Name

KONDO, Takahiro

Official Title

Professor

Affiliation

(School of Education)

Contact Information

URL

Grant-in-aids for Scientific Researcher Number
40242234

Sub-affiliation

Sub-affiliation

Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences(Graduate School of Education)

Faculty of Law(School of Law)

Affiliated Institutes

教育総合研究所

兼任研究員 2011-

Educational background・Degree

Educational background

The University of Tokyo

Academic Society Joined

International Society for History Didactics

Interview Guide

Category
Social sciences

Research Field

Keywords

Germany, Civic Education, History Education

Grants-in-Aid for Scientific Research classification

Social sciences / Education / Sociology of education

Social sciences / Education / Education on school subjects and activities

Research interests Career

Civic and History Education in Germany

Individual research allowance

Paper

ドイツの政治教育における中立性の考え方

近藤孝弘

Voters 26p.12 - 132015/06-

独仏共通歴史教科書を東アジアで読む

近藤孝弘

歴史書懇話会 206p.2 - 52013/03-

移民と市民-グローバル世界はどう理解されているか-

近藤孝弘

比較教育学研究 44p.215 - 2182012/01-

歴史対話の内と外-ドイツの経験から

近藤孝弘

アメリカ太平洋研究 (11) p.18 - 252011-

A comparative study of “patriotism” as a goal of school education in China and Japan

Kondo, Takahiro & Xiaoyan Wu

Journal of Social Science Education 10(1) p.23 - 322011-

Politische Bildung in Japan: Bewältigung “politischer Neutralität”

Kondo, Takahiro

Zeitschrift für Didaktik der Gesellschaftswissenschaften (1) p.128 - 1372010/11-

マンガによる歴史教材の可能性-Die SucheとDie Entdeckungに見るドイツにおける歴史教育の限界-

近藤孝弘

戯れのテクノロジー p.48 - 542010/03-

ホロコーストをマンガで教える?-”Die Suche”が示すドイツの歴史教育の新展開-

近藤孝弘

名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要(教育科学) 56(2) p.41 - 532010-

歴史教育の可能性-ドイツにおける有効性と前提、そして限界と課題について

近藤孝弘

現代史研究 (53) p.71 - 762007-

政治教育-ドイツの横顔

近藤孝弘

民主主義教育21 (1) p.100 - 1132007-

ヨーロッパ統合のなかのドイツの政治教育

近藤孝弘

南山大学ヨーロッパ研究センター報 (13) p.113 - 1242007-

政治教育としての歴史教育

近藤孝弘

新しい歴史学のために (250/251) p.58 - 652003-

統一ドイツの歴史教育における東ドイツ像の変容-新連邦州の歴史教科書をてがかりに

近藤孝弘

名古屋大学大学院教育発達科学研究科紀要 40(2) 2003-

教科書問題に見る新しい歴史認識

近藤孝弘

ブリタニカ国際年鑑2002年版 p.156 - 1592002-

オーストリアの犠牲者神話とドイツの国際歴史教科書対話: 両国における現代史教育をめぐって

近藤孝弘

東欧史研究 24(2) p.70 - 782002-

Illusions in the Cold War: Austria's policy on history to bring out problems of Japan's history education

Kondo, Takahiro

Nagoya Journal of Education and Human Development (1) p.93 - 1012002-

統一ドイツの10年と歴史教育の課題

近藤孝弘

歴史地理教育 (629) p.20 - 252001-

La cooperation entre Coree et Japon pour l'enseignement de l'Histoire: portee et obstacles

Kondo, Takahiro

Historiens & Geographes (373) p.309 - 3162001-

La Premiere Guerre mondiale dans les manuels d'histoire japonais

Kondo, Takahiro

Historiens & Geographes (369) p.311 - 3192000-

『国民の歴史』というファンタジー

近藤孝弘

世界 (672) p.147 - 1532000-

Bibliographie der Geschichtsdidaktik in Japan: Ihre Entwicklungen sein 70er Jahren

Mitteilungen der Internationalen Gesellschaft fuer Geschichtsdidaktik 20(2) p.132 - 1472000-

オーストリア<祈念の年1988>における歴史像の再検討

近藤孝弘

名古屋大学教育学部紀要(教育学) 46(1) p.1 - 231999-

「平和」の代償? オーストリア第2共和制の自己理解 -歴史教科書における犠牲者テーゼと永世中立の記述を中心に-

近藤孝弘

名古屋大学教育学部紀要(教育学) 44(2) p.1 - 251998-

歴史教育論の国際的次元-「改革」の中の国民の継続と歴史の欠落-

近藤孝弘

比較教育学研究 (24) p.55 - 651998-

Entwicklung einer Geschichtsdidaktik und Wandel in der Diskussion um den Geschichtsunterricht in Japan

Kondo, Takahiro

Mitteilungen der internationalen Gesellschaft fuer Geschichtsdidaktik 19(2) p.97 - 1061998-

留学生受入れに見る大学と国家

近藤孝弘

日本人学生と留学生・相互理解のためのアクション・リサーチ p.10 - 211998-

ヨーロッパ統合と歴史教科書 -戦後のヨーロッパ史教育論における『ヨーロッパの歴史』の位置をめぐって-

近藤孝弘

『ヨーロッパの歴史』を読む p.5 - 361997-

ヨーロッパの教育に向かう2つの道? -英独歴史教科書におけるヨーロッパ統合に関する記述の変遷-

近藤孝弘

名古屋大学教育学部紀要-教育学科 43(2) p.1 - 151997-

選択肢としての外国人教育-ドイツの事例から-

近藤孝弘

東京学芸大学海外子女教育センタ-紀要 (8) p.73 - 961996-

国際教科書改善の現在-統合ヨーロッパの視点から

近藤孝弘

教育学研究 61(3) p.271 - 2781994-

ドイツ・ポーランド教科書改善の現在

近藤孝弘

歴史学研究 (651) p.212 - 2161993-

統合過程におけるヨ-ロッパ歴史教育の模索-『ヨ-ロッパの歴史』刊行の意義と残された課題

近藤孝弘

ドイツ研究 (17) p.58 - 671993-

ヨーロッパ教育における地域統合とネイション

近藤孝弘

ドイツ研究 49p.33 - 442015-

"グローバリゼーション"は歴史教育を変えるか-ドイツの対応に見る変容と連続性

近藤孝弘

教育学研究 81(2) p.51 - 632014-

Books And Publication

E-teaching History

Wojdon, Joanna

Cambridge Scholars Publishing2016-

Detali

Responsible Number of Pages:173-188

新しい世界史教育へ

鳥越泰彦

飯田共同印刷2015/03-

History Teacher Education. Global Interrelations

Elisabeth Erdmann, Wolfgang Hasberg

Wochenschau Verlag2015-

多文化共生社会におけるESD・市民教育

田中治彦・杉村美紀

上智大学出版2014/09-

統合ヨーロッパの市民性教育

近藤孝弘

名古屋大学出版会2013/09-

EUを知るための63章

羽場久美子

明石書店2013/09-

比較教育学の地平を拓く

山田肖子,森下稔

東信堂2013/02-

Detali

ISBN:4798901261

比較教育学事典

日本比較教育学会

東信堂2012/06-

History Education and Reconciliation

U. Han, T. Kondo, B. Yang, F. Pingel eds.

Peter Lang2012-

Detali

ISBN:978-3-631-63284-0

教養と学力

子安潤,近藤孝弘,豊田ひさき,松下良平,的場正美

愛知教育大学出版会2011/06-

Detali

ISBN:4903389553

日仏比較・変容する社会と教育

園山大祐

明石書店2009-

揺れる世界の学力マップ

佐藤学, 澤野由紀子, 北村友人

明石書店2009-

東アジアの歴史政策

近藤孝弘

明石書店2008-

ファルク・ピンゲル-和解のための歴史教科書

ファルク・ピンゲル, 近藤孝弘

日本放送出版協会2008-

18歳が政治を変える!

高橋亮平

現代人文社2008-

Liberte, inegalite, individualite. La France et le Japon au miroir de l'education

Sonoyama, Daisuke

CNRS Editions2008-

Bildungspolitische Aufklaerung. Um- und Irrwege der oesterreichischen Schulreform

Bernd Hackl, Hans Pechar

Studienverlag2007-

アジア太平洋の和解と共存

武者小路公秀

国際書院2007-

東欧の20世紀

高橋秀寿・西成彦

人文書院2006-

近代ドイツの歴史

ミネルヴァ書房2005-

新しい教育の原理

馬越徹他

名古屋大学出版会2005-

ポーランドの高校歴史教科書・現代史

明石書店2005-

ドイツの政治教育-成熟した民主社会への課題

近藤孝弘

岩波書店2005-

叙述のスタイルと歴史教育

渡辺雅子

三元社2003-

帝国主義の時代と現在

比較史比較歴史教育研究会

未来社2002-

現代カリキュラム事典

日本カリキュラム学会

ぎょうせい2001-

いま,歴史問題にどう取り組むか

船橋洋一

岩波書店2001-

自国史の行方-オーストリアの歴史政策

近藤孝弘

名古屋大学出版会2001-

歴史教育と教科書-ドイツ,オーストリア,そして日本-

近藤孝弘

岩波書店2001-

Internationale Verstaendigung: 25 Jahre Georg-Eckert-Institut fuer Internationale Schulbuchforschung

Ursula Becher

Hahnsche Buchhandlung Verlag2000-

国際歴史教科書対話-ヨーロッパにおける「過去」の再編

近藤孝弘

中央公論社1998-

ドイツの教育

天野正治

東信堂1998-

現代ヨーロッパ社会論

宮島喬

人文書院1998-

ドイツ現代史と国際教科書改善

近藤孝弘

名古屋大学出版会1993-

国際教育事典

アルク1991-

Lecture And Oral

Delicate Relationship between History Education and History Industry in Japan

International Society for History Didactics (Universytet Wroclawski)2014/09/08

Detail

Oral presentation(general)

Schulbuchinitiative in Asien

Exchange Program for Regional Integration in East Asia and Europe2012/10/17

Detail

Oral presentation(general)

Research Grants & Projects

Grant-in-aids for Scientific Research Adoption Situation

Research Classification:

Study on the process of establishing citizenship education in Austria

2014/-0-2019/-0

Allocation Class:¥3510000

Research Classification:

Historical understanding across borders and formation of European public sphere: Academic exchange, textbook dialogues, museums and media

2012/-0-2016/-0

Allocation Class:¥19110000

Research Classification:

Study on the History Teaching for the Low-achieving Students, The Case of Gemany

2011/-0-2014/-0

Allocation Class:¥2080000

Research Classification:

Comparative Education Research on Migration and Change in Multicultural Society

2011/-0-2015/-0

Allocation Class:¥15990000

Research Classification:

A comparative study on active citizenship in the EU countries

Allocation Class:¥19500000

Research Classification:

Reconstruction and Reconciliation in Europe after World War II

Allocation Class:¥15340000

Research Classification:

A Comparative Study on Integration Policy and Education Reform in EU Member Countries : Through European Dimension as a Clue

Allocation Class:¥11510000

Research Classification:

AN EXPERIMENTAL EXPERIMENTAL STUDY OF THE PEDAGOGICAL FA D RSTHROUGHRECONSTITUTION OF RMAARKRKSOF CHILDREN IN CLASSROOM ACTIVITIES

Allocation Class:¥16440000

Research Classification:

Experimental Research on Reconstruction of Utterance of Children in a Lesson and Clarification of Analysis and Interpretation Procedure

Allocation Class:¥7000000

Research Classification:

JAPANESE STUDENTS AND FOREIGN STUDENTS : ACTION RESEARCH FOR MUTUAL UNDERSTANDING

Allocation Class:¥2200000

Research Classification:

Comparative study of modern history education formation in the global world

2016/-0-2019/-0

Allocation Class:¥4550000

Research Classification:

A comparative study on civic education in Austria and Germany between the two wars

2019/-0-2023/-0

Allocation Class:¥3120000

On-campus Research System

Special Research Project

歴史学力としての図像リテラシーの研究

2011

Research Results Outline: 本研究は,歴史教科書に掲載された絵画等の図像を集団的な記憶(das kollektive Gedaechtnis)を創造してきた主要な素材と捉えた上 本研究は,歴史教科書に掲載された絵画等の図像を集団的な記憶(das kollektive Gedaechtnis)を創造してきた主要な素材と捉えた上で,それが今日の歴史教育とその学において持つ意味を検討するものである。具体的には,「図像の歴史教育... 本研究は,歴史教科書に掲載された絵画等の図像を集団的な記憶(das kollektive Gedaechtnis)を創造してきた主要な素材と捉えた上で,それが今日の歴史教育とその学において持つ意味を検討するものである。具体的には,「図像の歴史教育学」において先進的な取り組みがなされているドイツの研究を手がかりとして,図像リテラシー教育が日本の歴史教育に対して持つ意味を追究した。 本年度行った作業は以下の通りである。1.この分野における第一人者であるアウクスブルク大学のポップ教授(Prof. Dr. Susanne Popp)ならびにその共同研究者であるヴォプリンク氏(Dr. Michael Wobring)に面会し,ヨーロッパ(とりわけドイツ)における最近の研究動向についての情報を得た。2.ヨーロッパ各国の多くの歴史教科書に共通して掲載されている絵画-すなわち集団的記憶の源泉としての絵画-をテーマに作成されたドイツの歴史教育教材の収集を行った。3.分岐型学校体系をとるドイツの各種の中等教育機関の歴史教科書の中で,それぞれ提供されている図像の性格の違い-オリジナルか,それとも,いわゆる教育的目的のために加工ないし新たに描かれたものか-についての情報を収集した。4.複数国の歴史教科書が特定の絵画を共有する程度について,ヨーロッパ(ドイツ,フランス,オーストリア)と東アジア(日本,韓国,中国)の比較検討を行った。 こうした作業の結果,少なくとも本研究が注目するヨーロッパ諸国では,絵画そのものが美術史上の価値も含めて歴史教育の内容として意識的に位置付けられているのに対し,東アジアにおいては,それに単なる資料-すなわち何らかの教育内容を説明するための道具-としての役割しか認めていないという根本的な差異があるという暫定的な結論に到達した。なおヨーロッパでも,絵画そのものを教育内容とする姿勢は,低学力の生徒用の教科書よりも高学力者向けの教科書に強く見られた。このことからは,日本を含む東アジアで暗黙のうちに考えられている歴史の学力は,ヨーロッパの物差しに照らし合わせるとき,基礎的なレベルにとどまっていると評価されざるをえないことが予想される。

Foreign Countries Research Activity

Research Project Title: オーストリアにおける政治教育の定着過程の研究

2017/04-2018/03

Affiliation: ウィーン教育大学(オーストリア)

Lecture Course

Course TitleSchoolYearTerm
Interdisciplinary Study (The German Speaking World)School of Law2020spring semester
Teaching Methods in Civics Studies 1 FSchool of Education2020spring semester
Teaching Methods in Civics Studies 1 ISchool of Education2020fall semester
Teaching Methods in Social Studies 3 ESchool of Education2020spring semester
Teaching Methods in Social Studies 3 FSchool of Education2020spring semester
Teaching Methods in Social Studies 3 GSchool of Education2020fall semester
Seminar II (Sociology) CSchool of Education2020full year
Civil Society and Citizenship Studies II-2 (Memory and Record)School of Education2020fall semester
Seminar I (Sociology) CSchool of Education2020spring semester
Seminar II (Sociology) CSchool of Education2020fall semester
Sp.Std. in Mth. of Teaching Social Std. in Secondary Schls IIGraduate School of Education2020spring semester
Methods of Teaching Social Studies in Secondary Schools (M-1)Graduate School of Education2020spring semester
Methods of Teaching Social Studies in Secondary Schools (M-2)Graduate School of Education2020fall semester
Methods of Teaching Social Studies in Secondary Schools (M1-1)Graduate School of Education2020spring semester
Methods of Teaching Social Studies in Secondary Schools (M1-2)Graduate School of Education2020fall semester
Methods of Teaching Social Studies in Secondary Schools (M2-1)Graduate School of Education2020spring semester
Methods of Teaching Social Studies in Secondary Schools (M2-2)Graduate School of Education2020fall semester
Social Education Studies (D-1)Graduate School of Education2020spring semester
Social Education Studies (D-2)Graduate School of Education2020fall semester
Social Education (D-1)Graduate School of Education2020spring semester
Social Education (D-2)Graduate School of Education2020fall semester

Social Contribution

毎日放送 ちちんぷいぷい

2015/04-

TBS Nスタ・ニュース23

2015/04-

朝日新聞

2015/01-

共同通信社

2014/04-

共同通信社

2014/04-

北海道新聞

2013/07-

毎日放送 ちちんぷいぷい

2008/01-

朝日新聞

2007/12-

NHK

2007/12-

朝日新聞

2007/01-

朝日新聞

2006/10-

NHK

2006/10-

CBC

2006/10-

TBSラジオ

2005/04-

NHK

1997/08-

Geschichtsstreit zwischen Japan und seinen Nachbarn: von inländischen zu internationalen Angelegenheiten

Role:Lecturer2018/07-

Detail

Type:OtherTarget:University student