氏名

オオガ‐ボールドウィン ウィリアム L. Q.

オオガ‐ボールドウィン ウィリアム L. Q.

職名

教授

所属

(教育学部)

本属以外の学内所属

兼担

教育・総合科学学術院(大学院教育学研究科)

外部研究資金

科学研究費採択状況

研究種別:

大学英語学習者を対象とした内容言語統合型学習に関する縦断調査

2017年-0月-2021年-0月

配分額:¥16770000

研究種別:

The Development of Foreign Language Motivation in Secondary School: A Longitudinal Investigation

2016年-0月-2019年-0月

配分額:¥2470000

研究種別:

小学校にて外国語動機と積極的参加の質的・量的調査

2012年-0月-2014年-0月

配分額:¥2860000

学内研究制度

特定課題研究

Investigating foreign language motivation, self-concept, and achievement in secondary schools

2017年度共同研究者:Luke K. Fryer

研究成果概要:In this study, I surveyed junior high school students to test their ability beliefs and achievement in Mathematics,...In this study, I surveyed junior high school students to test their ability beliefs and achievement in Mathematics, Japanese, and English. Prior research has shown that ability beliefs, including self-efficacy and self-concept, can be powerful predictors of success in school. Using a cross-lag auto-lag design, the results showed that ability beliefs for each subject (Mathematics, Japanese, and English) predicted self-concept in the same subject. Likewise, ability beliefs for each subject predicted achievement in those subjects. Only cross-subject (i.e. Mathmatics -> English, English -> Japanese) predictive relationship was found. A positive ability to use English lead to greater confidence for Japanese, with indirect effects on achievement.Based on these results, I conclude that Japanese junior high school students who had developed a positive self-concept for English at the beginning of their first year of junior high school developed a more positive self-concept for Japanese by the end of that same school year. Based on these results and conclusions, we see that students' early learning of English can have positive effects on their own language confidence and achievement. These results indicate that early foreign language learning has positive long term effects.

現在担当している科目

科目名開講学部・研究科開講年度学期
英語初級コミュニケーション 2 A教育学部2019秋学期
初等教科専門英語教育学部2019春学期
初等英語科教育法教育学部2019秋学期
英米文学語学演習I-1 H教育学部2019春学期
英米文学語学演習I-2 H教育学部2019秋学期
英米文学語学演習II-1 H教育学部2019春学期
英米文学語学演習II-2 H教育学部2019秋学期
Foreign Language in the Elementary School (FLES)教育学部2019春学期
Teaching Practicum教育学部2019秋学期
Academic Reading & Writing I D教育学部2019春学期
Academic Reading & Writing II D教育学部2019秋学期
Introduction to Language and Communication A教育学部2019春学期
Introduction to Language and Communication E教育学部2019秋学期
英語科教育研究指導(M-1)(オオガ)大学院教育学研究科2019春学期
英語科教育研究指導(M-2)(オオガ)大学院教育学研究科2019秋学期
英語科教育演習(M1-1)(オオガ)大学院教育学研究科2019春学期
英語科教育演習(M1-2)(オオガ)大学院教育学研究科2019秋学期
英語科教育演習(M2-1)(オオガ)大学院教育学研究科2019春学期
英語科教育演習(M2-2)(オオガ)大学院教育学研究科2019秋学期
英語科教育特殊講義(Research methods in language education 1)大学院教育学研究科2019春学期
英語科教育特殊講義(Research methods in language education 2)大学院教育学研究科2019秋学期
英語科教育学研究指導(D-1)(オオガ)大学院教育学研究科2019春学期
英語科教育学研究指導(D-2)(オオガ)大学院教育学研究科2019秋学期
英語科教育研究演習(D-1)(オオガ)大学院教育学研究科2019春学期
英語科教育研究演習(D-2)(オオガ)大学院教育学研究科2019秋学期