Name

ORII, Mamiko

Mamiko Orii-Akita, Mamiko Akita-Orii

Official Title

Professor

Affiliation

(School of Education)

Contact Information

Address・Phone Number・Fax Number

Address
1-6-1 Nishi-Waseda, Shinjuku, Tokyo 169-8050 Japan
Phone Number
+81-3-5286-1551
Fax Number
+81-3-5286-1551

URL

Grant-in-aids for Scientific Researcher Number
30334585

Sub-affiliation

Sub-affiliation

Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences(Graduate School of Education)

Educational background・Degree

Educational background

-1995 Waseda University School of Education
-2001 University of Durham Department of Linguistics and English language

Degree

M.A. Coursework University of Durham(U.K.)

Career

2000-2001Chiba University, lecturer
2001-University of Electro-Communications

Research Field

Keywords

Second Language Acquisition, Phonetics, EFL

Grants-in-Aid for Scientific Research classification

Humanities / Linguistics / Foreign language education

Paper

Human cognitive processing and the interactive teaching method in EFL listening comprehension.

Mamiko, Orii-Akita.

62p.1 - 122014-

Global Foreign Accent and Classroom Input in L2 Perception and Production.

Akita, M.

Proceedings of the 30th Annual Boston University Conference on Language Development, Cascadilla Press. 1p.1 - 142006-

The effectiveness of a prosody-oriented approach in L2 perception and production

Akita, M.

Proceedings of the 29th Annual Boston University Conference on Language Development 1p.24 - 362005-

The acquisition of the IP structure of relative clauses in L2 learners of Japanese

Oga, K. & Akita, M.

Proceedings of the 2004 International Symposium on Applied Linguistics and Language Teaching p.544 - 5492005-

Prenominal modification in L2 learners of Japanese.

Oga, K. & Akita, M.

Journal of Hokkaido University of Education 55(2) p.1 - 162005-

The Phonological Acquisition of Japanese Learners of English : a longitudinal Study of Perception and Production

Akita, M.

博士論文 2001-

Acoustic speech analysis of second language English stress system.

Akita, M.

Proceedings of the 13th International Symposium on Theoretical and Applied Linguistics 2000-

L2 speech perception of Japanese learners of English.

Newcastle and Durham Working Papers in Linguistics 5p.1 - 131999-

Focus on form in phonology : orthographic exposure as a promoter of epenthesis.

Representation and Process : Proceedings of the 3rd Pacific Second Language Research Forum 1/,227-2331999-

The timing of the falling pitchand production of reduced vowels in the L2 English accentuation system.

Akita, M.

Newcastle and Durham Working Papers in Linguistics 6p.1 - 121998-

Research Grants & Projects

Grant-in-aids for Scientific Research Adoption Situation

Research Classification:

The effectiveness of interactive teaching methods in EFL classrooms: a comparison with bottom-up and top-down methods.

2012/-0-2016/-0

Allocation Class:¥4160000

Research Classification:

Global Foreign Accent and the effectiveness of the prosody-oriented approach.

Allocation Class:¥4314461

On-campus Research System

Special Research Project

日本人英語学習者の音韻習得について:韻律を中心とした発音教育の有効性を検証する

2003

Research Results Outline:[実験の目的と概要] 韻律中心の英語発音教育の有効性を検証するために、同一リスニング教材を使用して、グループ別に音素識別訓練中心の教育、もしくは韻律中[実験の目的と概要] 韻律中心の英語発音教育の有効性を検証するために、同一リスニング教材を使用して、グループ別に音素識別訓練中心の教育、もしくは韻律中心の教育を、半期間行った。受講前と受講後の学習者の聴解能力と発音能力をグループごとにそれぞれ測定し...[実験の目的と概要] 韻律中心の英語発音教育の有効性を検証するために、同一リスニング教材を使用して、グループ別に音素識別訓練中心の教育、もしくは韻律中心の教育を、半期間行った。受講前と受講後の学習者の聴解能力と発音能力をグループごとにそれぞれ測定し、その教育効果を比較しているところである。[実験計画実施状況および結果](1) 被験者:早稲田大学 教育学部 1年次生 一般英語選択授業受講者 (2) 実験グループ: ① 音素教育グループ ② 韻律教育グループ ③ コントロール (各25名ずつ)(3) 実験(授業)計画:各グループ共通の教育内容 同一教材を使用してリスニング・内容理解・発話練習を半期(半年)行う。各グループ特有の教育内容① 音素: 日本語音素との対比説明・音素の個別練習・似ている音素の識別練習② 韻律: 強勢リズム・弱形・音変化(同化・連結・脱落)の説明および発音練習③ コントロール: 音声教育は行わず、比較文化的な観点で教材を解説し、発話練習               (4) データ収集・分析:授業の受講直前(2003年10月初旬)および受講後(2004年2月中旬)の2回、同一のリスニング及び発話テストを行った。2月後半に、大学院生の研究補助員の協力を得て、実施したテストの結果300枚分をエクセル入力した。現在は、部分的に音響分析を行うとともに、クラスごとの統計処理をしている。

英語専攻導入科目におけるファカルティ・ディベロップメントと授業改善の試み

2018Collaborator:和気一成

Research Results Outline:CLIL型導入科目で、学生の満足度が高い授業を均質的に提供することを目標に、FDを行い授業改善につながるかどうかを検証した。全8授業を対象に独自の学生CLIL型導入科目で、学生の満足度が高い授業を均質的に提供することを目標に、FDを行い授業改善につながるかどうかを検証した。全8授業を対象に独自の学生授業アンケートを年2回実施して結果を集計し、各教員のパフォーマンスに関するコメントを申請者が作成し...CLIL型導入科目で、学生の満足度が高い授業を均質的に提供することを目標に、FDを行い授業改善につながるかどうかを検証した。全8授業を対象に独自の学生授業アンケートを年2回実施して結果を集計し、各教員のパフォーマンスに関するコメントを申請者が作成し、アンケートの自由記述欄のコピーと共に各教員に送付した。また、各教員が「振り返りレポート」を作成して共有した。これは、学期ごとに教員自身が工夫や課題について振り返り、次学期の授業改善に生かすと共に、アイディアの交換のために行った。各授業の課題を顕在化させるとともに、優れた授業内容を皆で共有することで、教員のモティベーションの向上にも寄与していると考える。

Lecture Course

Course TitleSchoolYearTerm
Advanced Program for Teaching Profession AISchool of Education2019fall semester
Seminar in English Language and Literature I-1 QSchool of Education2019spring semester
Seminar in English Language and Literature I-2 MSchool of Education2019fall semester
Seminar in English Language and Literature I-2 QSchool of Education2019fall semester
Seminar in English Language and Literature II-1 QSchool of Education2019spring semester
Seminar in English Language and Literature II-2 MSchool of Education2019fall semester
Seminar in English Language and Literature II-2 QSchool of Education2019fall semester
Short-Term Study Abroad ASchool of Education2019summer
Short-Term Study Abroad BSchool of Education2019spring
English Phonetics I ASchool of Education2019spring semester
English Phonetics I BSchool of Education2019spring semester
History of English Literature IISchool of Education2019fall semester
English and American Poetry IISchool of Education2019fall semester
Lecture in Irish Culture IISchool of Education2019fall semester
Introduction to Language and Communication BSchool of Education2019spring semester
Introduction to Language and Communication FSchool of Education2019fall semester
English Phonetics II ASchool of Education2019fall semester
Methods of Teaching English as a Foreign Language (M-1)Graduate School of Education2019spring semester
Methods of Teaching English as a Foreign Language (M-2)Graduate School of Education2019fall semester
Methods of Teaching English as a Foreign Language (M1-1)Graduate School of Education2019spring semester
Methods of Teaching English as a Foreign Language (M1-2)Graduate School of Education2019fall semester
Methods of Teaching English as a Foreign Language (M2-1)Graduate School of Education2019spring semester
Methods of Teaching English as a Foreign Language (M2-2)Graduate School of Education2019fall semester
Special Studies in Teaching English as a Foreign Language I-1 (Theory in phonetic training)Graduate School of Education2019spring semester
Special Studies in Teaching English as a Foreign Language I-2 (Practice in phonetic training)Graduate School of Education2019fall semester
English Education Studies (D-1)Graduate School of Education2019spring semester
English Education Studies (D-2)Graduate School of Education2019fall semester
Applied Linguistics in English (D-1)Graduate School of Education2019spring semester
Applied Linguistics in English (D-2)Graduate School of Education2019fall semester

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Course TitleFacultyPublication Year