Professor
(School of Human Sciences)
Faculty of Human Sciences(Graduate School of Human Sciences)
兼任研究員 1989-
兼任研究員 1989-2004
プロジェクト研究所所長 2002-2002
兼任研究員 2004-2006
プロジェクト研究所所長 2003-2008
兼任研究員 2006-2008
兼任研究員 2008-2010
兼任研究員 2010-2012
プロジェクト研究所所長 2008-2012
プロジェクト研究所所長 2013-2017
研究所員 2003-2017
研究所員 2013-2018
-1983 | Waseda University Faculty of Science and Engineering Department of Mathematics |
-1990 | Waseda University Graduate School, Division of Science and Engineering Major in Pure and Applied Physics |
Doctor of Philosophy (Human Sciences) Thesis Osaka University, Japan Educational technology
Master of Science Coursework
1997-1999 | Assistant Professor, School of Human Sciences, Waseda University |
1999-2004 | Associate Professor, School of Human Sciences, Waseda University |
2004-2006 | Associate Professor, Faculty of Human Sciences, Waseda University |
2006- | Professor, Faculty of Human Sciences, Waseda University |
Japan Society for Educational Technology Member of International Exchange Committee
Japanese Society for Information and Systems in Education
Ecological Society of Japan
The Society of Population Ecology
The Botanical Society of Japan
Information Processing Society of Japan
The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers
Complex systems / Science education/ Educational technology / Educational technology
Institution:Cooperative research with other research organization including private (industrial) sectors
Purpose:Collaboration research
Institution:Cooperative research with other research organization including private (industrial) sectors
Purpose:Collaboration research
Current Research Theme Keywords:Education, Internet
International Cooperative Research
Current Research Theme Keywords:Population Dynamics,Simulation
Individual research allowance
西村昭治・向後千春
教育システム情報学会誌 31(1) p.8 - 152015/01-
W. Li, M. Yao, X. Zhou, S. Nishimura and Q. Jin
The Journal of Supercomputing (Springer) 69(3) p.1154 - 11652014/09-
西村昭治
看護教育(医学書院) 55(2) p.123 - 1312014/02-
G. Piao, X. Zhou, Q. Jin, S. Nishimura, K. Wattanachote and T.K. Shih
Proc. UIC2013 (The 10th IEEE International Conference on Ubiquitous Intelligence and Computing) p.308 - 3132013/12-
西村昭治・金群・尾澤重知
人間科学研究 26(2) p.221 - 2222013/09-
G. Piao, X. Zhou, Q. Jin and S. Nishimura
Proc. ICISS2011 (The 2011 IEEE International Conference on Intelligent Computing and Integrated Systems) 2011/10-
Shoji Nishimura; Douglass J. Scott; Shogo Kato
Distance Education Environments and Emerging Software Systems: New Technologies. Qun Jin (Editor) p.322 - 3422011/01-
尾澤重知・加藤尚吾・西村昭治
日本教育工学会論文誌 33(3) p.321 - 3322010/01-
Shoji Nishimura; Douglass J. Scott; Shogo Kato
International Journal of Distance Education Technologies 7(3) p.44 - 622009/07-
Nevgi, A., Nishimura, S., & Tella, S.
Teoksessa Kilvoittelusta kilpailuun? p.25 - 262008/08-
Nevgi, A., Tella, S., & Nishimura, S.
Korkeakoulututkimuksen juhlasymposium p.29 - 292008/05-
Nishimura, S., Nevgi, A., & Tella, S.
Proceedings of a subject-didactic symposium in Helsinki on Feb. 2, 2008. Part 2 p.783 - 7962008/02-
尾澤重知・加藤尚吾・西村昭治
日本教育工学会論文誌 31(Suppl.) p.133 - 1362008/02-
NISHIMURA, Shoji
DIDACTA VARIA (Department of Applied Sciences of Education, Faculty of Behavioural Sciences, the University of Helsinki) 12(3) p.3 - 152007/12-
辻高明・西村昭治・野嶋栄一郎
日本教育工学会論文誌 30(4) p.397 - 4072007/03-
西村昭治
メディア教育研究 3(2) p.37 - 432007/03-
Scott Douglass J. , Nishimura Shoji , Kato Shogo
Waseda journal of human sciences 20(1) p.11 - 182007/03-
松居辰則・西村昭治・浅田匡・野嶋栄一郎
教育システム情報学会研究報告 20(6) p.151 - 1572006/03-
尾澤重知・今井亜湖・西村昭治
日本教育工学会論文誌 29(Suppl) p.129 - 1322006/03-
西村昭治
メディア教育研究 1(2) p.45 - 582005/03-
尾澤重知・今井亜湖・西村昭治
日本教育工学会第20回全国大会講演論文集 p.599 - 6012004/09-
西村昭治・浅田匡・向後千春・菊池英明・金群・松居辰則・野嶋栄一郎
日本教育工学会第20回全国大会講演論文集 p.149 - 1522004/09-
向後千春・ 西村昭治・浅田匡・菊池英明・金群・野嶋栄一郎
日本教育工学会研究報告集 JSET04(3) p.17 - 232004/07-
辻高明・西村昭治・野嶋栄一郎
日本教育工学会第19回全国大会講演論文集 p.233 - 2342003/10-
山本裕子・魚崎祐子・西村慶太郎・西村昭治・野嶋栄一郎
日本教育工学会第18回全国大会講演論文集 p.251 - 2522002/11-
辻高明・浅田匡・西村昭治・野嶋栄一郎
日本教育工学会第18回全国大会講演論文集 p.553 - 5542002/11-
魚崎祐子・西村慶太郎・西村昭治・野嶋栄一郎
日本教育工学雑誌 26(Suppl.) p.127 - 1322002/08-
西村昭治・西村慶太郎・野嶋栄一郎
コンピュータ利用教育協議会 2002 PCカンファレンス論文集rrhttp://www.ciec.or.jp/event/2002/papers/htdocs/index.html2002/08-
石川真・野嶋栄一郎・西村昭治
日本教育工学会第17回全国大会講演論文集 p.669 - 7002001/11-
西村慶太郎・野嶋栄一郎・西村昭治
日本教育工学会第17回全国大会講演論文集 p.597 - 5982001/11-
西村昭治
日本教育工学会第17回全国大会講演論文集 p.343 - 3442001/11-
西村昭治・太田俊二
教育工学関連学協会連合第6回全国大会講演論文集(第二分冊) p.87 - 882000/10-
石川真・野嶋栄一郎・西村昭治
教育工学関連学協会連合第6回全国大会講演論文集(第二分冊) p.69 - 702000/10-
太田俊二・西村昭治
ヒューマンサイエンス 13(1) p.43 - 522000/09-
浅輪一郎・西村昭治・野嶋栄一郎
日本教育工学会第15回全国大会講演論文集 p.249 - 2501999/10-
西村昭治・石川真・野嶋栄一郎
日本教育工学会第15回全国大会講演論文集 p.321 - 3221999/10-
石川真・野嶋栄一郎・西村昭治
日本教育工学会第15回全国大会講演論文集 p.617 - 6181999/10-
西村昭治・石川真・野嶋栄一郎
日本教育工学会第14回全国大会講演論文集 p.65 - 661998/09-
石川真・野嶋栄一郎・西村昭治
日本教育工学会第14回全国大会講演論文集 p.667 - 6681998/09-
西村昭治
情報処理学会 夏のプログラミング・シンポジウム報告集 p.133 - 1381998/08-
西村昭治
メディアネットワークセンター紀要(MNC Communications) 11998/06-
荒木香子・西村昭治
第45会日本生態学会大会講演論文集 1998/03-
野嶋栄一郎・西村昭治
早稲田フォーラム 75p.72 - 831998/01-
西村昭治
早稲田大学人間総合研究センター設立10周年記念ジョイント・シンポジウム 1997/10-
西村昭治・野嶋栄一郎
教育工学関連学協会連合第5回全国大会講演論文集 1997/09-
西村昭治・石川真・野嶋栄一郎
教育システム情報学会誌 14(2) p.83 - 921997/07-
西村昭治・石川真・野嶋栄一郎
日本教育工学会第12回全国大会講演論文集 1996/11-
西村昭治・野嶋栄一郎・中山顕子
ヒューマンサイエンス 9(1) p.101 - 1251996/11-
西村昭治
第10回私情協大会 1996/09-
西村昭治・野嶋栄一郎・山田豊明
CAI学会誌 11(3) p.127 - 1341994/10-
野嶋栄一郎・西村昭治
ヒューマンサイエンス 5(2) p.28 - 351993/02-
寺脇(西村の旧姓)昭治・野嶋栄一郎・石田俊郎・小川亮
CAI学会誌 8(3) p.115 - 1261991/09-
西村昭治
数理学科,サイエンス社 337p.76 - 781991/07-
寺脇昭治・大島康行
第35回生態学会大会講演要旨集 p.204 - 2041989/03-
ARAKI, Kouko and Shoji NISHIMURA
Abstracts of Chiba University International Symposium-Conservation and Management of Biodiversity in a Changing Man-Nature System- p.36 - 371996/11-
NOJIMA, Eiichiro and Shoji NISHIMURA
Educational Technology Research 18p.25 - 311996/03-
OSHIMA, Yasuyuki and Shoji NISHIMURA
program of the IV International Congress of Ecology p.262 - 2621986/08-
Kasuya, Seiji; Zhou, Xiaokang; Nishimura, Shoji; Jin, Qun
Lecture Notes in Electrical Engineering 354p.443 - 4492016/01-2016/01
ISSN:18761100
Outline:© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2016.Nowadays, we are living in a well-suited social environment with a variety of lifestyles and values. Life support has become important in such a diversified society. Along with continuously collecting the tremendous amount of personal big data generated in the social environment, it is possible for us to provide the life support based on personal data analytics. Moreover, analyzing such a kind of data can facilitate deep understanding of individual life. In this study, we focus on personal data analytics to support well-being oriented life. Three categories of personal data are classified from the collection of individuals’ daily life data, and a framework of well-being oriented personal data analysis is proposed, which can provide people with suggestions and advices to improve their living life.
Kasuya, Seiji; Zhou, Xiaokang; Nishimura, Shoji; Nishimura, Shoji; Jin, Qun; Jin, Qun
Frontiers in Artificial Intelligence and Applications 282p.172 - 1792016/01-2016/01
ISSN:09226389
Outline:© 2016 The authors and IOS Press. All rights reserved.In this study, we concentrate on a feasibility study on personal data analysis for well-being oriented life support. We introduce our basic concept and model to describe the personal data collected from people's daily life, and discuss how to utilize the personal analysis to provide users with the individualized services in their daily lives. Finally, we present the experimental analysis based on people's daily activity data, to demonstrate the feasibility of our proposed approach.
Nishimura, Shoji; Scott, Douglass J.
Reshaping Medical Practice and Care with Health Information Systems p.173 - 2042016/02-2016/02
Outline:© 2016, IGI Global. All rights reserved.In 2003, the School of Human Sciences, Waseda University (Japan), established the e-School, Japan's first complete undergraduate program enabling students to earn their bachelor degrees solely through e-learning. Supported by the availability of high-speed Internet connections, it has become possible to economically transmit high-quality videotaped lectures across Japan and throughout the world. Waseda's e-School has many features that contribute to its success, among these are that lecture contents are transmitted with an image quality that allows students to easily read what is written on the blackboard. In addition, online classes are relatively small-21 students on average-and new classes are created to respond to students' needs and interests. This chapter outlines the e-School's first 10 years of operation: Its history, curriculum, administration, and management learning system. Data are also presented for student engagement with the e-School system for the first ten years of operation (2003-2012).
Jin, Qun; Wu, Bo; Nishimura, Shoji; Ogihara, Atsushi
Proceedings - 2016 International Conference on Advanced Cloud and Big Data, CBD 2016 p.304 - 3092017/01-2017/01
Outline:© 2016 IEEE.The world has become an aging society with exponentially increasing social security benefit expenditure and nursing care costs. To help solve these issues and challenges, utilization of advanced ICT is highly expected to allow more elderly people to remain independent for their proactive social participation irrespective of age. In this study, we propose a human-centric safe and secure framework of ubiquitous living environments (Ubi-Liven) for the elderly people towards seamless integration of the cyber-enabled ubiquitous holistic living support system with a physical living environment. We further address and discuss the design and technical issues for the implementation of a smart living environment on the fly under the proposed framework, empowered by ubiquitous assistive technologies such as cloud, IoT and big data analytics based on life logs to provide holistic support for the elderly's activities of daily living and healthcare.
Zhou, Xiaokang; Liang, Wei; Wu, Bo; Lu, Zixian; Nishimura, Shoji; Shinomiya, Takashi; Jin, Qun
Proceedings - 2016 16th IEEE International Conference on Computer and Information Technology, CIT 2016, 2016 6th International Symposium on Cloud and Service Computing, IEEE SC2 2016 and 2016 International Symposium on Security and Privacy in Social Networks and Big Data, SocialSec 2016 p.177 - 1822017/03-2017/03
Outline:© 2016 IEEE. Nowadays, the analysis of social networks, as well as the community evolution has become a hotly discussed topic in social computing field. In this paper, we focus on mining and tracking the dynamic communities based on social networking analysis. Based on a generic framework for the dynamic community discovery, a computational approach is developed to extract users' static and dynamic features for the temporal trend detection. A dynamically socialized user networking model is then presented to describe users' various social relationships. A mechanism is proposed and developed to detect the dynamic user communities, and track their evolving changes. Experiments using Twitter data demonstrate the effectiveness of our method in tracking how communities dynamically create, split, and merge from a group of connected people in social media environments.
Kasuya, Seiji; Zhou, Xiaokang; Tago, Kiichi; Nishimura, Shoji; Jin, Qun
IEEE Transactions on Emerging Topics in Computing 2017/10-2017/10
Outline:IEEE We are living in a cyber-physical-social environment with a variety of lifestyles and values. Living support has become important in such a diverse society. Owing to the ability to collect a large amount of personal data or life logs in the cyber-physical-social environment, it is now possible for us to provide living support based on personal data analysis. Moreover, analyzing such data can facilitate a deep understanding of an individual. In this study, we focus on the provision of cyber-enabled well-being oriented daily living support for an individual based on personal data analytics. Three categories of personal data are identified from an individual & #x0027;s daily life data. In this paper, we discuss the basic concept, model, and framework for well-being oriented personal data analysis in order to offer suggestions and advice to improve the living quality of an individual. Finally, we report a feasibility study with an application scenario by using personal and environmental data.
Research Classification:
An empirical research to examine the effects that the active learning behavior that appeared during the lesson was caused for the study promotion2004-2007
Allocation Class:¥14250000
Research Classification:
Analysis of effective communication process by using body and artifact for faculty Development2004-2005
Allocation Class:¥3700000
Research Classification:
Development of new prototypes and models of higher education utilizing broadband networks.2003-2006
Allocation Class:¥8300000
Research Classification:
Development of the lesson archives of Human sciences and a trial of it through cable TV network for the life long education.2001-2003
Allocation Class:¥41470000
Research Classification:
Research on New Methods of Educational Measurement Embedded in a Context of Teaching Learning ProcessAllocation Class:¥14300000
Research Classification:
Development of e-learning system about tacit knowledge and advanced skill of highly-skilled health care workers2016/-0-2018/-0
Allocation Class:¥3250000
Embodiment:Commissioned education programs
Research toward the development of the services based on the cooperation of broadcasting and telecommunications2005-20132009
Research Results Outline:コミュニケーション手段は、同期・非同期という軸と、コンテンツのデータ密度(テキスト、音声、動画)によって、「同期・テキスト -> 例:チャット」、「同コミュニケーション手段は、同期・非同期という軸と、コンテンツのデータ密度(テキスト、音声、動画)によって、「同期・テキスト -> 例:チャット」、「同期・音声 -> 例:電話」、「同期・動画 -> 例:ビデオ会議システム/テレビ電話」、「非同期・テ...コミュニケーション手段は、同期・非同期という軸と、コンテンツのデータ密度(テキスト、音声、動画)によって、「同期・テキスト -> 例:チャット」、「同期・音声 -> 例:電話」、「同期・動画 -> 例:ビデオ会議システム/テレビ電話」、「非同期・テキスト -> 例:電子メール」、「非同期・音声 -> 例:留守番電話」、「非同期・動画 -> ?」のように分類されると考えられる。ストレージやネットワークのコストが下がって行く中で、今後「非同期・動画」によるコミュニケーションの比率も高まって行くものと考えられる。本研究では、現在あまり一般的ではない、非同期・動画の特性に関して研究すべく、動画像非同期コミュニケーションシステムの開発を行った。開発に際しては開発用のプログラミング言語としてJavaを用いるとともにオープンソースソフトウェアであるOpenLaszlo(RIAヒューマンインターフェース)、Apache Derby(データベースエンジン)、Red5(Flashストリーミングサーバ)、FFMPEG(画像変換)を活用した。本システムは録画および配信はサーバ側で行うので、利用に際してはエンドユーザではFlashが利用できるWeb BrowserとWebカメラさえあれば特別なソフトウエアをインストールする必要がない。また、OSへの依存度が大変少ないのも特徴で有る。実験的に運用した限りにおいては十分な画質でコミュニケーションを取ることができた。ゼミなど少人数のグループでディスカッションをする際には有効なコミュニケーション手段になることが確認できた。現在のシステムではRTMP(Real Time Messaging Protocol)をストリーミングプロトコルに使用しているために、RTMPをルータなどでブロックしている環境では利用ができない。HTTPトンネリングに対応させるなどルータ越えを可能にすることが今後の課題である。
2011
Research Results Outline:近年iPadに代表されるタブレット端末の教育への利用が盛んになり、多くの教育現場でも特に海外においては学校全体での一括の導入などが始まっており、教科書近年iPadに代表されるタブレット端末の教育への利用が盛んになり、多くの教育現場でも特に海外においては学校全体での一括の導入などが始まっており、教科書やノートに替わる新しい教育ツールとして脚光を浴びている。また、カメラもマイクも装備しているiPad...近年iPadに代表されるタブレット端末の教育への利用が盛んになり、多くの教育現場でも特に海外においては学校全体での一括の導入などが始まっており、教科書やノートに替わる新しい教育ツールとして脚光を浴びている。また、カメラもマイクも装備しているiPadはその教育現場での普及率を考えると非同期動画像コミュニケーションツールのクライアントとして大変魅力的なデバイスである。本研究課題に関連した研究成果として、2009年にJavaを用い、FlashストリーミングエンジンにRED5、編集エンジンにOpenLazlo、動画変換エンジンにFFmpegといったオープンソースのツールを活用して、非同期動画像コミュニケーションシステムを完成させた。しかしながら、2009年に開発した当該システムの動画配信で利用する配信形式(Flash)にはiPadは対応しておらず、当該システムはiPadでは利用することはできない。その一方で、最近は非同期動画像コミュニケーションインフラとして活用可能なサービス(UstreamやVYou)、Flashに依存しない動画像コミュニケーションツール(Skype)、非同期動画像コミュニケーションインフラを構築可能なオープンソースソフトウェア(BigBlueButton)などが登場し、これらのサービスを活用することにより、iPadでの利用可能な非同期動画像コミュニケーションシステムが構築可能であるといった期待が出てきた。そこで、本研究では、上述したサービスやソフトウェアを調査し、Skypeを活用することでiPadでも利用可能な非同期動画像コミュニケーションシステムが構築可能であることを明らかにした。また、想定する活用場面として、国際共同授業を想定し、アメリカ合衆国オハイオ州のCase Western Reserve University(CWRU)と教育プログラムの開発を実施した。
2013
Research Results Outline:ウェブ上でセミナーを実施することをウェビナーと称し、ウェビナーを実施するためのシステムも現れてきた。このようなシステムではオープンソースのBig Blウェブ上でセミナーを実施することをウェビナーと称し、ウェビナーを実施するためのシステムも現れてきた。このようなシステムではオープンソースのBig Blue Bottomが有名で、ウェビナー参加者間での画面共有、ビデオチャットが可能となっている。ただ...ウェブ上でセミナーを実施することをウェビナーと称し、ウェビナーを実施するためのシステムも現れてきた。このようなシステムではオープンソースのBig Blue Bottomが有名で、ウェビナー参加者間での画面共有、ビデオチャットが可能となっている。ただし、現在の多くのビデオチャット機能がついたシステムはAdobe社のFlash技術の利用が前提であり、Flashが利用できないApple社製のiOS端末(iPhone, iPad, iPod touchなど)やAndroid端末では利用ができない。タブレット端末やスマートホンが非常に普及してきている現在、iOSやAndroidといったタブレット端末やスマートホン用のOS上でウェビナーが利用できないのは重大な欠点である。本研究では、次世代HTMLであるHTML5とウェブアプリケーションで双方向コニュニケーションを可能成さしめるWebRTC(Web Real-Time Communications)を用い、Flashプラグイン無しのHTML5対応のウェブ・ブラウザのみで機能し、ビデオチャットを録画して非同期で動画像コミュンケーションを可能とするシステムの開発を試みた。現時点においては、対応するウェブ・ブラウザがFirefoxに限定されるが、オープンソースのWebRTC録画ライブラリであるRecordRTCおよび、同じくオープンソースの同画像変換ツールであるFFmpegそしてオープンソースデータベースエンジンであるMySQLを活用して、基本的な動画像非同期コミュニケーションシステムを構築することができた。開発したシステムは現時点では不安定な部分も多く、また対応するウェブブラウザーはFirefoxに限定されている。主たる原因はウェブ・ブラウザのWebRTCの対応がまだ過渡的な状態であること、また利用しているRecordTRTC等のライブラリも発展途中にあることに起因していると考えられる。基本的な仕組みは完成しているので今後はこれらブラウザやライブラリのバージョンアップを待つとともに、さらなる機能強化に努めたい。以上
2014Collaborator:向後 千春, 浅田 匡, 金 群, 森本 豊富, 尾澤 重知, 扇原 淳, 竹中 宏子
Research Results Outline:本研究課題の第一の目的は人間科学学術院(特にeスクール)が持つオンデマンドコンテンツの有効活用のために世界各地の日本語教育部門を持つ高等教育機関と連携本研究課題の第一の目的は人間科学学術院(特にeスクール)が持つオンデマンドコンテンツの有効活用のために世界各地の日本語教育部門を持つ高等教育機関と連携し、オンデマンドコンテンツの多言語化を継続的に行うための体制を構築することにある。そのために、アル...本研究課題の第一の目的は人間科学学術院(特にeスクール)が持つオンデマンドコンテンツの有効活用のために世界各地の日本語教育部門を持つ高等教育機関と連携し、オンデマンドコンテンツの多言語化を継続的に行うための体制を構築することにある。そのために、アルファラビ・カザフ国立大学(カザフスタン)東洋学部と人間科学学術院の間に学術交流協定を締結した。また、コンテンツ配信システムに関しては、Google Cource Builderを用いた多言語対応のプロトタイプを構築した。
2015
Research Results Outline:正しい動作を正確に記録するにはモーションキャプチャーシステムは有用である。従来のモーションキャプチャーシステムでは、マーカー(光学式)やケーブル等の制正しい動作を正確に記録するにはモーションキャプチャーシステムは有用である。従来のモーションキャプチャーシステムでは、マーカー(光学式)やケーブル等の制約でフィギュアスケートではその活用が難しかった。無線式モーションキャプチャースーツをを選手(日本ス...正しい動作を正確に記録するにはモーションキャプチャーシステムは有用である。従来のモーションキャプチャーシステムでは、マーカー(光学式)やケーブル等の制約でフィギュアスケートではその活用が難しかった。無線式モーションキャプチャースーツをを選手(日本スケート連盟特別強化選手)に着用してもらい、実際にスケートリンクで様々なスピンやジャンプを行ってもらい3Dデータ化した。その3Dデータを視覚化し様々な方向、及びタイムラインで視聴するためのビューワーを開発した。また、多言語化した教材として活用できるように当該ビューワーをGoogle CourseBuilderに埋め込むとともに自動翻訳機能を実装した。
2016
Research Results Outline: 人間科学部eスクールの配当科目である人間科学概論(全8週分、合計約6万字)は既に聴覚障害者対応のために日本語字幕が付与されている。今回、授業担当者全 人間科学部eスクールの配当科目である人間科学概論(全8週分、合計約6万字)は既に聴覚障害者対応のために日本語字幕が付与されている。今回、授業担当者全員の許諾の上、バルセロナ自治大学翻訳通訳学部の協力の下その日本語字幕をスペイン語に翻訳した。日本語... 人間科学部eスクールの配当科目である人間科学概論(全8週分、合計約6万字)は既に聴覚障害者対応のために日本語字幕が付与されている。今回、授業担当者全員の許諾の上、バルセロナ自治大学翻訳通訳学部の協力の下その日本語字幕をスペイン語に翻訳した。日本語字幕にはオンデマンドコンテンツに挿入するタイミングが記録されているので、それに従い、スペイン語字幕をオンデマンドコンテンツに挿入し、人間科学概論のスペイン語字幕作業が完了した。また、同時に一部をカザフスタンからの交換留学生の協力で字幕のロシア語化を実施した。
2016
Research Results Outline: 様々な性別や年齢の教師キャラクターに同じ教授内容を喋らせることが必要であると考え、人間による実際の教師の発話を文字化して、それを再音声化するシステム 様々な性別や年齢の教師キャラクターに同じ教授内容を喋らせることが必要であると考え、人間による実際の教師の発話を文字化して、それを再音声化するシステムを構築した。具体的には録音した人間の発話を、音声認識システムにより文字化し、それを音声合成システム... 様々な性別や年齢の教師キャラクターに同じ教授内容を喋らせることが必要であると考え、人間による実際の教師の発話を文字化して、それを再音声化するシステムを構築した。具体的には録音した人間の発話を、音声認識システムにより文字化し、それを音声合成システムにより音声化し、3Dアニメーションがあたかも話しているように口の動きと同期させるシステムを構築した。 音声認識エンジンには京都大学が開発したオープンソースの語彙連続音声認識エンジンJulius、日本語音声合成エンジンには名古屋工業大学が開発した、オープンソースのOpen JTalkを利用し、口の動きとの動機はMMD4Mecanim LipSync Pluginを用いUnity上で開発を行った。
2018Collaborator:玉城 絵美
Research Results Outline:An instructional support system wasdeveloped for piano performance instructAn instructional support system wasdeveloped for piano performance instruction that trains the user on proper handposition b...An instructional support system wasdeveloped for piano performance instruction that trains the user on proper handposition by using myoelectric stimulation in the wrist area through trackingsensors that determine if the hand is in the proper position on the keyboard.The myoelectric stimulation device uses PossessedHand to control hand form. Ithas 28 non- erosive pad-type electrodes positioned around the wrist to providemyoelectric stimulation to the fingers. Leap Motion was used for the handtracking sensors. By using this system, students can correct their handposition even when students and instructors are not in the same room. Thissuggests that e-learning is possible, even for content that requiresverbalization and visualization such as the movements used in playing a musicalinstrument. The result was submitted to IEEE Transaction on Learning Technologies
1997
Research Results Outline:Case Western Reserve University(アメリカ合衆国オハイオ州クリーブランド)のReligion and PostmoderCase Western Reserve University(アメリカ合衆国オハイオ州クリーブランド)のReligion and Postmodernismのクラス(担当William Deal, Associate Professor of R...Case Western Reserve University(アメリカ合衆国オハイオ州クリーブランド)のReligion and Postmodernismのクラス(担当William Deal, Associate Professor of Religion and Director, Asian Studies Program)と人間科学部教育工学セミナー(担当野嶋栄一郎人間科学部教授)との間でインターネットを用いて共同実験授業を行った。 実施期間は1997年10月初旬から12月初旬までの約2ヶ月間である。各週の授業内容は以下であった。第1週:自己紹介Webページの作成、グループ編成とテーマ決定。第2週:自己紹介を英文で自分の属するメーリングリストに対して送る、自己紹介Webページ作成の続き。第3週:検索エンジンを使って自分のグループのテーマに関係のあるページを探し、自分のページにリンクし、メーリングリストに簡単な解説を送る。第4週:レポートのひな型「prototype」の作成第5~8週:メーリングリストを介して、CWRUと連絡を取り合いながら、レポートWebページを作成する。本研究ではインターネットで共同作業を行うための環境を、アメリカ側と日本側に各々WWWサーバーを設置することによって構築した。 上記の環境で、受講学生たち(日本14名、アメリカ13名)は日米各々の構成がおおよそ均等になるように4つのグループに分けられ、それぞれReligion and Feminism、Religious Experience、Religion and Morality、Religion on the Internetのテーマでインターネットを活用し共同でレポート(ホームページ)を作成することを命じられた。上述した環境を用いて、作成されたレポートは上質なものであり、本研究で構築した環境が国際共同作業にとって有効であることがわかった。 なお、上記学生のレポートはhttp://kizuna.cwru.edu/rlgn341/projects.htmlで参照可能である。
1999
Research Results Outline:目的本研究の目的は、通訳養成機関で広く活用されていながらも音真似で終始するのではないか、とその意味処理のおいて疑問が投げ掛けられているリピーティングと目的本研究の目的は、通訳養成機関で広く活用されていながらも音真似で終始するのではないか、とその意味処理のおいて疑問が投げ掛けられているリピーティングとシャドーイングを検証することにある。当初は、分析手段として虚再認パラダイムの活用を予定していたが文...目的本研究の目的は、通訳養成機関で広く活用されていながらも音真似で終始するのではないか、とその意味処理のおいて疑問が投げ掛けられているリピーティングとシャドーイングを検証することにある。当初は、分析手段として虚再認パラダイムの活用を予定していたが文章素材への適用は困難であるため、今回は記憶研究における系列位置効果の観点から検討を加えることにした。方法2×2×2×3混合計画。第一要因は学習方略(リピ、シャ)、第ニ要因は文としての意味の有無(文章素材、文章の単語を並びかえたランダム素材)、第三要因は英語力(上位、下位)、第4要因は系列位置(前、中、後部位)。被験者は大学生72名。実験素材は英語の心理学の教科書から選択し、そのまま文章素材とした。ランダム素材はその文章の単語を無作為に並びかえた。それらはSONY TCD-D10によりデジタル録音され、LL教室において実験時用いられた。結果と考察統計的処理の後、全体としてリピーティング/シャドーイング共にランダム素材より文章素材で再生率が高くなったことが確認された。さらに上位/下位群に分けると、リピーティングにおいては以下のようなことが確認された。文章素材において、上位/下位群ともに前部位での再生率が高かった。その理由としては、前部位に多くみられる主語動詞をキーワードとして捉えようとした可能性が考えられる。しかし下位群では前部位のみ再生率が高く他部位では低いことから、キーワードの把握というよりも、ただ時系列に沿った記憶だった可能性も考えられる。シャドーイングにおいては以下のようなことが確認された。上位/下位群とも、総じてランダム素材より文章素材において再生率が高くなった。また、文章素材/上位群において、系列位置が進むにつれ再生率の上昇が確認された。これは上位群は次に続く単語をある程度予測しながらシャドーイングを行っていると考えられる。文章素材/下位群においては中部位での再生率が低くなった。これはシャドーイングのスピードの遅れてしまうことが影響していると考えられる。
2008
Research Results Outline:フィンランドの高等教育機関としてヘルシンキ大学を対象として、その組織、運営、教育内容について調査を行うとともに、ヘルシンキ大学の研究者とともに特に教育フィンランドの高等教育機関としてヘルシンキ大学を対象として、その組織、運営、教育内容について調査を行うとともに、ヘルシンキ大学の研究者とともに特に教育手法に関し国際比較研究を行い文化的な差異がその教育手法に大きく影響を及ぼしている可能性を示唆する知...フィンランドの高等教育機関としてヘルシンキ大学を対象として、その組織、運営、教育内容について調査を行うとともに、ヘルシンキ大学の研究者とともに特に教育手法に関し国際比較研究を行い文化的な差異がその教育手法に大きく影響を及ぼしている可能性を示唆する知見が得られ、ヨーロッパで開催された学会で報告した。ヘルシンキ大学に関しては2008年はそれまでの教育・研究、組織運営に置ける総括の年であった。その内容は、Seppo Saari & Minna Frimodig (Eds.) Leadership and Management of Education: Evaluation of Education at University of Helsinki 2007-2008, Helsinki University Print,Helsinki 2009に576ページに渡って詳細に記載されている。西村は同書を手がかりとしつつ、適時ヘルシンキ大学の教員に対しビデオ会議を通しインタビューを行いより具体的かつ詳細な情報を得ることができた。一言でまとめると、フィンランドは几帳面というほどに1999年にEU29ヶ国の教育大臣によって署名されたのボローニャ宣言1. 比較可能な学位システムの導入:欧州市民の域内流動・就職可能性を高め、欧州の高等教育システムの国際競争力を高める。ディプロマ・サプリメント(学位の学修内容を示す共通様式)の試験的導入等を進める。2. 学部と大学院の2段階構造を導入:第二段階(大学院、学位は修士号・博士号)進学条件として最低3年の第一段階(学部)の修了を課す。3. 単位制の確立:欧州大学間単位互換制度(ECTS)を確立する。4. 障害を取り除き、人の移動を最も効果的に実現:学生に学習と職業訓練の機会を提供する、教員・研究者・行政官に欧州全体の枠組みの中で研究・教育・職業訓練活動を行う期間を設けることが重要。5. 質保証のためのヨーロッパ域内協力の推進:比較可能な基準・方法論を開発。6. 高等教育におけるヨーロッパの特質を促進:カリキュラム開発、機関レベルでの協力、モビリティ向上のための方策、学習、教育訓練、研究プログラムの統合に配慮。を遵守し、高等教育のヨーロッパ標準システムのお手本となるべく努力を続けて来ている。そして、宣言にある2010の到達目標をすべて満たす高等教育システムを構築するに至っている。実際2010年1月にはボローニャ宣言に基づいた新体制としてヘルシンキ大学は再スタートを切ることになっている。本学でも今後さらに、積極的に国際化、標準化に取り組む必要がある。
2007/03-2008/03
Affiliation: ヘルシンキ大学(フィンランド)
Course Title | School | Year | Term |
---|---|---|---|
Mathematics for Information Processing | School of Human Sciences | 2020 | spring quarter |
Seminar I (Internet Science) | School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Seminar II (Internet Science) | School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Mathematics for Information Processing | School of Human Sciences (Online Degree Program) | 2020 | fall semester |
Internet Services | School of Human Sciences (Online Degree Program) | 2020 | spring semester |
Internet Science A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Internet Science B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Internet Science(1) A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Internet Science(1) B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Internet Science(2) A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Internet Science(2) B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Advanced Topics in Internet Science | Graduate School of Human Sciences | 2020 | winter quarter |
Health Management Based on Data Analysis and Oriental Medicine Concept | Graduate School of Human Sciences | 2020 | summer |
Internet Science(D) A | Graduate School of Human Sciences | 2020 | spring semester |
Internet Science(D) B | Graduate School of Human Sciences | 2020 | fall semester |
Course Title | Faculty | Publication Year |
---|---|---|
Mathematics for Information Processing 01 | School of Human Sciences (Correspondence Course) | |
Internet Science 01 | School of Human Sciences (Correspondence Course) | |
Teaching Practice I 01 | School of Human Sciences (Correspondence Course) | |
Internet Services | School of Human Sciences (Correspondence Course) | 2016 |
Internet Services 02 | School of Human Sciences (Correspondence Course) | 2016 |
Internet Services 03 | School of Human Sciences (Correspondence Course) | 2016 |
Internet Services 04 | School of Human Sciences (Correspondence Course) | 2016 |
2001/06
Outline:Reporting the study on inter-cultural communication curriculum between Case Western Reserve University and Waseda University
2004/09
Outline:lecuture on the e-Learning practice of the e-School of Human Sciences Waseda University
Outline:Making basic plan for the new school and Environmental Education, and application form for Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology
Outline:Designing e-Learning curriculum and system
Outline:Starting up Japan's first correspondence course on the broad-band Internet
Outline:According to integration of the School of Human Sciences and the Graduate School