Name

HAMA, Kunihiko

Official Title

Associate Professor

Affiliation

(School of Education)

Contact Information

Mail Address

Mail Address
hama@waseda.jp

Address・Phone Number・Fax Number

Address
1-6-1 Nishi-Waseda, Shinjuku-ku, Tokyo 169-8050, JAPAN
Phone Number
+81-3-5286-1535
Fax Number
+81-3-5286-1535

URL

Web Page URL

http://homepage2.nifty.com/~islands/

Grant-in-aids for Scientific Researcher Number
60388634

Sub-affiliation

Sub-affiliation

Research Council (Research Organization)/Affiliated organization(Global Education Center)

Affiliated Institutes

メディア・シティズンシップ研究所

研究所員 2013-2018

ジャーナリズム研究所

研究所員 2018-

Educational background・Degree

Educational background

-1994 Tokyo University of Foreign Studies Faculty of Foreign Language Department of Spanish
-1998 the University of Tokyo Graduate School of Arts and Sciences Area Studies
-2005 the University of Tokyo Graduate School of Arts and Sciences Area Studies

Degree

Master of Arts Coursework the University of Tokyo Area studies

Career

Resercher Centre for Asia Pacific Partnership (CAPP) Osaka University of Economics and Law;
Resercher Institute for the Studies of Media and Citizenship, Waseda University;

Research Field

Keywords

Caribbean Studies, Cultural Studies

Grants-in-Aid for Scientific Research classification

Humanities/ Social sciences / Area studies / Area studies

Research interests Career

Caribbean Studies in Diaspora(s)

Current Research Theme Keywords:Caribbean Studies, Diaspora, Cultural Criticism

Individual research allowance

Research Grants & Projects

Grant-in-aids for Scientific Research Adoption Situation

Research Classification:

"Diaspora" and Social Exclusion in Expressive Cultures in Contemporary Japan

Allocation Class:¥2340000

Research Classification:

A Comparative Study between Japan and Korea on the Receptivity of Migrant Communities of the Civil Society :From a Human Security Perspective.

2009/-0-2013/-0

Allocation Class:¥18330000

Research Classification:

A Comparative Study of the Concept of Diaspora and the Diasporic Communities

Allocation Class:¥3110000

On-campus Research System

Special Research Project

C.L.R.ジェイムズにおけるカリブ海認識の形成と継承 -ディアスポラ研究の視点から

2009

Research Results Outline:1.研究の目的 本研究は,英語圏カリブ海を代表する知識人であり,哲学者=歴史家=政治活動家=文化批評家としての幅広い著作と活動で知られるC.L.R. 1.研究の目的 本研究は,英語圏カリブ海を代表する知識人であり,哲学者=歴史家=政治活動家=文化批評家としての幅広い著作と活動で知られるC.L.R. ジェイムズ(Cyril Lionel Robert James, 1901-1989)の思想形成の...1.研究の目的 本研究は,英語圏カリブ海を代表する知識人であり,哲学者=歴史家=政治活動家=文化批評家としての幅広い著作と活動で知られるC.L.R. ジェイムズ(Cyril Lionel Robert James, 1901-1989)の思想形成の過程を,かれの「カリビアン」としての背景や意識に焦点を合わせながら,故郷トリニダード,イングランド,アメリカ合衆国にまたがる「ディアスポラ知識人」の軌跡として解き明かそうとしたものである. ジェイムズの著作は数多く公刊されているが,新聞記事,パンフレット,講演録といった入手しづらいものも相当な点数にのぼる.それらのうち重要なものはAnna Grimshawをはじめとする研究者の手によって編集・刊行されており,ジェイムズの思想の全体像はかなりの程度そうした書籍によって見渡すことができるといえるだろうが,そこに含まれない「マイナー」で「プライベート」なエクリチュール(書簡,草稿,覚書など)の中に,ディアスポラ知識人の個人的な経験や感情,親密な人間関係などがうかがえるのではないかと考えた.師弟関係にあったエリック・ウィリアムズ(Eric Eustace Williams,1911-1981)との影響関係と確執の解明も,この目的に含まれる.2.研究方法 2009年9月2日から約2週間,西インド大学トリニダード校図書館のエリック・ウィリアムズ・メモリアル・コレクションを訪ね,ジェイムズ,ウィリアムズ両者の未整理(通し番号のみ)のファイルを中心に,文献調査を行った.調査時間が限られていたため,重要と思われる文書約40点をコピーし,残りは通し番号順に内容を要約したノートを作成した.同様に,アメリカ合衆国ニューヨーク市のショーンバーグ黒人文化研究センターで数日間,ジェイムズ文書のコレクションを閲覧した.3.研究の成果 以上によって得られたコピー文書,ノートの内容は,帰国後に他の公刊されている文献と対照しながら解読し,新たな知見を得ることができた.公刊された自伝に含まれなかった草稿(性的体験に関する章など),エリック・ウィリアムズに対する評価,トリニダード・トバゴ独立(1962)後に労農党書記長として出した声明,エジンバラの西インド人学生組織の前で語った西インド文学論,等の発見である. また,西インド大学およびショーンバーグ・センターのコレクションの概要を知ることができ,より長期の本格的な文献調査の準備が可能になった.

カリビアン/ラティーノ・ディアスポラの表現文化の比較研究

2008

Research Results Outline: 本研究では,1950年代に英国を中心に開花した「カリビアン・ルネッサンス」を担った,英語圏カリブ海出身の作家・知識人・芸術家の移住経験と,それにつづ 本研究では,1950年代に英国を中心に開花した「カリビアン・ルネッサンス」を担った,英語圏カリブ海出身の作家・知識人・芸術家の移住経験と,それにつづくさまざまな移住作家・知識人たちによる表現を比較分析することを課題とし,カルチュラル・スタディーズ... 本研究では,1950年代に英国を中心に開花した「カリビアン・ルネッサンス」を担った,英語圏カリブ海出身の作家・知識人・芸術家の移住経験と,それにつづくさまざまな移住作家・知識人たちによる表現を比較分析することを課題とし,カルチュラル・スタディーズ,ディアスポラ研究のさまざまな成果を参照しながら,20世紀における移住者の表現文化の思想史的・社会史的意義を明らかにすべく調査を進めた. その過程で,2008年にはディアスポラ研究関連の日本語書籍の刊行が相次ぎ,また日系ブラジル移民100周年,オバマ大統領就任,イスラエルによるガザの封鎖・攻撃なども重なって,カリビアン・ディアスポラ研究を,より広い世界史的文脈の中で再考する必要性を痛感させられた.こうしたさまざまな出来事をカリビアン/ラティーノ・ディアスポラの表現文化と重ねて再考すべく,論文「ユダヤ・ディアスポラとブラック・ディアスポラ」(赤尾光春・早尾貴紀編,『ディアスポラから世界を読む』,明石書店,2009年近刊)を執筆した.同論文では,C.L.R.ジェイムズからポール・ギルロイ,トニ・モリスンにいたる「ブラック・アトランティック」(ギルロイ)の思想圏を,ユダヤ・ディアスポラにおける近代性・人種主義・ホロコーストの問題と関わらせつつ論じている. 早稲田大学メディア・シティズンシップ研究所の開設記念国際シンポジウム「メディア文化研究を社会に開く――批判的知の実践に向けて」(2008年11月15日~11月16日)には,ディアスポラ研究の観点からパネリストとして参加した.同研究所とは,今後も緊密に研究上の連携を図っていく. また,本研究の研究成果の一端は,大阪経済法科大学アジア太平洋研究センターの連続市民講座「うたに響くディアスポラ――移住者の心をたずねて」(2008年10月~12月,3回)の企画・コーディネイトにも活かされている.同講座の報告は,『アジア太平洋研究センター年報』第6号に掲載した.

Lecture Course

Course TitleSchoolYearTerm
Latin American Culture (Ethnicity, Language, Religion, Society, Customs)School of Education2019fall semester
Spanish (basis) GSchool of Education2019full year
Teaching Methods in Spanish Language 1School of Education2019spring semester
Teaching Methods in Spanish Language 2School of Education2019fall semester
Teaching Methods in Spanish Language 4School of Education2019fall semester
Cultural Sciences: Tools ISchool of Education2019spring semester
Special Lecture (Cultural Sciences) 6School of Education2019spring semester
Spanish (Aspects of Culture) II1School of Education2019fall semester
Spanish IVSchool of Education2019fall semester
Seminar in Cultural Sciences 11 ISchool of Education2019spring semester
Seminar in Cultural Sciences 11 IISchool of Education2019fall semester
Using Spanish IIISchool of Education2019spring semester
Cultural Sciences : MapsSchool of Education2019fall semester
Seminar in Cultural Sciences 11 IIISchool of Education2019spring semester
Seminar in Cultural Sciences 11 IVSchool of Education2019fall semester
1st Year Seminar (Cultural Sciences) II ESchool of Education2019fall semester
Cultural Sciences: Case Studies IISchool of Education2019spring semester
Cultural Sciences:TheoriesSchool of Education2019fall semester