Name

FUKAMI, Eiichiro

Official Title

Associate Professor

Affiliation

(School of Sport and Sciences)

Contact Information

URL

Grant-in-aids for Scientific Researcher Number
10351868

Sub-affiliation

Sub-affiliation

Faculty of Sport Sciences(Graduate School of Sport Sciences)

Research Council (Research Organization)/Affiliated organization(Global Education Center)

Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences(School of Education)

Research Grants & Projects

Grant-in-aids for Scientific Research Adoption Situation

Research Classification:

Research on desirable teaching methods for students in athletic clubs

2015/-0-2018/-0

Allocation Class:¥2210000

Research Classification:

Research on effective teaching skills and techniques to improves student's motivation on Physical Education.

Allocation Class:¥1690000

Research Classification:

A study on teacher's appropriate approach to improve students' motor skill

2018/-0-2021/-0

Allocation Class:¥1690000

On-campus Research System

Special Research Project

生徒の守備能力を高めるティーボールグラブの開発

2013

Research Results Outline:体育授業において、初めてベースボール型ゲームに取り組む小・中学生が手軽に使用できる、素手の感覚に近い、軽くて柔らかい、かつ安価な「Tボール用グラブ」を体育授業において、初めてベースボール型ゲームに取り組む小・中学生が手軽に使用できる、素手の感覚に近い、軽くて柔らかい、かつ安価な「Tボール用グラブ」を開発することを目的とした。これにより捕球技能が向上し、攻撃と守備、両方の能力が高まってベースボール...体育授業において、初めてベースボール型ゲームに取り組む小・中学生が手軽に使用できる、素手の感覚に近い、軽くて柔らかい、かつ安価な「Tボール用グラブ」を開発することを目的とした。これにより捕球技能が向上し、攻撃と守備、両方の能力が高まってベースボール型ゲームのおもしろさをより深く味わえる。また正式なグラブを用いる小学校高学年以降のソフトボールへのスムーズな移行が期待できると考えた。研究計画の第一弾として、日本学術振興会の科学研究費補助金を充てて「Tボール用グラブ」の開発を業者に依頼する予定であったが、当てが外れてしまった。グラブの開発には多額の費用がかかるため、計画を見直さなければならなかった。そのため新しい研究テーマとして、「運動部活動の指導の在り方に関する調査研究」を設定した。ここでは、運動部活動における望ましい指導の在り方を検討するために、指導者及び生徒に対してアンケート調査を行いたいと考えた。運動部活動は、スポーツに興味・関心をもち、心身の成長が著しい中・高校生に対して、学校教育の一環として生涯にわたる健全な心と身体を培い、豊かな人間性を育む重要な教育活動である。また、運動部活動は顧問教諭をはじめとした多くの関係者の日々の熱心な指導によって運営されている。2013年 文部科学省は、運動部活動の在り方に関する調査研究報告(~一人一人の生徒が輝く運動部活動を目指して~)において、理想的な指導の在り方について、「生徒との意見交換を十分に行い、生徒の意見を十分に反映させることが必要」であり、「生徒一人一人が主体性を持ってより納得してスポーツに取り組めるよう」、また「生徒たちが自ら課題を見いだし、自ら目標を設定し、自ら工夫して活動に取り組むよう」に指導すべきであると示されている。しかしながら中学生と高校生では、心身の発達及び人間的な成熟度が異なり、特に中学生では指導者がある程度、主導的に目標と内容を定めて運営を進める必要があるかもしれない。果たして、実際に学校現場で行われている運動部活動では、どのような指導方針及び運営のしかたがなされているのか、調査したいと考えた。そこで本研究では指導者の指導方針とチーム成績及び生徒の満足度との関係を調査する。具体的には、指導者の指導方針はチームの目標・運営にどのように反映されているか、また日頃の練習の目標・内容・方法について、誰がどのように決定・運営しているか、さらにそれらについて生徒の考え・意見がどの程度反映されているか等を調査する。くわえて、それらの運動部の指導方針及び運営のしかたを生徒たちはどのように受け止め、実際にチームの成績にどのようにつながっているかを明らかにする。現在、指導者と生徒に対する「運動部活動の指導の在り方に関する調査票」(各A4用紙1枚、生徒用は表裏印刷)を作成し、南は鹿児島県から北は岩手県まで全国の中学校25校、高等学校25校における約300名の指導者と約8000名(予定)の生徒を対象にアンケート調査を実施し、現在、回収し、分析中である。次年度には、一定の研究成果を報告することができる。

生徒の主体性と指導者の主導性の両方を重視した運動部活動の指導の在り方

2014Collaborator:岡澤祥訓

Research Results Outline:Constructionof an Instrument for Formative Evaluation of Athletic Clubs. ThConstructionof an Instrument for Formative Evaluation of Athletic Clubs. The purpose of this study was to developa reliable ...Constructionof an Instrument for Formative Evaluation of Athletic Clubs. The purpose of this study was to developa reliable and effective structure for formative evaluation of athletic clubsof junior high school and high school. To develop a formative evaluation ofathletic clubs which can be used in each activity unit is shown an improvementpoint of observation and the way to desirable coaching with students. The schoolstudents were asked to answer a questionnaire which contained 25 items on theinstructional objectives and the ways of training after each activity unit, anda factor analysis was done. Factor analysis reveals a three-factorsolution. The first factor, "Motivational coaching" was defined by three items.The second factor, "Successful training" was defined by three items. Thethird factor, "Enthusiastic training" was defined by three items. Thereliability of these scales were tested by the coefficient α, and credibleresults were obtained. Three factor scores showed significant and positiverelationships with those of the comprehensive evaluation items concerning goodand effective training.Thus, the factors wereinterpreted as effective standards for formative evaluation.

顕著な競技成績を収めた運動部活動の指導・活動実態を明らかにする

2015Collaborator:岡沢 祥訓

Research Results Outline:The purpose of this study was to analyze therelationship between the studenThe purpose of this study was to analyze therelationship between the student’s consciousness for the goal of team /individua...The purpose of this study was to analyze therelationship between the student’s consciousness for the goal of team /individual and their satisfaction for the athletic club.We made a questionnaire survey of goalsetting of the team / individual of the athletic club activity, and investigatethe student’s satisfaction for their activity, and analyzed the relation of them.We investigated 4 questions about goal setting of the team, a)set or not, b)whowas decided, c)share or not, d) identification of goals. We investigated 4questions about goal setting of the individual, a)set or not, whether or not b)making a concrete plan for the achievement, and c) making an effort foraccomplishment. The object was 4,104 students of 292 athleticclubs of in 29 junior high schools, and  3,944students of 249 athletic clubs in 23 high schools, 8,048 students in total.The main results were as follows:1) It was important that the team has aclear goal, all students share it, and they were concerned with the aimdecision, leads to many students satisfied with the athletic clubs.2) Each student had one's goal, to make aconcrete plan for the achievement, and to make an effort for accomplishmentevery day.

生徒の運動技能の向上につながる教師の適切な働きかけに関する研究

2019

Research Results Outline:   In the High School Baseball Championship(HSBC), all members ar   In the High School Baseball Championship(HSBC), all members are eager to participate in the game, and player se...   In the High School Baseball Championship(HSBC), all members are eager to participate in the game, and player selection greatly affects the motivation of members and the morale of the team. The criteria for selecting players vary according to the head coach, and it is difficult to select players that the coach and all members can convince.This study clarifies the ideal way of selecting players of HSBC for all members.   The authors conducted a survey form on player selection based on the Guidelines for club activities guidance (2018). The subjects were 34 head coaches, more than 80% have been teaching high school baseball for more than 10 years.- About 70% of the registered players were "coaches only" and about 30% were "coaches and members".- Approximately 60% of the coaches' selection criteria were baseball technical skills and daily practice attitudes, while the remaining 40% were school attitudes, personalities and humanities.   Player selection is an important issue that determines the fate of the team, so it is necessary to ensure fairness and transparency. Coaches need to consider player selection as an important educational opportunity, and provide some clear selection criteria to indicate the direction in which members should work.

運動部活動における望ましい選手選考の在り方

2020

Research Results Outline:We conducted a survey on current high school athletic club coaches regardinWe conducted a survey on current high school athletic club coaches regarding the method of player selection, which is import...We conducted a survey on current high school athletic club coaches regarding the method of player selection, which is important for both coaches and members to manage the team. The subjects were coaches of the high school  athletic clubs. As a result of survey, the most common method of player selection is that the coach takes the initiative and listens to the thoughts and opinions of the members, and he selects the player based on them. Here, the coach presented the selection criteria that all the members should make an effort to in advance, and equally guaranteed the opportunity to be selected as a player for all members. Moreover, it was important selection criteria that not only the player's performance skills and achievements were high, but also that the player's attitude of training and school life were reliable and hard-working. It is considered that these selection criteria and procedures ensured the opportunity for all members to make independent efforts. Among the target high school athletic clubs, no team was found to democratically select players by exchanging opinions with members only. This is because it is very complicated and difficult to show fair and clear selection criteria and selection procedures to members, and to select players fairly and democratically in a diverse and large team. In addition, most of the technical and tactical play in the sports match is executed by the direction and sign of the coach. Therefore, it is considered that neither the coach nor the members feel uncomfortable when the coach selects a player. In the future research issue, it is necessary to examine how the member feels and evaluates the choice of players led by the coach.

中学・高校の体育授業における教師のフィードバックの適切性に関する研究

2011

Research Results Outline:体育授業ではすべての生徒を運動やスポーツに親しませ,上手くさせることが求められる。そのため教師は生徒の運動学習に対して適切なアドバイス(技能的フィード体育授業ではすべての生徒を運動やスポーツに親しませ,上手くさせることが求められる。そのため教師は生徒の運動学習に対して適切なアドバイス(技能的フィードバック)を与える必要がある。しかし教師が適切なアドバイスを与えたとしても,生徒がその内容を理解でき...体育授業ではすべての生徒を運動やスポーツに親しませ,上手くさせることが求められる。そのため教師は生徒の運動学習に対して適切なアドバイス(技能的フィードバック)を与える必要がある。しかし教師が適切なアドバイスを与えたとしても,生徒がその内容を理解できなければそれは適切とは言えない。そこで,運動の専門的知識・技術を理解したり判断したりすることができる中・高校生の体育授業を対象に,教師のフィードバックの適切さを検討したいと考えた。これにより,日頃,運動の苦手な生徒の指導に悩んでいる教師たちに手がかりを与えることができると考えた。運動の苦手な生徒に対して教師が積極的に関わるようになれば,彼らの積極的な取り組みと技能成果の向上が期待できる。このように教師のフィードバックの「適切さ」を検討することは,すべての生徒を運動やスポーツに親しませ,上手くさせることにつながると考えられる。一方で,数々の研究から中学・高等学校の体育授業では教師の肯定的な相互作用行動が非常に少ないことが指摘された。そこで,フィードバックの適切さを検討する前に,まずは「いかに授業中の相互作用行動を増大させることができるか」を検討することにした。具体的には,相互作用行動が多い熟練教師と少ない初任教師の体育授業中の教師行動を観察・分析することによって熟練教師の優れた指導方略を明らかにしようとした。対象は,単元過程でみたボール運動(ゴール型)2単元15授業であった。熟練教師は単元過程で自立的な運動学習時間を確保して,その中で数多くの相互作用行動,なかでも技能に関する肯定的・矯正的フィードバックを与えた結果,より多くの生徒から「役に立った」と受けとめられていた。一方,初任教師は単元過程でマネジメント場面と行動的フィードバックが多くなった結果,生徒が助言を受けとめた割合が少なかった。初任教師の授業では,一部の生徒がなかなか集合できなかったり教師の話を集中して聞くことができず授業が予定通り進行できなかったために,教師は生徒の望ましくない行動・態度に対して注意を与えざるを得なかった。結局,それは教師の説明が不十分であったり課題ゲームのルールが曖昧であったりしたためである。以上の結果から,肯定的な相互作用行動を促進するためには,生徒の学習規律を確立し,自立的学習が営まれる運動学習時間の中で,教師が生徒と数多くの相互作用行動を営むことが重要であることが示された。特に,技能に関する肯定的・矯正的フィードバックを与え,より多くの生徒から「役に立つ助言を受けた」と認識させる必要がある。今後は,教師の技能的フィードバックに着目して,その内容が実際に生徒のつまずきや問題に対応し,問題解決につながっていたかを客観的に検討していく必要がある。

Lecture Course

Course TitleSchoolYearTerm
Teaching Methods in Health and Physical Education 1 ESchool of Education2020spring semester
Teaching Methods in Health and Physical Education 2 ESchool of Education2020fall semester
Advanced Program for Teaching Profession AOSchool of Education2020fall semester
Seminar I (Sport Didactics)School of Sport Sciences2020fall semester
Seminar II (Sport Didactics)School of Sport Sciences2020spring semester
Seminar III (Sport Didactics)School of Sport Sciences2020fall semester
Seminar IV (Sport Didactics)School of Sport Sciences2020spring semester
Sports Practice I (Camping)School of Sport Sciences2020summer
Sports Practice I (Snow Activity)School of Sport Sciences2020spring
Theory in Extracurricular Sports ActivitiesSchool of Sport Sciences2020spring quarter
Sport PedagogySchool of Sport Sciences2020fall semester
Sports InstructionSchool of Sport Sciences2020fall semester
Introduction to Sports DidacticsSchool of Sport Sciences2020spring semester
Basic Seminar of Sports EducationSchool of Sport Sciences2020spring semester
Sport Didactics (Directed Research M) AGraduate School of Sport Sciences2020spring semester
Sport Didactics (Directed Research M) BGraduate School of Sport Sciences2020fall semester
Sport Didactics (Seminar 1) AGraduate School of Sport Sciences2020spring semester
Sport Didactics (Seminar 1) BGraduate School of Sport Sciences2020fall semester
Elite Coaching Interdisciplinary StudiesGraduate School of Sport Sciences2020spring semester
Sport Didactics(2) AGraduate School of Sport Sciences2020spring semester
Sport Didactics(2) BGraduate School of Sport Sciences2020fall semester
Sport DidacticsGraduate School of Sport Sciences2020spring semester
Sport Didactics (Directed Research D) AGraduate School of Sport Sciences2020spring semester
Sport Didactics (Directed Research D) BGraduate School of Sport Sciences2020fall semester
Sport Sciences 2 01Global Education Center2020summer quarter