Name

IKEHARA, Mai

Official Title

Assistant Professor(without tenure)

AffiliationResearch Council (Research Organization)/Affiliated organization

(Global Education Center)

Contact Information

Mail Address

Mail Address
maikehara@aoni.waseda.jp

URL

Grant-in-aids for Scientific Researcher Number
80710467

Educational background・Degree

Educational background

2007/04 -2010/03 Kunitachi College of Music Graduate School, Division of Music Musicology
2005/04 -2007/03 Toho Gakuen College Music Musicology
2001/04 -2005/03 Toho Gakuen School of Music Faculty of Music

Degree

Doctor of Philosophy Coursework Kunitachi College of Music

Career

2015/04-2018/03Waseda University Global Education Center

Academic Society Joined

Nippon Ongaku Gakkai (The Musicological Society of Japan)

Alban Berg Gesellschaft, Japan

Japanese Society for Dance Reserch

Japanese Society for Sonic Arts

International Musicological Society

Cooperative Research Theme Desire

stravinsky

Purpose:Collaboration research

Paper

ガーシュイン作曲《ラプソディー・イン・ブルー》のグローフェ初稿復元の試み:「楽譜」と「演奏」の狭間にあるものとは

池原舞

28p.61 - 962017/03-

Detail

Publish Classification:Research paper(bulletin of university, research institution)

ストラヴィンスキーの《イントロイトゥス》の成立と「晩年スタイル」

池原舞

27p.279 - 2942015/07-

ダルムシュタット国際現代音楽夏期講習会――戦後の現代音楽のはじまり

白石美雪、今野哲也、池原舞、森垣桂一

国立音楽大学音楽研究所年報(2014年度) 27p.203 - 2072015/07-

書評「Graham Griffiths著 Stravinsky's Piano: Genesis of a Musical Language」

池原舞

ONGAKUGAKU Peer Review Yes 60(2) p.188 - 1892015/03-

ストラヴィンスキーの《結婚》第1部第2場の旋律線における拍節構造

池原舞

国立音楽大学音楽研究所年報(2013年度) 26p.181 - 1902014/07-

ストラヴィンスキーの原始主義:原始のエネルギーはどう楽譜化されたか

白石美雪、池原舞

国立音楽大学音楽研究所年報(2013年度) 26p.125 - 1292014/07-

"Compositional Process of Stravinsky's "Requiem Canticles" ." PhD diss., Kunitachi College of Music

Mai ikehara

Peer Review Yes 2014/03-

"Vertical Array consisted by Identical Notes" in the Hexachord Rotation System which Enables the Fragmentary Composition: Stravinsty's Thinking Process for Composing of His Twelve-Note Works

Mai Inasaki

Ongaku Kenkyujo Nenpo Peer Review Yes 21p.97 - 1102009/03-

"Series" and "Musical Structure" in Stravinsky's "Cantata" (1951-52)

Mai Inasaki

Ongaku Kenkyujo Nenpo Peer Review Yes 20p.45 - 592008/03-

ストラヴィンスキー後期の“声を含む作品”〜12音技法とテクスト解釈〜(研究科修了論文)

Mai Inasaki

Peer Review Yes 2007/03-

Books And Publication

CD: STRAVINSKY 〈Le Sacre de printemps〉〈Pétrouchka〉 Izumiko Aoyagi & Yuji Takahashi 

R-Resonance Inc.2017/10-

Detali

Musical Material

Outline:Liner Notes; I.Stravinsky: 〈Le Sacre de printemps〉Tableaux de la Russie païLiner Notes; I.Stravinsky: 〈Le Sacre de printemps〉Tableaux de la Russie paï...Liner Notes; I.Stravinsky: 〈Le Sacre de printemps〉Tableaux de la Russie païenne en deux partes, 〈Pétrouchka〉Scènes burlesques en quatre tableaux, Trois pièces faciles

世界のミュージック図鑑

総監修:リチャード・マレット、アン・マリー・スタンレー、日本語版監修:神原雅之、塩原麻里、翻訳:池原舞、伊藤仁美、北山敦康、栗山和樹、関口博子、中溝一恵、野中映、村上茉莉亜、森尻有貴、山口かおり、山下薫子、横井雅子

株式会社ポプラ社2011/08-

Detali

Responsible Number of Pages:p.66-71, p.88-89ISBN:978-4-591-12527-4

知っているようで知らないベートーヴェンおもしろ雑学事典

ベートーヴェン雑学委員会著者:稲崎舞、永井玉藻、西村理、沼口隆、松村洋一郎、安田和信

株式会社ヤマハミュージックメディア2009/11-

Detali

Responsible Number of Pages:p.52-58, p.88-89, p.120-123, p.136-141, p.178, p.180, p.183-185, p.192, p.196-203, p.205ISBN:978-4-636-84526-6

クラシックの名曲解剖

編著者:野本由紀夫、執筆者:稲崎舞、松村洋一郎

株式会社ナツメ社2009/04-

Detali

Responsible Number of Pages:p.98-118, p.164-169, p.180-187, p.200-205ISBN:978-4-8163-4663-7

Lecture And Oral

The Role and its Function of Le Sacrifice as a Changeable Existence ~Considering narrative of Danse sacrale (L'Elue)~

Mai Ikehara

XIVth Congress on Musical Signification Music as Cultural Heritage and Novelty2018/05/15

Detail

International conferenceOral presentation(general)

Compositional process in Stravinsky's Requiem Canticles: a shift his attention from parts into a whole

Mai Ikehara

Tracking the creative process in music(The TCPM 2017 organising commtiee)2017/09/14

Detail

Oral presentation(general)Venue:Huddersfield

Research Grants & Projects

Grant-in-aids for Scientific Research Adoption Situation

Research Classification:

'De Stijl' and principles of composition by George Antheil

2017/-0-2019/-0

Allocation Class:¥2470000

On-campus Research System

Special Research Project

ストラヴィンスキーの五線ローラーについて

2015

Research Results Outline:ストラヴィンスキーは、しばしば、切り取られた紙片に五線ローラーで譜表を引き、そこに音楽的着想を書き込み、それらを並べて作曲していた。本研究は、この五線ストラヴィンスキーは、しばしば、切り取られた紙片に五線ローラーで譜表を引き、そこに音楽的着想を書き込み、それらを並べて作曲していた。本研究は、この五線ローラーがいつから使用されたのかを調査し、この道具を用いた意義を考察することを目的とした。パウル・...ストラヴィンスキーは、しばしば、切り取られた紙片に五線ローラーで譜表を引き、そこに音楽的着想を書き込み、それらを並べて作曲していた。本研究は、この五線ローラーがいつから使用されたのかを調査し、この道具を用いた意義を考察することを目的とした。パウル・ザッハー財団のSammlung Igor Strawinskyを対象とし、最初期の作品から順に五線ローラーが用いられているか否かを調査した結果、《春の祭典》が、その最初の事例であることが判明した。以降の作品において、特に作曲の初期段階で多用されていた。以上から、五線ローラー使用の意義は、アイディアを引き出すための予備運動を促すものであったと結論付けた。

ストラヴィンスキーの創作プロセスにおける着想段階と全体性構築段階各々の視点

2017

Research Results Outline:ストラヴィンスキーの創作の初期段階で書かれたスケッチに小さな紙片が多用されているのはなぜか。本研究は、狭義にはこの問いに応えることを、広義にはこうしたストラヴィンスキーの創作の初期段階で書かれたスケッチに小さな紙片が多用されているのはなぜか。本研究は、狭義にはこの問いに応えることを、広義にはこうした一次資料の物質的な痕跡から「作者」の思考の変化を客観的に観察することがどこまで可能かを探ることを目...ストラヴィンスキーの創作の初期段階で書かれたスケッチに小さな紙片が多用されているのはなぜか。本研究は、狭義にはこの問いに応えることを、広義にはこうした一次資料の物質的な痕跡から「作者」の思考の変化を客観的に観察することがどこまで可能かを探ることを目的とした。生成プロセスの再構築から浮かび上がったのは、五段階にわたる階層的な生成と、ミクロなものからマクロなものへと広げられていった「作者」の「視点」である。紙の大きさを限定することによって、最終的に「部分」となっていくような小単位の音楽を「全体」の時間構造から切り離し、短い時間での出来事として完結させるために創作思考を集中させるという戦略だった。

20世紀のモダニズム作曲家にとっての形式構造:“部分”と“全体”

2016

Research Results Outline:西洋音楽史における20世紀の動向のなかで、モダニズム作曲家として重要な役割を果たしたウェーベルン、ストラヴィンスキー、リゲティ、ブーレーズについて、作西洋音楽史における20世紀の動向のなかで、モダニズム作曲家として重要な役割を果たしたウェーベルン、ストラヴィンスキー、リゲティ、ブーレーズについて、作曲書法を比較する共同研究を遂行するための、予備的な研究である。代表研究者として、上記4人の作曲家に...西洋音楽史における20世紀の動向のなかで、モダニズム作曲家として重要な役割を果たしたウェーベルン、ストラヴィンスキー、リゲティ、ブーレーズについて、作曲書法を比較する共同研究を遂行するための、予備的な研究である。代表研究者として、上記4人の作曲家について一次資料を用いて研究している研究者を集め、11月末に「第1回研究会」を開催した。その議論の内容をベースに、以降の共同研究の手順を整えた。自身の担当部分となる研究としては、8月にパウル・ザッハー財団に赴き、ストラヴィンスキーの《レクイエム・カンティクルス》の自筆譜を閲覧し、全体構造が形成される段階がパルティチェル以降であることを突き止めた。

1910年代から20年代のパリにおける"クラシック"と"ジャズ"の融合

2016

Research Results Outline:本研究は、1910年代から20年代のパリにおいて、クラシック系の作曲家たちがジャズをどのように自作に導入したのかを再検討するものである。アンセルメの思本研究は、1910年代から20年代のパリにおいて、クラシック系の作曲家たちがジャズをどのように自作に導入したのかを再検討するものである。アンセルメの思想やラヴェルの記譜法から、西欧中心主義的思想が根強くあったこの時期、ジャズは西洋芸術音楽にあくまで...本研究は、1910年代から20年代のパリにおいて、クラシック系の作曲家たちがジャズをどのように自作に導入したのかを再検討するものである。アンセルメの思想やラヴェルの記譜法から、西欧中心主義的思想が根強くあったこの時期、ジャズは西洋芸術音楽にあくまでも素材として組み込まれていた。一方でストラヴィンスキーは、20年代以降もジャズ風の作品を作曲した。《ロシア風スケルツォ》のジャズ版とシンフォニック版の書法比較および《エボニー協奏曲》の演奏解釈の分析から、ジャズらしさを模索していた点を抽出し、彼にとってのジャズは、西洋音楽とは全く異なる新たなジャンルであるという認識に変わったということを明らかにした。

Lecture Course

Course TitleSchoolYearTerm
'The Rite of Spring' by Ballets Russes 1 01Global Education Center2018spring quarter
'The Rite of Spring' by Ballets Russes 1 02Global Education Center2018fall quarter
'The Rite of Spring' by Ballets Russes 2 01Global Education Center2018summer quarter
'The Rite of Spring' by Ballets Russes 2 02Global Education Center2018winter quarter
Contemporary Music (Before the World War) 01Global Education Center2018spring quarter
Contemporary Music (Before the World War) 02Global Education Center2018fall quarter
Contemporary Music (After the World War) 01Global Education Center2018summer quarter
Contemporary Music (After the World War) 02Global Education Center2018winter quarter
A History of Western Music (Gregorian Chant-Beethoven) 01Global Education Center2018spring quarter
A History of Western Music (Gregorian Chant-Beethoven) 02Global Education Center2018fall quarter
A History of Western Music (Beethoven-Contemporary Music) 01Global Education Center2018summer quarter
A History of Western Music (Beethoven-Contemporary Music) 02Global Education Center2018winter quarter

Social Contribution

Program Notes

Role:Contribution2018/06-

Event ・Program ・ Title:François-Xavier Roth/Les Siècles

Detail

Outline:C.Debussy: Prélude à l'après-midi d'un faune, Jeux, M.Ravel: La Valse, I.Stravinsky: Le Sacre du Printemps-Tableaux de la Russie païenne en deux parties

Essay

Role:Contribution2018/04-

Program Notes

Role:Contribution2018/03-

Detail

Outline:L.v.Beethoven: Sonata for Piano and Violoncello in g minor op.5-2, D.Shostakovich: Sonata for Piano and Violoncello in d minor op.40, J.Brahms: Sonata for Piano and Violoncello No.2 in F major op.99

Program Notes

Role:Contribution2017/12-

Detail

Outline:Villa-Lobos: The Jet whistle, A.Piazzolla: Historie du Tango, L.v.Beethoven: Serenade in D major op.8, G.Rossini: Flute Quartet No.1 in G major, W.A.Mozart: Flute Quartet No.1 in D major K.285

Program Notes

Role:Contribution2017/10-

Event ・Program ・ Title:Ivo Pogorelich Piano recital

Place:Suntory Hall

Detail

Outline:M.Clementi: Sonatine in F major op.36 No.4, F.J.Haydn: Piano Sonata in D major hob.XVI:37, L.v.Beehoven: Piano Onata No.23 in F minor op.57 "Appassionata", F.Chopin: Ballade No.3 in A-Flat major, F.Liszt: Ètudes d'exécution transcendante G 139 No.10 in F minor / No.8 "Chasse sauvage" / No.5 "Feux follets", M.Ravel: La Valse

Essay

Role:Contribution2017/09-

Sponser ・Organizer ・Publisher:Tokyo Symphony Orchestra

Program Notes

Role:Contribution2017/05-

Event ・Program ・ Title:Esa-Pekka Salonen / Philharmonia Orchestra

Place:Tokyo Opera City Concert Hall : Takemitsu memorial

Detail

Outline:I.Stravinsky: Funeral Song op.5 [Japanese premiere], G.Mahler: Symphonie Nr.6 a-moll "Tragische"

Program Notes

Role:Contribution2017/02-

Detail

Outline:J.S.Bach: Suiten für Violoncello Solo Nr.3 G-Dur, L.v.Beehoven: Sonate für Cello und Klavier Nr.5 D-Dur, J.Brahms: Sonate für Cello und Klavier Nr.1 e-moll

Program Notes

Role:Contribution2016/12-

Place:Yokohama Minato Mirai Hall

Detail

Outline:J.S.Bach: Viola da Gamba Sonata No.3 in G Minor BWV1029, J.S.Bach Fantasia in G Mojor BWV 572 "Piece d'Orgue", J.S.Bach: from christmas Oratorio BWV 248, PartVI, Aria "Nur ein Wink von seinen Händen", W.A.Mozart: Symphony No.35 in D Mojor K.385 "Haffner", W.A.Mozart: from Opera K.492, Aria "Voi, che sapete", W.A.Mozart: Concert Aria "Chi sa qual sia" K.582, A.Schnittke: "Sound and Resound" for trombone and organ, A.Schnittke: Monologue for viola and string orchestra

Program Notes

Role:Contribution2016/12-

Event ・Program ・ Title:Ivo Pogorelich Piano recital

Place:Suntory Hall

Detail

Outline:F.Chopin: Ballade No.2 in F major op.38, F.Chopin: Scherzo Nor.3 in C-sharp minor op.39, R.SChumann: Faschingsschwank aus Wien, op.26, W.A.Mozart: Fantasy in C minor K.475, S.Rachmaninov: Piano Sonata No.2 in B-flat minor op.36 (Revised Version)

Program Notes

Role:Contribution2016/11-

Event ・Program ・ Title:Hiroko Matsumoto Flute recital

Place:Ginza Oji Hall

Detail

Outline:A.Vivaldi: Il Cardelino, O.Messiaen: Le Merle Noir, R.Schumann: 3 Romances op.94, C.Debussy: Sonate pour flûte,alto, et harpe, B.Martinu, Sonata No.1, R.Hirose, "Pāramitā", for alto-flute solo with accompaniment of organ-point ,C.Reinecke: Flöten Konzert D-Dur op.283

Program Notes, Essay

Role:Contribution2016/10-

Event ・Program ・ Title:Geidai Pfilharmonia,Tokyo

Detail

Outline:Program Note; S.Rachmaninov: Piano Concerto No.3 in Dmainor, op.30, I.Stravinsky: The Rite of Spring (1947/67 revised version)

Program Notes

Role:Contribution2016/10-

Place:Tokyo Opera City Recital Hall

Detail

Outline:C.P.E.Bach: Torio Sonata a-moll wq.148, J.S.Bach: Trio Sonata G-Dur BWV1038,H.Hayashi: Thema and Variation on Hisatada Otaka for four flutes, A.Yashiro: Sonate pour deux flûtes et piano

Interview

Role:Interviewee2016/10-

Sponser ・Organizer ・Publisher:Waseda University

Program Notes

Role:Contribution2016/09-

Event ・Program ・ Title:Kyoudoyukarino ensoukaniyoru Concert 2016

Detail

Outline:B.Smetana: Vltava from "Má vlast", S.Rachmaninov: Piano Concerto No.2 in C minor, L.v.Beethoven: Symphony No.7 in A major

Program Notes,Composer Profiles

Role:Contribution2016/08-

Event ・Program ・ Title:Suntory Foundation for Arts' Summer Festival 2016

Place:Suntory Hall

Detail

Outline:Program Notes; J.Sibelius: Symphony No.7 in C major, op. 105, C.Debussy: La Mer- Trois esquisses symphonisques pour orchestre Composer Profiles; Bruno Mantovani, Georg Friedrich Haas, Claud Debussy, Jean Sibelius

Program Notes

Role:Contribution2016/05-

Detail

Outline:J.Brahms: Ungarische Tänze Nr.5 fis-moll, G.BIzet: Préludes, Habanera, Les dragons d'Alcala, Entr'acte et Séguédille à "Carmen", J.Brahms: Symphonie Nr.1 c-moll op.68

Program Notes

Role:Contribution2016/05-

Place:Sumida Triphony Hall

Detail

Type:Other

Outline:S.Koussevitzky: Andante op.1-1, Valse Miniature op.1-2, J.S.Bach: Sonate für Viola da gamba BWV1028, F.Schubert: Sonate für Arpeggione D821

Program Notes

Role:Contribution2016/04-

Event ・Program ・ Title:Masaru Tamagawa Cello recital

Detail

Outline:J.S.Bach: Suite for Cello No.1 in G major BWV1007, F.Mendelsshon: Sonata for Cello & Piano No.1 in B♭ major op.45, S.Prokofiev: Sonata for Cello & Piano in C major op.119

Program Notes

Role:Contribution2016/01-

Sponser ・Organizer ・Publisher:Tokyo Philharmonic Orchestra

Event ・Program ・ Title:The 870th Orchard Hall & The 871th Suntory Hall Subscription Concert

Place:Suntory Hall, Orchard Hall

Detail

Outline:S.I.Khachaturian: "Gayane" Suite No.1(excerpts), D.Schostakovich: Symphony No.7 in C major "Leningrad" op.60

Program Notes

Role:Contribution2015/12-

Detail

Outline:A.Arensky: Piano Trio No.1 op.32, W.A.Mozart: Klaviertrio Nr.4 B-Dur K.502, L.Beethoven: Trio für Klavier Nr.5 'Geister' op.70-1

Program Notes

Role:Contribution2015/10-

Sponser ・Organizer ・Publisher:Tokyo Philharmonic Orchestra

Event ・Program ・ Title:The 97th Tokyo Opera City Subscription Concert

Place:Tokyo Opera City Concert Hall

Detail

Outline:N.Rimsky-Korsakov: Opera "Kashchey the Deathless" (concert-style opera with Japanese supertitles)

Program Notes

Role:Contribution2015/08-

Sponser ・Organizer ・Publisher:Kunitachi College of Music

Event ・Program ・ Title:Summer Concert 2015

Place:Kunitachi College of Music

Detail

Outline:I.Xenakis: Psappha, A.Nishimura: Mātra, F.P.Tosti: Ideale, Marechiare, L'alba separa della luce l'ombra (4 Canzoni di Amaranta), R.Schumann: Kreisleriana op.16

Program Notes

Role:Contribution2015/06-

Event ・Program ・ Title:Haochen Zhang Piano recital

Place:Kioi Hall, Tokyo

Detail

Outline:L.Janáček: Piano Sonata "October 1, 1905 from Street", R.Schumann: Kreisleriana op.16, L.v.Beethoven: Piano Sonata No.26 in E-Flat major op.81a "Les Adieux", A.Skriabin: Deux poemes op.69, op.32, A.Ginastera: Piano Sonata No.1 op.22

Program Notes,Composer Profiles

Role:Contribution2015/03-

Place:Tokyo Opera City Concert Hall

Detail

Outline:Program Notes; A.Miyoshi: Hommage I-V Composer Profiles; Saburo Takada, Toshinao Sato

Program Notes

Role:Contribution2015/01-

Sponser ・Organizer ・Publisher:Tokyo Philharmonic Orchestra

Event ・Program ・ Title:The 856th Suntry & The 90th Tokyo Opera City & The 857th Orchard Subscription Concert

Place:Suntry Hall, Tokyo Opera City Concert Hall, Orchard Hall

Detail

Outline:A.Dvořák: Cello Concerto in B minor, op.104, L.v.Beethoven: Symphiny No.7 in A major, op.92, R.Shumann: Piano Concerto in A minor, op.54, L.v.Beethoven: Symphony No.6 in F major "Pastorale", op.68

Program Notes, Composer Profiles

Role:Contribution2018/11-