年度にあたる本年は、研究代表者ならびに協力者各自の教育経験から有効性が認められた方法論の集約と大学シラバスに則った教育内容の再検討を行った上で、新たな教案を具体化し、教室内でのフィードバックを繰り返しながら、パイロット版教材を準備した。

イタリアの作家を知る―マルチメディアでたどる ディーノ・ブッツァーティの足跡

2013

Research Results Outline:(序)イタリア語専攻以外の学生が、1年次終了後もイタリア文化に対し関心を持ち続け、多様な中級クラス、上級クラスにおいて、更なる学習を継続していけるよう(序)イタリア語専攻以外の学生が、1年次終了後もイタリア文化に対し関心を持ち続け、多様な中級クラス、上級クラスにおいて、更なる学習を継続していけるよう導くことも重要な課題である。「会話」及び「実践」という運用原語としてのイタリア語習得に続き、大学レ...(序)イタリア語専攻以外の学生が、1年次終了後もイタリア文化に対し関心を持ち続け、多様な中級クラス、上級クラスにおいて、更なる学習を継続していけるよう導くことも重要な課題である。「会話」及び「実践」という運用原語としてのイタリア語習得に続き、大学レベルであるイタリア文化の「理解」に至るには、要となる言葉の意味をより深く追求する姿勢が必要だろう。情報社会に生きる若い学生をこのような「学び」に導くためには、彼ら若い世代に向けた新鮮で多様なアプローチの方法を開発すべきと考える。 学習初期段階からの音声、画像、映像等の視聴覚教材を駆使した多角的なインプットにより、学生は広範な知識を身につけていく。さらには文化、文学、芸術全般に対する強い好奇心を喚起され、その好奇心は学習が進むにつれて多様な選択肢が用意されている本学の、分野別コースや中級コース、上級コースにも反映されると私は確信している。(授業実施時期)・早稲田大学2013年度秋学期「イタリア語を読む1(文学・社会)」(EUレベルB2)「資格を目指すイタリア語」(EUレベルB2/C1)・イタリア文化会館「文章分析と読解」(EUレベルB2)「CILS(イタリア政府公認検定試験)準備コース」(EUレベルC1)(教材の選択/授業計画立案時の検討要素)実施した各コースはそれぞれ、90分授業が10回というカリキュラムであるが、その中でブッツァーティと彼の作品を取り上げている。 “Ragazza che precipita(墜ちる娘)”は1962年に発表された絵画付きの短編である。上昇志向で気の強い娘、マルタは、自ら窓の外へ身投げする。この主人公は、望みを叶えたいと先を急ぐあまりに目の前にある真実を見落とす人間の象徴である。マルチメディアを利用した教育プログラムとしてテキスト、イラスト、ビデオ、音声などを効率よく順序立てて構成する。1.生徒のイタリア語習熟レベルによっては原文理解の助けとするための別の材料も準備する2.文章の長さや使用単語といったテキストのスタイル3.言語テキストのレイアウト方法4.記号、文字サイズや使用フォント、挿絵の使い方(形、色、パラグラフごとのアクセントの置き方、スペースの用い方) 上記の点を吟味した上で、動画資料とテキスト教材を平行して用いる授業計画を立てた。まず前半1回目で、本文中に出て来る語彙や文学作品の学習に欠かせない表現、たとえば「評論」「記事」「童話」「小説」「脚本」「戯曲」「マンガ」といったような単語を予習。次の2回で作品に関して書かれた文章を読みディスカッションする。ここで用いるのは、Cristina Palmieriによる評論“Dino Buzzati. Storie scritte e disegnate(ディーノ・ブッツァーティ 文字と絵による物語集)”である。さらに次の2回ではブッツァーティ作品に出てくる表現を用いて受動態や接続詞・副詞などの用法について説明を行う。 カリキュラム後半で“Ragazza che precipita”に関するインタビュー映像(1962年イタリア国営放送「ブッツァーティと出会う」)を使用する。これはブッツァーティ自身がこの作品について説明している動画である。この映像の音声テキストを空所補充問題形式にした教材を配布、学生はこれを使い、前半の授業で学んだ内容と結びつけて全体の内容を詳細に聞き取ろうとする。さらに後半では “Ragazza che precipita”の原文を宿題として与え、読ませる。それまでの授業で使った教材や、空所補充をしながら何度も観た映像といった、読解の前提となる知識や記憶を用いれば、一見難解に見えるこの原文も読み進めることができる。こうして学生は最終的に、自分自身の進歩や学習到達度に気づき充足感を得られる。<成果> 評論“Dino Buzzati. Storie scritte e disegnate(ディーノ・ブッツァーティ 文字と絵による物語集)”は、その特徴的なタイトルだけでなく、イラストの的確な選択と配置による視覚的効果ゆえに、最初から学習者の関心を強く引きつけた。学生たちはブッツァーティの芸術の根本にある問いに直面しながら、また、ウェブ上でブッツァーティ自身による他のイラストを見ながら、より広範で深い理解へと導かれた。結果的にはさまざまな視覚コミュニケーションの手法について自発的に評価し判断するに至った。学期の終盤で設けたフリーディスカッションの時間には、学生たちの活発な意見交換が見られ、「マルチメディア」と人間との関係性といったことについてまで議論がなされた。即ち教育メソッドとして導入した手法そのものも、授業中の論議の対象となり、さらに、学生一人一人が自分の経験を踏まえた上で一般的な日本人の日常生活について振り返るきっかけともなったのである。 学期末に学生に対して実施した授業に関するアンケートでは「イラストや写真、オーディオ教材の活用が特に良かった」という多数の回答を得ている。資格取得においても授業を通して身につけた文章分析力・読解力が役立っていることは明白である。

Lecture Course

Course TitleSchoolYearTerm
Italian I (Step 1) 1School of Culture, Media and Society2019spring semester
Italian I (Step 1) 1School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Italian III (Step 1) 1School of Culture, Media and Society2019spring semester
Italian III (Step 1) 1School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Italian I (Step 2) 1School of Culture, Media and Society2019fall semester
Italian I (Step 2) 1School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Italian III (Step 2) 1School of Culture, Media and Society2019fall semester
Italian III (Step 2) 1School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Preparation for Italian Proficiency Examination 1School of Culture, Media and Society2019spring semester
Preparation for Italian Proficiency Examination 1School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Preparation for Italian Proficiency Examination 2School of Culture, Media and Society2019fall semester
Preparation for Italian Proficiency Examination 2School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Intermediate Italian 1School of Culture, Media and Society2019spring semester
Intermediate Italian 1School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Intermediate Italian 3School of Culture, Media and Society2019fall semester
Intermediate Italian 3School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Upper-Intermediate ItalianSchool of Culture, Media and Society2019spring semester
Upper-Intermediate ItalianSchool of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Advanced ItalianSchool of Culture, Media and Society2019fall semester
Advanced ItalianSchool of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Italian as a Third Foreign Language 1School of Culture, Media and Society2019spring semester
Italian as a Third Foreign Language 1School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Italian as a Third Foreign Language 2School of Culture, Media and Society2019fall semester
Italian as a Third Foreign Language 2School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Preparation for Italian Proficiency Examination 1Graduate School of Letters, Arts and Sciences2019spring semester
Preparation for Italian Proficiency Examination 2Graduate School of Letters, Arts and Sciences2019fall semester
Intermediate Italian 1Graduate School of Letters, Arts and Sciences2019spring semester
Intermediate Italian 3Graduate School of Letters, Arts and Sciences2019fall semester
Upper-Intermediate ItalianGraduate School of Letters, Arts and Sciences2019spring semester
Advanced ItalianGraduate School of Letters, Arts and Sciences2019fall semester

Created Textbook And Teaching Material And Reference Book

Material for foreign language education

Detail

Outline: 2008 - Development of teaching materials for preparation course for CILS (Certificate of Italian as a foreign language) , level A1-A2 and B1-B2 (elementary and intermediate) 2008 - Development of teaching materials for preparation course for CILS (Certificate of Italian as a foreign language) , level B2 and C1-C2 (intermediate and advanced) and grammar / analysis course for advanced students 2009 Development of teaching materials for Italian composition 2010 Development of reading material for a lecture “Reading Italian texts (art, history and design in Italy) “ 2012‐ Development of teaching material for a lecture “Learning Italian through art” for intermediate / advanced level 2012 Development of teaching material for a lecture “Learning Italian with video ” for intermediate / advanced level 2013‐ Development of teaching material for beginners

Language texts

Detail

Outline:2011 “Illustration and words. Joy of communication – Games for Vocabulary Development“ (project for editing Italian as the second language), illustration by Francesca Usicco, text by F. Maggia, pp.395-398, Guerra Edizioni 2007 “In classe – Italian for beginners” illustration by Francesca Usicco, text by I. Gioe, F. Maggia, Y. Shirazaki 2005 “Illustration and words. Joy of communication – Games for Vocabulary Development” (Ca' Foscari University of Venice, Department of Linguistics and Comparative Cultural Studies) illustration by Francesca Usicco, text by F. Maggia, Ca’ Foscari University of Venice)