Name

IN, Sung Hi

Official Title

Professor(without tenure)

Affiliation

(School of Humanities and Social Sciences)

Contact Information

Mail Address

Mail Address
insh@aoni.waseda.jp

URL

Grant-in-aids for Scientific Researcher Number
10445702

Educational background・Degree

Degree

Ph.D. in Linguistics Coursework Ochanomizu University Linguistics

M.A. in Literature Coursework Waseda University Japanese linguistics

Master of Arts Coursework Hankuk University of Foreign Studies

Research Field

Keywords

Contrastive Research on Japanese and Korean, Korean Education, Error Analysis

Grants-in-Aid for Scientific Research classification

Humanities / Linguistics / Linguistics

Humanities / Linguistics / Foreign language education

Paper

Tips and Tools for Improving Learner Autonomy –Focusing on examples from Korean-

14p.73 - 922019/03-

Detail

Publish Classification:Research paper (scientific journal)

韓国語作文「家族の一日」における誤用の様相

韓国語教育研究(日本韓国語教育学会) 3p.176 - 1972013/09-

韓国語学習者における接続形の誤用について—日本人学習者の作文例から—

朝鮮語教育—理論と実践—(朝鮮語教育研究会) 8p.6 - 262013/03-

会話能力向上のための試み—韓国語談話空間の活動例—

韓国語教育研究(日本韓国語教育学会) 2p.154 - 1712012/09-

(実践報告)神田外語大学韓国語エリアの活動の紹介

朝鮮語教育—理論と実践—(朝鮮語教育研究会) 6p.58 - 752011/03-

日本語の「は」と「が」と韓国語の「는」と「가」-統語的条件の相違を通して

日本語形態の諸問題-鈴木泰教授東京大学退職記念論文集(ひつじ書房) p.83 - 962010/03-

日本語の「は」と韓国語の「가」の対応様相-前接名詞が「ヒト」である場合-

韓国語学年報(神田外語大学韓国語学会) 5p.1 - 192009/03-

日本語の「は」と韓国語の「는」の相違—翻訳本の非対応の例を中心に—

Lingua(上智大学一般外国語教育センター) 19p.63 - 832008/11-

日本語の「は」と韓国語の「이/가 (が)」についての一考察

Lingua(上智大学一般外国語教育センター) 18p.195 - 2162007/11-

文法化の観点から見た日本語の「のだ」と韓国語の「-ㄴ것이다[-n geosida]」

日本語論叢特別号岩淵匡先生退職記念(早稲田大学日本語論叢の会) p.262 - 2772007/03-

日本語の「のだ」と韓国語の「-ㄴ것이다」—会話文の平叙文の場合—

くろしお出版『朝鮮語研究』(朝鮮語研究会) 3p.51 - 942006/07-

日本語の「のだ」と韓国語の「-ㄴ것이다[-n geosida]」の対照研究

お茶の水女子大学大学院人間文化研究科比較文化学専攻博士論文 p.1 - 1542003/03-

日本語の「のか」と韓国語の「-n geosinga(-ㄴ것인가)」の対照研究 —会話文の場合—

対照言語学研究(海山文化研究所) 12p.34 - 512002/12-

地の文の日本語の 「のだ」と韓国語の「-ㄴ것이다[-n geosida]について

表現研究(表現学会) 76p.40 - 482002/10-

韓国の文字ハングルと 女性

ジェンダー研究(お茶の水女子大学ジェンダー研究センター) 2p.87 - 971999/03-

日本語の二重否定表現

人間文化研究年報(お茶の水女子大学人間文化研究科) 20p.278 - 2861997/03-

現代日本語の否定表現についての考察

早稲田大学大学院文学研究科日本語日本文化専攻修士論文 p.1 - 1481995/03-

『結婚の四季』に現れる比喩表現の研究

韓国外国語大学通訳翻訳大学院韓日科修士論文 1991/02-

Lecture And Oral

일본인 학습자의 한국어 오류와 한일 대조 연구

第4回国際学術会議『韓国学 韓国研究』(国立高雄大学韓国研究センター)Invitation Yes2019/03/23

Detail

International conferenceOral presentation(invited, special)Venue:Kaohsiung

To prevent Errors for Japanese Learners of Korean

The 6th International Conference of Center for Korean Culture and Language Education Studies(国立政治大学校韓国文化教育センター)2019/01/12

Detail

International conferenceOral presentation(general)Venue:Taipei

誤用例を資料とする指導案の作成について

印省熙・山田佳子・宋美玲・白寅英

第9回日本韓国語教育学会学術大会(日本韓国語教育学会)2018/11

Detail

National conferenceOral presentation(general)Venue:KANAZAWA

Research Grants & Projects

Grant-in-aids for Scientific Research Adoption Situation

Research Classification:

Using error analysis to design lesson plans for Japanese learners of Korean

2015/-0-2018/-0

Allocation Class:¥3770000

On-campus Research System

Special Research Project

韓国語の誤用研究-日本語母語話者を対象に-

2014

Research Results Outline: 本研究では、上級レベルの日本語母語話者韓国語学習者の作文を集め、上級レベルで見られる韓国語誤用例の採集と分析に努めた。誤用例の判断については韓国語母 本研究では、上級レベルの日本語母語話者韓国語学習者の作文を集め、上級レベルで見られる韓国語誤用例の採集と分析に努めた。誤用例の判断については韓国語母語話者でかつ韓国語教師である3人が検討を行ったものに対し現在分析を行っている。分析はまだ中間段階で... 本研究では、上級レベルの日本語母語話者韓国語学習者の作文を集め、上級レベルで見られる韓国語誤用例の採集と分析に努めた。誤用例の判断については韓国語母語話者でかつ韓国語教師である3人が検討を行ったものに対し現在分析を行っている。分析はまだ中間段階であるが、上級学習者において連体形の誤用、特に現在連体形の誤用が目立つ特徴がみられる。なお副詞の너무(→아주)の過剰使用や수업을 받다(→수업을 듣다)という日本語直訳の誤用が上級においても目立っている。本研究の分析結果を通し、韓国語教育の教示内容について、教育現場に提言を行っていきたい。

Lecture Course

Course TitleSchoolYearTerm
Korean II (Step 1) 1School of Culture, Media and Society2019spring semester
Korean II (Step 1) 1School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Korean II (Step 1) 2School of Culture, Media and Society2019spring semester
Korean II (Step 1) 2School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Korean IV (Step 1) 3School of Culture, Media and Society2019spring semester
Korean IV (Step 1) 3School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Korean II (Step 2) 1School of Culture, Media and Society2019fall semester
Korean II (Step 2) 1School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Korean II (Step 2) 2School of Culture, Media and Society2019fall semester
Korean II (Step 2) 2School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Korean IV (Step 2) 3School of Culture, Media and Society2019fall semester
Korean IV (Step 2) 3School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Intermediate KoreanSchool of Culture, Media and Society2019spring semester
Intermediate KoreanSchool of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Upper-Intermediate KoreanSchool of Culture, Media and Society2019fall semester
Upper-Intermediate KoreanSchool of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Advanced Korean 1School of Culture, Media and Society2019spring semester
Advanced Korean 1School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Advanced Korean 2School of Culture, Media and Society2019fall semester
Advanced Korean 2School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Upper-Intermediate Korean Conversation 2School of Culture, Media and Society2019spring semester
Upper-Intermediate Korean Conversation 2School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Upper-Intermediate Korean Conversation 3School of Culture, Media and Society2019fall semester
Upper-Intermediate Korean Conversation 3School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Intermediate KoreanGraduate School of Letters, Arts and Sciences2019spring semester
Upper-Intermediate KoreanGraduate School of Letters, Arts and Sciences2019fall semester
Advanced Korean 1Graduate School of Letters, Arts and Sciences2019spring semester
Advanced Korean 2Graduate School of Letters, Arts and Sciences2019fall semester
Upper-Intermediate Korean Conversation 2Graduate School of Letters, Arts and Sciences2019spring semester
Upper-Intermediate Korean Conversation 3Graduate School of Letters, Arts and Sciences2019fall semester

Created Textbook And Teaching Material And Reference Book

KBSニュースで学ぶ時事韓国語

2019/03

韓国語誤用防止のための手引き-作文の誤用例に基づく指導案-(私家版)

2018/11

Teaching Methods And Education And Presentation on Practice, Lectures, etc.

“Tips and Tools for Improving Learner Autonomy” –Focusing on examples from Korean-

2018/06