Associate Professor
(School of Human Sciences)
Faculty of Human Sciences(e-School (Internet Degree Program), School of Human Sciences)
Faculty of Human Sciences(Graduate School of Human Sciences)
研究所員 2016-
Individual research allowance
Sugimori, E., Mitchell, K. J., Raye, C. L., Greene, E. J., & Johnson, M. K.
Psychological Science
Sugimori, E. & Kitagami, S.
Acta Psychologia 143p.35 - 392013-
Sugimori, E., Asai, T., & Tanno, Y.
Consciousness and Cognition 22p.360 - 3742013-
Sugimori, E., Asai, T., & Tanno,Y.
Consciousness and Cognition 20p.688 - 6952011-
Sugimori, E., Matsuda, K., & Kusumi, T.
Japanese Psychological Research 53p.42 - 522011-
Sugimori, E., Asai, T. , & Tanno,Y.
Quarterly Journal of Experimental Psychology 11p.1 - 172010-
Sugimori, E. & Tanno,Y.
British Journal of Psychology 101p.777 - 7902010-
Sugimori, E. & Tanno,Y.
International Journal of Psychology 45p.90 - 1012010-
Sugimori, E. & Kusumi, T.
European Journal of Cognitive Psychology 21p.112 - 1282009-
杉森絵里子・浅井智久・丹野義彦
心理学研究 80p.389 - 3962009-
Sugimori, E. & Kusumi, T.
Psychological Reports 102p.317 - 3272008-
Sugimori, E. & Kusumi, T.
Psychologia 51p.185 - 1952008-
Sugimori, E. & Kusumi, T.
Psychologia 51p.76 - 882008-
杉森絵里子・楠見孝
心理学評論 50p.9 - 182007-
杉森絵里子・楠見孝
認知科学(原著論文) 13p.512 - 5222006-
杉森絵里子・中西政志・米田英嗣・常深浩平・楠見孝
心理学研究(原著論文) 76p.244 - 2512005-
杉森絵里子・楠見孝
認知心理学研究(原著論文) 2p.35 - 442005-
杉森絵里子・楠見孝
認知科学(原著論文) 10p.486 - 4962003-
杉森絵里子
京都大学学術出版会2012/06-
Research Classification:
Use of spatial expansion of self-action: A study of how to prevent forgetting to do by using avatar.2015/-0-2019/-0
Allocation Class:¥4030000
Research Classification:
Mechanism of differentiating fantasy and reality: temporal and spatial extension of self actions2013/-0-2015/-0
Allocation Class:¥2730000
Research Classification:
Individual differences and functions of nostalgia: Cognitive-neural approach and their applications2016/-0-2021/-0
Allocation Class:¥15990000
2013
Research Results Outline: 人は行為を実行する際、無意識に「今、自分がこの行為を実行している」という感覚(自己主体感)が得られている。本研究では、一般大学生に自己主体感に障害が 人は行為を実行する際、無意識に「今、自分がこの行為を実行している」という感覚(自己主体感)が得られている。本研究では、一般大学生に自己主体感に障害があることが示唆されている統合失調症型パーソナリティを質問紙で測定し、実験結果との関係を検討すること... 人は行為を実行する際、無意識に「今、自分がこの行為を実行している」という感覚(自己主体感)が得られている。本研究では、一般大学生に自己主体感に障害があることが示唆されている統合失調症型パーソナリティを質問紙で測定し、実験結果との関係を検討することで、「今、自分が頭の中で(想像上の)声を作り出している」という自己主体感が、過去・現在・未来の時間軸において,空想と現実の区別を担うことを示すことを目的とした実験を記憶課題を用いて行った。 実験は、Pre段階、学習段階、記憶テスト段階の3段階から成った。Pre段階では、各実験参加者が聞こえる声の大きさの最小を調べ、学習段階においてその声の大きさを「小音」として用いた。学習段階では、ホワイトノイズが流れる中、単語を1つ1つ視覚呈示し、その単語を読み上げる声が聞こえる時と聞こえない時を設定し、聞こえる時にはその声の大きさ(大音、小音)と、読み上げる単語の完全度(完全、断片)を操作した。記憶テスト段階において、学習段階で呈示した単語1つ1つに対して「学習段階で声が聞こえてきたか否か」をたずね、「聞こえてきた」と判断した場合には、その声の大きさと読み上げる単語の完全度についてたずねた。 その結果、「聞こえてきた」と判断した場合には、実際に聞こえてきたか否かに関わらず、そして実際に聞こえた声の大きさや完全度に関わらず「大きい声」でかつ「完全な単語」として聞こえてきたと判断する傾向が高いことが明らかになった。さらに、一般大学生の中でも、統合失調症傾向が高い人(=自己主体感が得られにくい人)は、より「大きい声」で「完全な単語」として聞こえてきたと判断する傾向が高いことが明らかになった。つまり、「今、自分が頭の中で声を作り出している」という自己主体感が得られにくい上に、「大きい声」で「完全な単語」として読み上げる声を想像できることが、この結果に起因すると考えられる。
Course Title | School | Year | Term |
---|---|---|---|
Basic Seminar I | School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Basic Seminar I | School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Introduction to Health Science and Social Welfare | School of Human Sciences | 2020 | spring quarter |
Introduction to Human Infomatics and Cognitive Sciences | School of Human Sciences | 2020 | spring quarter |
Psychology of Perception and Cognition | School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Psychology of Memory in The Real World | School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Seminar I (Psychology of Memory in The Real World) | School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Seminar II (Psychology of Memory in The Real World) | School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Seminar in Psychology | School of Human Sciences | 2020 | spring |
Introduction to Health Science and Social Welfare | School of Human Sciences (Online Degree Program) | 2020 | fall quarter |
Introduction to Human Infomatics and Cognitive Sciences | School of Human Sciences (Online Degree Program) | 2020 | fall quarter |
Psychology of Memory in The Real World | School of Human Sciences (Online Degree Program) | 2020 | fall semester |
Psychology of Memory in The Real World A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Psychology of Memory in The Real World B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Psychology of Memory in The Real World(1) A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Psychology of Memory in The Real World(1) B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Psychology of Memory in The Real World(2) A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Psychology of Memory in The Real World(2) B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Advanced Course of Psychology of Memory in The Real World | Graduate School of Human Sciences | 2020 | summer quarter |
Psychology of Memory in The Real World(D) A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Psychology of Memory in The Real World(D) B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Course Title | Faculty | Publication Year |
---|---|---|
Psychology of Perception and Cognition 01 | School of Human Sciences (Correspondence Course) | 2016 |
2007-2009