Name

BACKHAUS, Peter

Official Title

Professor

Affiliation

(School of Education)

Contact Information

Mail Address

Mail Address
backhaus@waseda.jp

URL

Web Page URL

http://www.dept.edu.waseda.ac.jp/eng/professors/backhaus/backhaus.html

Grant-in-aids for Scientific Researcher Number
40582888

Sub-affiliation

Sub-affiliation

Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences(Graduate School of Education)

Faculty of International Research and Education(Graduate School of International Culture and Communication Studies)

Educational background・Degree

Degree

PhD Germany

Career

2005-2010Researcher, German Institute for Japanese Studies Tokyo
2002-2005Lecturer, Duisburg-Essen University, Germany

Interview Guide

Category
Humanities

Research Field

Keywords

Sociolinguistics

Paper

Attention, please! A linguistic soundscape/landscape analysis of ELF information provision in public transport in Tokyo

Backhaus, Peter

Exploring ELF in Japanese Academic and Business Contexts: Conceptualization, Research and Pedagogic Implications p.194 - 2092015-

Scopus

目に見えることばと経済:言語景観からの観察

日本語学 34(6) p.26 - 322015-

You’ve got sp@m: A textual analysis of unsolicited Japanese dating invitation mails

Contemporary Japan 25(1) p.1 - 162013-

Multilingualism in Japanese Public Space: Reading the Signs

Japanese Studies 30(3) p.359 - 3722010-

起きる時間—施設介護における承諾獲得

社会言語科学 13(1) p.48 - 582010-

Time to get up: Compliance-gaining in a Japanese eldercare facility

Journal of Asian Pacific Communication 20(1) p.69 - 892009-

Politeness in institional elderly care: A cross-cultural comparison

Journal of Politeness Research 5p.54 - 712008-

Alphabet ante portas: How English text invades Japanese public space

Visible Language 41(1) p.70 - 872007-

Multilingualism in Tokyo: A look into the linguistic landscape

International Journal of Multilingualism 3(1) p.52 - 662006-

Signs of multilingualism in Tokyo: A diachronic look at the linguistic landscape

International Journal of the Sociology of Language 175/176p.103 - 1212005-

Reclaiming agency in resident–staff interaction: A case study from a Japanese eldercare facility

Backhaus, Peter

Discourse Studies Peer Review Yes Online First2017-

DOIlink

Books And Publication

Communication in Elderly Care: Cross-Cultural Perspectives

(ed.)

Continuum2011-

Detali

ISBN:978-1-4411-1254-5

日本の言語景観

庄治博史、F.クルマス(共編)

三元社2009-

Detali

ISBN:978-4-88303-185-6

Linguistic Landscapes: A Comparative Study of Urban Multilingualism in Tokyo

Multilingual Matters2007-

Detali

ISBN:978-1-85359-946-0

Research Grants & Projects

Grant-in-aids for Scientific Research Adoption Situation

Research Classification:

The Language of Japanese Spam Mails

2013/-0-2016/-0

Allocation Class:¥1430000

Research Classification:

A Comparative Study of Immigrant Language Situations and Immigrant Language Policies from an International Perspective

Allocation Class:¥16120000

On-campus Research System

Special Research Project

施設介護における職員と入居者間のコミュニケーション

2010

Research Results Outline:本プロジェクトは介護施設の現場におけるコミュニケーションを研究する目的で、介護職員と入居者の間の言語行動を考察したものである。使用データは2008年埼本プロジェクトは介護施設の現場におけるコミュニケーションを研究する目的で、介護職員と入居者の間の言語行動を考察したものである。使用データは2008年埼玉県東部にある介護老人保健施設の実態調査で収集されたほぼ40時間の録音会話である。研究期間内では、...本プロジェクトは介護施設の現場におけるコミュニケーションを研究する目的で、介護職員と入居者の間の言語行動を考察したものである。使用データは2008年埼玉県東部にある介護老人保健施設の実態調査で収集されたほぼ40時間の録音会話である。研究期間内では、会話データの文字化を終わらせた上、その詳しい分析を進めた。分析は量的及び質的側面を含む。前者としては、入居者の呼ばれ方を量的に分析した結果として,70%で最も頻繁な呼ばれ方は「名字+さん」であることが分かった。「ファーストネーム+さん」で呼ばれる入居者が17%を占め、残り13%は場合によって両方の呼称が可能である。入居者の呼ばれ方を決める要素としては、年齢と性別が挙げられ、特にファーストネームで呼びやすいのは、高年齢の女性である。なお「おばあちゃん」「おじいちゃん」などのような,いわゆる親族名称の虚構的用法は発生しなかった。 質的分析としては、会話モードの切り替えについて考察した。先行研究にも指摘された通り、介護現場において根本的に2つの会話モードが分けられる。1つ目では、会話者の施設的役割が中心となり、「介護者」と「被介護者」であることが職員と入居者の関係を定義している。2つ目は、会話者の施設的役割よりも、個人同士としての関係に焦点が移され、それによって非施設的なコンテクストが構築されようとしている。本会話データにも、両方の役割関係が確認できており、介護中に会話者は、どのような役割でどのような会話モードを選ぶか、詳細に分析した。

Lecture Course

Course TitleSchoolYearTerm
Advanced English Communication 25 alphaSchool of Education2019spring semester
Advanced English Communication 41 alphaSchool of Education2019spring semester
Advanced English Communication 25 betaSchool of Education2019fall semester
Advanced English Communication 41 betaSchool of Education2019fall semester
Seminar in English Language and Literature I-1 RSchool of Education2019spring semester
Seminar in English Language and Literature I-2 RSchool of Education2019fall semester
Seminar in English Language and Literature II-1 RSchool of Education2019spring semester
Seminar in English Language and Literature II-2 RSchool of Education2019fall semester
Language and SocietySchool of Education2019fall semester
Introduction to Applied LinguisticsSchool of Education2019fall semester
Sociolinguistics 1 (Language and social interaction)Graduate School of Education2019spring semester
Sociolinguistics 2 (Doing sociolinguistic research)Graduate School of Education2019fall semester
English (Academic Writing & Presentation 1)Graduate School of Education2019spring semester
English (Academic Writing & Presentation 2)Graduate School of Education2019fall semester
Special Studies in English Linguistics I-1 (Current topics in language and linguistics)Graduate School of Education2019spring semester
Special Studies in English Linguistics I-2 (Understanding language and society)Graduate School of Education2019fall semester
Language UseGraduate School of International Culture and Communication Studies2019spring semester