氏名

イイノ マサカズ

飯野 公一

職名

教授 (https://researchmap.jp/read0052523/)

所属

(国際教養学部)

連絡先

メールアドレス

メールアドレス
iino@waseda.jp

住所・電話番号・fax番号

住所
〒169-8050新宿区 西早稲田1-6-1 
電話番号
03-3204-8193
fax番号
03-3208-8401

URL等

研究者番号
50296399

本属以外の学内所属

兼担

国際学術院(大学院国際コミュニケーション研究科)

教育・総合科学学術院(大学院教育学研究科)

研究院(研究機関)/附属機関・学校(グローバルエデュケーションセンター)

研究院(研究機関)/附属機関・学校(留学センター)

学内研究所等

現代政治経済研究所

兼任研究員 1989年-

学歴・学位

学位

博士 課程 ペンシルベニア大学

修士 課程 ペンシルベニア大学

Ph.D.(University of Pennsylvania)

経歴

1996年-1997年カリフォルニア州立大学ロスアンジェルス校 助教授
1997年-2000年桜美林大学 助教授
1998年-2000年立教大学 非常勤講師

所属学協会

早稲田文化人類学会 理事

異文化コミュニケーション学会

米国応用言語学学会(American Association for Applied Linguistics)

大学英語教育学会(The Japan Association of College English Teachers)

日本英語コミュニケーション学会 理事, 副会長(2017年10月~)

日本コミュニケーション学会(The Communication Association of japan)

日本言語政策学会(Japan Association for Language Policy) 理事、運営委員、 第8回大会委員長

American Association for Applied Linguistics

日本国際文化学会

委員歴・役員歴(学外)

2012年09月-早稲田大学留学センター所長 (日〜)
文部科学省外国人留学生学習奨励費給付制度実施委員会委員

受賞

カリフォルニア州立大学システム創造的研究賞(California State University System Creative Leave Grant)

1997年

2017年度大学英語教育学会賞(学術出版部門)

2017年08月授与機関:大学英語教育学会

取材ガイド

カテゴリー
総合人文社会
専門分野
言語政策、社会言語学、留学政策
キーワード
言語政策、社会言語学、留学

研究分野

キーワード

社会言語学、言語人類学

科研費分類

人文学 / 言語学 / 言語学

人文学 / 言語学 / 外国語教育

研究テーマ履歴

2011年-2014年教育・ビジネス現場のELF(共通語としての英語)使用実態調査と教育モデルの構築

研究テーマのキーワード:ELF

国際共同研究

2014年-産学ELF(共通語としての英語)使用実態調査とグローバル人材育成教育への提言

研究テーマのキーワード:ELF

国際共同研究

2013年-2016年非英語圏英語プログラムへの留学体験が言語習得、 国際理解へ及ぼす影響に関する調査

研究テーマのキーワード:外国語教育、言語政策、留学、非英語圏、国際理解

国際共同研究

2009年-2011年社会言語学的環境の異なる留学体験が言語習得・言語態度に及ぼす影響

国際共同研究

第二言語使用時のプラグマティックス

研究テーマのキーワード:社会言語学,文化人類学

個人研究

外国語教育の政策と現状に関する6カ国比較調査

研究テーマのキーワード:言語政策,外国語教育

国際共同研究

短期異文化教育における課題

研究テーマのキーワード:異文化教育

国際共同研究

2004年-2007年多言語社会における言語政策

研究テーマのキーワード:言語政策

国際共同研究

公用語をめぐる言語政策

個人研究

外国語教育の政策と現状

個人研究

異文化コミュニケーション

個人研究

論文

Going Beyond EMI: Plurilingual-Multicultural Education as an LPP mechanism

Masakazu Iino

Waseda Working Papers in ELF (English as a Lingua Franca)査読有りVol. 8p.85 - 922019年09月-2019年09月 

詳細

掲載種別:研究論文(学術雑誌)ISSN:2187-994X

EMI参加に伴う学生のELFへの意識変化とELF使用へのビジネスピープルの意識差の調査と英語教育への示唆

村 田 久美子, 小中原 麻 友, 飯 野 公 一, 豊 島   昇

早稲田大学教育総合研究所 早稲田教育評論 33(1)p.1 - 202019年03月-2019年03月 

How Does 'Globalism' Affect Japanese English Education and Should It?

Masakazu Iino

The JASEC Bulletin査読有り27(1)p.127 - 1292018年12月-2018年12月 

詳細

掲載種別:研究論文(研究会,シンポジウム資料等)

EMI(英語を媒介とする授業)とビジネス現場における「共通語としての英語」への意識調査、および英語教育への提言

村田久美子、小中原麻友、飯野公一、豊島昇

早稲田教育評論32(1)p.55 - 752018年03月-

Fro m Academic to Business Settings: Changes of Attitudes towards and Opinions about ELF

査読有り6p.129 - 1472017年09月-

詳細

ISSN:2187-994X

EMI(英語を媒介とする授業)における「共通語としての英語」の使用の現状把握と意識調査、および英語教育への提言

村田久美子、飯野公一、小中原麻友

早稲田教育評論査読有り31(1)p.21 - 382017年03月-

留学生の心のケアと障がい支援体制

飯野公一

大学時報招待有り65(366)p.80 - 812016年01月-2016年01月 

詳細

ISSN:0288-1748

大学のグローバル化と英語コミュニケーション

飯野公一

日本英語コミュニケーション学会紀要査読有り24(1)p.76 - 772015年12月-2015年12月 

Dynamics of ELF communication in an English-medium academic context in Japan: From EFL learners to ELF users

Iino, Masakazu; Murata, Kumiko; Murata, Kumiko

Exploring ELF in Japanese Academic and Business Contexts: Conceptualization, Research and Pedagogic Implicationsp.111 - 1312015年07月-2015年07月 

Scopus

国際交流にともなうリスクと課題

飯野公一

文部科学教育通信(360)p.18 - 192015年03月-

DOI

根強い「英語ネイティブ志向」と留学先の選択

飯野公一

文部科学教育通信(359)p.18 - 192015年03月-

DOI

大学のグローバル化と入試の多様化

飯野公一

文部科学教育通信(358)p.18 - 192015年02月-

DOI

大学の国際化と言語政策

飯野公一

文部科学教育通信(357)p.22 - 232015年02月-

DOI

We are jun-Japa - Dynamics of ELF communication in an English medium academic context

Masakazu Iino and Kumiko Murata

Waseda Working Papers in ELFVol. 2p.84 - 1002013年06月-

DOI

「英語でつなぐ世界の高等教育 − SILSのケースを中心に」 English as a Lingua Franca Connecting Higher Education in the World -- a case from SILS, Waseda University

Masakazu Iino

Waseda Working Papers in ELF (English as a Lingua Franca)Vol. 1p.33 - 412012年03月-

Language Policy in a Multicultural Society – inquiries on English use in Malaysia.

Masakazu Iino

Research project report, Grant-in-aid for scientific research2008年06月-

留学と言語政策

日本言語政策学会第8回大会2006年06月-

留学と言語政策

日本言語政策学会第8回大会2006年06月-

The Power of Language: Challenging Attitudes and Affirming Identities

1st World Congress on the Power of Language2006年05月-

The Power of Language: Challenging Attitudes and Affirming Identities

1st World Congress on the Power of Language2006年05月-

「仕事で英語が使える日本人の育成」とは:現代GPの挑戦

第12回大学教育研究フォーラム発表論文集p.140 - 1412006年03月-

ことばを社会と文化の視点から考える

月刊 日本語  アルクp.212006年01月-

ことばを社会と文化の視点から考える

月刊 日本語 アルクp.212006年01月-

社会言語学:コミュニケーションを学問する

早稲田に聞け!コミュニケーションp.16 - 172005年10月-

社会言語学: コミュニケーションを学問する

早稲田に聞け!コミュニケーションp.16 - 172005年10月-

Multilingualism or the spread of English? -- Japanese reforms in English language education

5th International Symposium on Bilingualism, Barcelona2005年03月-

大学の英語教育が変わる — 現代GPを中心に

「英語が使える日本人」の育成のためのフォーラム2005p.173 - 1812005年03月-

Current Japanese Reforms in English Language Education: The 2003 "Action Plan"

Yuko Goto Butler and Masakazu Iino

Language Policy4(1)p.25 - 452005年03月-

Multilingualism or the spread of English? -- Japanese reforms in English language education

5th International Symposium on Bilingualism, Barcelona2005年03月-

大学の英語教育が変わる — 現代GPを中心に

「英語が使える日本人」の育成のためのフォーラム2005p.173 - 1812005年03月-

Current Japanese Reforms in English Language Education: The 2003 "Action Plan"

Yuko Goto Butler and Masakazu Iino

Language Policy4(1)p.25 - 452005年03月-

Current Japanese Reforms in English Language Education: the 2003 "Action Plan"

The 18th International Language in Education Conference, Hong Kong2004年12月-

Current Japanese Reforms in English Language Education: the 2003 "Action Plan"

The 18th International Language in Education Conference, Hong Kong2004年12月-

大学英語教育の新たな取り組み — 入試リスニングテスト導入の試み

(財)国際教育振興会 2004年度夏期「英語教育方法研究セミナー」2004年07月-

大学英語教育の新たな取り組み — 入試リスニングテスト導入の試み

(財)国際教育振興会 2004年度夏期「英語教育方法研究セミナー」2004年07月-

Book Review: Intercultural Experience and Education. G. Alred, M. Byram and M. Fleming (eds.), Clevedon: Multilingual Matters, 2003.

Language and Education An International JournalVol 18:2, pp. 183-1852004年06月-

Book Review: Intercultural Experience and Education. G. Alred, M. Byram and M. Fleming (eds.), Clevedon: Multilingual Matters, 2003.

Language and Education An International JournalVol 18:2, pp. 183-1852004年06月-

外国人児童生徒教育と母語教育ディスカッサント

第4回外国人児童生徒教育フォーラム 2004年01月-

外国人児童生徒教育と母語教育ディスカッサント

第4回外国人児童生徒教育フォーラム 2004年01月-

社会・文化・人をつなぐことばの世界

東京商工会議所北支部2003年11月-

社会・文化・人をつなぐことばの世界

東京商工会議所北支部2003年11月-

社会の変化と英語教育の役割 − 社会言語学の視点から

(財)国際教育振興会 2003年度夏季「英語教育方法研究セミナー」2003年07月-

多文化主義の諸相 討論者

日本国際文化学会 第2回全国大会2003年07月-

社会の変化と英語教育の役割 − 社会言語学の視点から

(財)国際教育振興会 2003年度夏季「英語教育方法研究セミナー」2003年07月-

多文化主義の諸相 討論者

日本国際文化学会 第2回全国大会2003年07月-

A Response to Masaki Oda from the reviewers, Rita Silver and Masakazu Iino

Language and Education An International Journal/ Multilingual Matters17/1, 78-802003年05月-

A Response to Masaki Oda from the reviewers, Rita Silver and Masakazu Iino

Language and Education An International Journal/ Multilingual Matters17/1, 78-802003年05月-

新世代の言語学 社会・文化・人をつなぐもの

くろしお出版2003年04月-

新世代の言語学 社会・文化・人をつなぐもの

くろしお出版2003年04月-

English Language Education in China, Japan, and Singapore

National Institute of Education, Singaporepp. 78-972002年12月-

English Teaching in Asia: Classrooms and Contexts

The 13<SUP>th</SUP> World Congress of Applied Linguistics (AILA 2002)2002年12月-

English Teaching in Asia: Classrooms and Contexts

The 13th World Congress of Applied Linguistics (AILA2002)2002年12月-

English Language Education in China, Japan, and Singapore

National Institute of Education, Singaporepp. 78-972002年12月-

English Teaching in Asia: Classrooms and Contexts

The 13<SUP>th</SUP> World Congress of Applied Linguistics (AILA 2002)2002年12月-

English Teaching in Asia: Classrooms and Contexts

The 13th World Congress of Applied Linguistics (AILA2002)2002年12月-

現代社会と英語教育 − 大学英語教育の目標と現実

(財)国際教育振興会 2002年度夏季「英語教育方法研究セミナー」2002年07月-

現代社会と英語教育 − 大学英語教育の目標と現実

(財)国際教育振興会 2002年度夏季「英語教育方法研究セミナー」2002年07月-

International Comparisons of English Language Pedagogy: Japan Country Report

TESOL Annual Convention 20022002年04月-

International Comparisons of English Language Pedagogy:Japan Country Report

TESOL Annual Convention 20022002年04月-

International Comparisons of English Language Pedagogy: Japan Country Report

TESOL Annual Convention 20022002年04月-

International Comparisons of English Language Pedagogy:Japan Country Report

TESOL Annual Convention 20022002年04月-

Excerpt from the Report on the Six-Nation Education Research Project -- Language and English Education in Japan

Journal of Liberal Arts112, pp.175-1962002年03月-

Excerpt from the Report on the Six-Nation Education Research Project -- Language and English Education in Japan

Journal of Liberal Arts112, pp.175-1962002年03月-

制度の再発見:学際的パースペクティブから「社会の変化と言語の制度的側面」

早稲田大学政治経済学部総合講座2001, pp. 1-232002年02月-

制度の再発見:学際的パースペクティブから「社会の変化と言語の制度的側面」

早稲田大学政治経済学部総合講座2001, pp. 1-232002年02月-

The Six-Nation Education Research Project - Pedagogical Practices in English Language Education

Six-Nation 2001 Ministry Conference2001年10月-

The Six-Nation Education Research Project - Pedagogical Practices in English Language Education

Six-Nation 2001 Ministry Conference2001年10月-

Crashing Technotopia: An Analysis of Technology as Communication

The JASEC Bulletin10;1, pp.70-842001年09月-

Crashing Technotopia: An Analysis of Technology as Communication

The JASEC Bulletin10;1, pp.70-842001年09月-

現代社会と英語教育—コミュニケーションのための英語教育がめざすものとは

(財)国際教育振興会2001年度夏季「英語教育方法研究セミナー」2001年08月-

現代社会と英語教育—コミュニケーションのための英語教育がめざすものとは

(財)国際教育振興会2001年度夏季「英語教育方法研究セミナー」2001年08月-

語学教育とテクノロジー

日本英語コミュニケーション学会研究会2001年06月-

語学教育とテクノロジー

日本英語コミュニケーション学会研究会2001年06月-

異文化コミュニケーション教育における脱ステレオタイプ化への一試み

異文化の諸相21号, pp.151-1632000年12月-

異文化コミュニケーション教育における脱ステレオタイプ化への一試み

異文化の諸相21号, pp.151-1632000年12月-

A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan

The Pacific and Asian Communication Association Conference 20002000年08月-

A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan

The Pacific and Asian Communication Association Conference 20002000年08月-

A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan

The Pacific and Asian Communication Association Conference 20002000年08月-

A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan

The Pacific and Asian Communication Association Conference 20002000年08月-

異文化コミュニケーション教育における教室内カルチャーショック体験

日本コミュニケーション学会第30回記念大会2000年06月-

異文化コミュニケーション教育における教室内カルチャーショック体験

日本コミュニケーション学会第30回記念大会2000年06月-

帰属意識に注目する会話分析

桜美林英語英米文学研究40, pp.45-572000年03月-

帰属意識に注目する会話分析

桜美林英語英米文学研究40, pp.45-572000年03月-

A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan

Journal of Liberal Arts/109, 77-872000年-

Book Review : "Non-native Educators in English Language Teaching"Mahweh, NJ : Lawrence Erlbaum, 1999

Language and Education : An International Journal14/4, 300-3022000年-

Conversational Analyses Focusing on Comembership

Obirin Studies in English Language and Literature/40, 45-572000年-

A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan

Journal of Liberal Arts/109, 77-872000年-

Book Review : "Non-native Educators in English Language Teaching"Mahweh, NJ : Lawrence Erlbaum, 1999

Language and Education : An International Journal14/4, 300-3022000年-

Conversational Analyses Focusing on Comembership

Obirin Studies in English Language and Literature/40, 45-572000年-

Ethnographic Studies in Applied Linguistics

The 12th World Congress of Applied Linguistics (AILA1999)1999年08月-

Ethnographic Studies in Applied Linguistics

The 12th World Congress of Applied Linguistics (AILA1999)1999年08月-

Presentation of Culture to Foreigners

The Communication Association of Japan Annual Conference1999年06月-

Presentation of Culture to Foreigners

The Communication Association of Japan Annual Conference1999年06月-

Video Recording in Language Studies

Obirin Studies in English Language and Literature39, pp.65-851999年03月-

Video Recording in Language Studies

Obirin Studies in English Language and Literature39, pp.65-851999年03月-

Discovering Your Language

桜美林言語研究会1999年02月-

Discovering Your Language

桜美林言語研究会1999年02月-

Issues of Video Recording in Ethnogrephic Studies

ERIC, Clearinghouse on hamgnages and Linguistics1999年-

英語を身につける動機

外国語に強くなるために,桜美林大学外国語教育センター/,10-111999年-

Issues of Video Recording in Ethnogrephic Studies

ERIC, Clearinghouse on hamgnages and Linguistics1999年-

英語を身につける動機

外国語に強くなるために,桜美林大学外国語教育センター/,10-111999年-

Cultural Learning in Japanese Homestay Families

International Conference of the Society for Intercultural Education, Training and Research (SIETAR)1998年11月-

Cultural Learning in Japanese Homestay Families

International Conference of the Society for Intercultural Education, Training and Research (SIETAR)1998年11月-

Foreigner Talk and Code-Switching in Japanese Contact Situations

Obirin Studies in English Language and Literature38, pp.159-1881998年03月-

Foreigner Talk and Code-Switching in Japanese Contact Situations

Obirin Studies in English Language and Literature38, pp.159-1881998年03月-

Ethnography in Language Education

American Association for Applied Linguistics Annual Conference.1998年-

Ethnography in Language Education

American Association for Applied Linguistics Annual Conference.1998年-

Making the Familiar Strange

桜美林言語研究会1997年12月-

Making the Familiar Strange

桜美林言語研究会1997年12月-

Foreigner Talk and Code Switching in Contact Situations

International Symposium on Bilingualism1997年04月-

Language Use and Identity in Contact Situations

International Conference on Pragmatics and Language Learning1997年04月-

Foreigner Talk and Code Switching in Contact Situations

International Symposium on Bilingualism1997年04月-

Language Use and Identity in Contact Situations

International Conference on Pragmatics and Language Learning1997年04月-

Foreigner Talk and Code Switching in Contact Situations

International Symposium on Bilingualism, Newcastle upon Tyne, UK1997年-

Language Use and Identity in Contact Situations

International Conference on Pragmatics and Language Learning, Urbana, IL1997年-

継承語としての日本語のエコロジー

1997年-

Foreigner Talk and Code Switching in Contact Situations

International Symposium on Bilingualism, Newcastle upon Tyne, UK1997年-

Language Use and Identity in Contact Situations

International Conference on Pragmatics and Language Learning, Urbana, IL1997年-

継承語としての日本語のエコロジー

1997年-

“Excellent Foreigner!" :Gaijinization of Japanese Language and Culture in Contact Situations - an ethnographic study of dinner table conversation between Japanese host families and American students

University of Pennsylvaniaunpublished doctoral dissertation1996年05月-

“Excellent Foreigner!" :Gaijinization of Japanese Language and Culture in Contact Situations - an ethnographic study of dinner table conversation between Japanese host families and American students

University of Pennsylvaniaunpublished doctoral dissertation1996年05月-

Japan as-anything but-Number One, Jon Woronoff, 1990, New York, M.E.Sharpe, Inc.

The American Asian Reviewpp.142-1461996年03月-

Japan as-anything but-Number One, Jon Woronoff, 1990, New York, M.E.Sharpe, Inc.

The American Asian Reviewpp.142-1461996年03月-

Appropriacy in Sociolinguistics

Graduate Student Conference on East Asia at Columbia University1996年02月-

Appropriacy in Sociolinguistics

Graduate Student Conference on East Asia at Columbia University1996年02月-

Book Review : "Japan as-anything but-Number One. " Jon Woronoff, 1990, New York, M. E. Sharpe, Inc.

The American Asian Review14/1, 142-1461996年-

Book Review : "Japan as-anything but-Number One. " Jon Woronoff, 1990, New York, M. E. Sharpe, Inc.

The American Asian Review14/1, 142-1461996年-

It depends - deviation from the social norm and the dynamics of situational norm alternations

Penn Educational Linguistics Workshop1995年04月-

Language Attitudes of Business Students in a Japanese Homestay Program

Language and Communication for World Business and the Professions Fourteenth Annual Conference1995年04月-

It depends - deviation from the social norm and the dynamics of situational norm alternations

Penn Educational Linguistics Workshop1995年04月-

Language Attitudes of Business Students in a Japanese Homestay Program

Language and Communication for World Business and the Professions Fourteenth Annual Conference1995年04月-

Gaijinization of Japanese Language and Culture

American Anthropological Association Annual Meeting, Washington, D. C.1995年-

Gaijinization of Japanese Language and Culture

American Anthropological Association Annual Meeting, Washington, D. C.1995年-

Dialect Use and Foreigner Talk in Japanese Conversations with American Homestay Students

Association for Asian Studies Mid-Atlantic Regional Conference1994年10月-

Dialect Use and Foreigner Talk in Japanese Conversations with American Homestay Students

Association for Asian Studies Mid-Atlantic Regional Conference1994年10月-

Rethinking Stereotypes: Japanese Language and Culture

Graduate Student Conference on East Asia1994年02月-

Rethinking Stereotypes: Japanese Language and Culture

Graduate Student Conference on East Asia1994年02月-

Is the Pasta Too Soft? Yes-Language facilitation at the dinner table conuersation in a homestay program in Japan

Association for Asian Studies Annual Meeting1994年-

Is the Pasta Too Soft? Yes-Language facilitation at the dinner table conuersation in a homestay program in Japan

Association for Asian Studies Annual Meeting1994年-

Language-as-Resource for Whom? Foreign Language Planning in Higher Education: Its Goal and Implementation

Japanese Language Education around the Globe, The Japan Foundation Japanese Language Institute3, pp.99-1191993年03月-

The Trap of Generalization: A case of encountering a new culture

Penn Working Papers in Educational Linguistics, University of Pennsylvania19;1, pp.21-451993年03月-

Language-as-Resource for Whom? Foreign Language Planning in Higher Education: Its Goal and Implementation

Japanese Language Education around the Globe, The Japan Foundation Japanese Language Institute3, pp.99-1191993年03月-

The Trap of Generalization: A case of encountering a new culture

Penn Working Papers in Educational Linguistics, University of Pennsylvania19;1, pp.21-451993年03月-

Internationalization and Foreign Language Education

Graduate Perspective, University of Pennsylvania1992年-

Internationalization and Foreign Language Education

Graduate Perspective, University of Pennsylvania1992年-

書籍等出版物

「グローバル化によって日本での英語教育はどのように変わっていくのでしょうか」 (第3章 日本での英語の受容と広がり Q13) in 英語とつきあうための50の問い

飯野公一 (杉野俊子監修、田中富士美、野沢恵美子編著)(分担執筆)

明石書店2020年 03月-

詳細

単行本(学術書)総ページ数:286担当ページ数:66-71ISBN:978-4-7503-4969-5

Revisiting LPP (Language Policy and Planning) Frameworks from an ELF (English as a Lingua Franca) Perspective in English as a Lingua Franca in Japan: Towards Multilingual Practices (eds.) Mayu Konakahara, Keiko Tsuchiya

(分担執筆)

2020年 02月-

詳細

単行本(学術書)総ページ数:358担当ページ数:47-70ISBN:978-3-030-33287-7

"EMI (English-mdium instruction) in Japanese higher education: A paradoxical space for global and local sociolinguistic habitats" in English-Medium Instructoin from an English as a Lingua Franca Perspective: Exploring the higher education context

Masakazu Iino in (ed.) Kumiko Murata(分担執筆)

Routledge2019年-2019年

詳細

単行本(学術書)総ページ数:289担当ページ数:78-95ISBN:978-0-815-39517-1

Realities of EMI Practices among Multilingual Students in a Japanese University in Jenkins, J and Mauranen, A. (eds.) Linguistic Diversity on the EMI Campus

(分担執筆)

2019年-2019年

詳細

単行本(学術書)総ページ数:279担当ページ数:149-171ISBN:978-1-138-57053-5

'English'-medium instruction in a Japanese university: Exploring students' and lectures' voices from an ELF perspective in Murata, K. (ed.) English-Medium-Instruction from an English as a Lingua Franca Perspective: Exploring the higher education context

Konakahara, M., Murata, K. and Iino, M.(分担執筆)

Routledge2019年-

詳細

単行本(学術書)総ページ数:289担当ページ数:157-175ISBN:978-0-815-39517-1

EMI in higher education: An ELF perspective in The Routledge Handbook of English as a Lingua Franca

Routledge2018年 01月-2018年 01月

詳細

総ページ数:620担当ページ数:400-412ISBN:978-1-138-85532-8

『グローバル化と言語政策』第8章外国人留学生の受入れとサスティナブル社会の実現ー言語政策の視点から

飯野公一(分担執筆)

明石書店2017年 10月-2017年 10月

詳細

単行本(学術書)総ページ数:231担当ページ数:135-150ISBN:978-4-7503-4579-6

Global Leadership Training for High School Students in Japan: Are Global Leadership Competencies Trainable, Universal, and Measurable?

Yuko Goto Butler and Masakazu Iino(共著)

2017年 01月-

詳細

単行本(学術書)担当ページ数:153-170ISBN:978-981-10-1671-4

Dynamics of ELF communication in an English-medium academic context in Japan: From EFL learners to ELF users

Masakazu Iino and Kumiko Murata(分担執筆)

Routledge2016年-

詳細

単行本(学術書)総ページ数:20担当ページ数:111ISBN:978-1-138-84107-9

"Dynamics of ELF communication in an English-medium academic context in Japan" in Exploring ELF in Japanese Academic and Business Contexts: Conceptualization, research and pedagogic implications, (ed.) Kumiko Murata

(共著)

2016年-

詳細

単行本(学術書)総ページ数:261担当ページ数:111-131ISBN:978-1-138-84107-9

英語で政治経済学(ポリティカル・エコノミー)しませんか / Understanding Global Political Economy through English: Concepts and Approaches

飯野公一、ティモシー・スール、若田部昌澄

有斐閣2014年 04月-

詳細

ISBN:978-4-641-18409-1

Globalization of Language and Culture in Asia; Advances in Sociolinguistics Series (reprinted, soft cover)

Masakazu Iino

The Continuum International Publishing Group2011年 12月-

詳細

ISBN:978-1-4411-3165-2

Globalization of Language and Culture in Asia; Advances in Sociolinguistics Series

Masakazu Iino

The Continuum International Publishing Group2010年 05月-

詳細

ISBN:978-1-84706-783-6

Norms of Interaction in a Japanese Homestay Setting: Toward a Two-Way Flow of Linguistic and Cultural Resources

Masakazu Iino

Language Learners in Study Abroad Contexts, Multilingual Matters2006年 01月-

Norms of Interaction in a Japanese Homestay Setting: Toward a Two-Way Flow of Linguistic and Cultural Resources

Masakazu Iino

Language Learners in Study Abroad Contexts2006年 01月-

English Language Education in China, Japan, and Singapore (共著)

National Institute of Education2002年-

English Language Education in China, Japan, and Singapore (共著)

National Institute of Education2002年-

Book Review : "Studies in Japanese Bilingualism"(共著)

Studies in Japanese Bilingualism2001年-

Book Review : "Studies in Japanese Bilingualism"(共著)

Studies in Japanese Bilingualism2001年-

講演・口頭発表等

ポストコロナの英語コミュニケーション ー 新たなアプローチの探求

飯野公一

日本英語コミュニケーション学会2020年10月17日

詳細

国内会議シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)開催地:早稲田大学(Zoom)

「英語とつきあうための50の問いー英語を学ぶ・教えるために知っておきたいこと」

飯野公一、田中富士美

大学英語教育学会(JACET)言語政策研究会2019年度年次特別研究会2020年02月22日

詳細

国内会議シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)開催地:金沢星稜大学

大学入試における公平公正とは何か 英語民間試験導入見直しをめぐって

バトラー後藤裕子 (ペンシルバニア大学) 飯野公一 (早稲田大学)

JACET 言語政策研究会招待有り2019年12月21日

詳細

国内会議口頭発表(基調)

1st JACET ELF SIG International Workshop. Moderator

2019年11月23日

詳細

国際会議シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)開催地:Waseda University

Fairness in College Entrance Exams in Japan and the Planned Use of External Tests in English

Yuko Goto Butler and Masakazu Iino

The 6th Annual International Conference of the Asian Association for Language Assessment(AALA)2019年10月18日

詳細

国際会議口頭発表(一般)開催地:Vietnam National University, Hanoi

変わりゆく社会、変わりゆく言語

飯野公一

早稲田大学地域交流フォーラム(早稲田大学)招待有り2019年09月29日

詳細

国内会議公開講演開催地:秋田

Language Policy and practice in Japanese higher education from an ELF (English as a lingua franca) perspective

LPP (Language Policy and Planning) conference 2019(University of Toronto)2019年08月22日

詳細

国際会議口頭発表(一般)開催地:University of Toronto

Implementing ELF-informed language policy in Japanese higher education

2019年06月

詳細

国際会議口頭発表(一般)

Going Beyond EMI: Plurilingual-Multicultural Education from an ELF Perspective

Masakazu Iino

The 8th Waseda ELF International Workshop and Symposium2019年01月28日

詳細

国際会議口頭発表(一般)開催地:Waseda University

「グローバル化」における外国語教育のマネジメント

飯野公一  鳥飼久美子 酒井邦弥

第35回関東地区大学教育研究会招待有り2018年09月07日

詳細

国内会議シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)開催地:立教大学

Multilingual and translanguaging communication in Asian workplace settings: role of ELF and local languages among multilingual business people in Asia

Kumiko Murata, Masakazu Iino, Mayu Konakahara, Hajime Terauchi

ELF 112018年07月05日

詳細

国際会議口頭発表(一般)開催地:London (King's College London)

Crossing borders in a paradoxical space: Sociolinguistics of "internationalization" in Japanese higher education

Masakazu Iino, Fatmawati Djafri, Erika Azegami

Sociolinguistics Symposium 222018年06月28日

詳細

国際会議口頭発表(一般)開催地:Auckland

言語政策としてのEMI (English Medium Instruction)

飯野公一

JASEC 関東地区研究フォーラム(JASEC)2018年05月26日

詳細

国内会議開催地:早稲田大学

高等教育におけるEMI(English Medium Instruction) ― 言語政策の視点から

飯野公一

JACET言語政策分科会招待有り2018年02月17日

詳細

国内会議口頭発表(招待・特別)

How does "globalism" affect Japanese English education and should it?

Iino, Masakazu

JASEC (The Japanese Association for Studies in English Communicaiton 26th Annual Convention(JASEC)2017年10月14日

詳細

国内会議シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)開催地:Kinki University, Osaka

Introducing an ELF perspective in language policy and practice: an epistemological challenge

2017年07月24日

詳細

国際会議口頭発表(一般)

Changing attitudes towards the use of English in business settings among young business people: a generation or/and education gap?

2017年06月14日

詳細

国際会議

Venturing into Southeast Asia: Programs and Partnerships

2017年06月01日

詳細

国際会議口頭発表(一般)

Japan's English Language Education Policies in an Imagined "English as a Lingua Franca" Context

2017年03月18日

詳細

国際会議シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)

South of the Border: Venturing into Southeast Asia

2017年02月20日

詳細

国際会議シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)

From academic to business settings: changes of attitudes towards and opinions about ELF

2016年11月12日

詳細

国際会議口頭発表(一般)

ELF(English as a Lingua Franca) as a Catalyst for Re-thinking English Education: "ELF Users in Academic Contexts– Who are they after all?"

2016年09月01日

詳細

国際会議シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)

Realities of EMI practices among multilingual students

2016年06月28日

詳細

国際会議口頭発表(一般)

‘English’-medium instruction in a Japanese university: Exploring students and teachers’ voices from an ELF perspective

2016年02月27日

詳細

国際会議口頭発表(一般)

Reflections on EMI Practices: EMI, ELF and Language Education Panelists

2016年02月27日

詳細

国際会議シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)

Language policies, practice & diversity: Voices of students

2015年11月24日

詳細

国際会議口頭発表(一般)

English-Medium Instruction (EMI) in Japanese Universities: Multiple goals and challenges as a language policy

2015年08月26日

詳細

国際会議シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)

From marginality to the mainstream: evolving identities through four-year English-medium instruction and study abroad experiences

2015年03月22日

詳細

口頭発表(一般)

学部が国際化するには何をすべきなのか − 早稲田大学の事例から

立教大学異文化コミュニケーション学部公開講演会2015年01月16日

詳細

口頭発表(一般)

大学のグローバル化政策と英語コミュニケーション

第23回JASEC年次大会2014年10月04日

詳細

口頭発表(一般)

A multilingual approach to internationalization in Asia

2014年09月12日

詳細

口頭発表(一般)

Japanese Students' changing views of communicative competence through ELF experiences

2014年09月06日

詳細

口頭発表(一般)

Sociolinguistic perspectives on the internationalization of higher education in Asia

2014年08月21日

詳細

口頭発表(一般)

Evolving identities and co-constructing an ELF (English as a lingua franca) community in an English-medium academic context

2014年06月18日

詳細

口頭発表(一般)

Conflicting identities in the transitional period between EFL learners and ELF users

2013年09月06日

詳細

口頭発表(一般)

「グローバル人材育成推進事業」と外国語教育政策

第13回英語教育方法研究セミナー・(財)国際教育振興会2013年07月30日

詳細

口頭発表(一般)

派遣留学生へのサポート体制と課題について

グローバル化と多様性 〜 G5大学の事例をとおして2012年10月12日

詳細

口頭発表(一般)

Reporting on the U.S. - Japan Higher Education Panel II

2012年09月11日

詳細

口頭発表(一般)

Towards the enhancement of academic collaboration between the U.S. and Japan

2012年09月10日

詳細

口頭発表(一般)

'We are jun-Japa' -- Dynamics of ELF communication in an English medium academic context

2012年08月24日

詳細

口頭発表(一般)

マレーシアの英語重視政策 −その挑戦から学ぶこと

日本アジア英語学会 第29回全国大会 基調講演2011年12月10日

詳細

口頭発表(一般)

英語でつなぐ世界の高等教育

第2回ELF研究会2011年07月22日

詳細

口頭発表(一般)

教育のグローバル化に向けて

日本ESP協会月例研究会2010年07月

詳細

口頭発表(一般)

「英語で教える」言語政策

日本時事英語学会第108回関西支部例会2009年05月

詳細

口頭発表(一般)

プラグマティズムの言語政策 − マレーシアの英語重視政策の動向から

日本言語政策学会月例研究会2008年10月

詳細

口頭発表(一般)

World Englishes時代の英語コミュニケーション

日本英語コミュニケーション学会第17回年次大会2008年10月

詳細

口頭発表(一般)

EMI in Japan

招待有り

作品・ソフトウェア・教材・フィールドワーク等

ロスアンジェルス地域における言語メインテナンス活動の調査

1997年-

ホームステイプログラムにおける言語・文化伝達

1992年-1995年

オリンピックセンターにおける異言語使用上の諸問題に関するデータ収集

1998年-

外部研究資金

科学研究費採択状況

研究種別:基盤研究(B)

教育・ビジネス現場のELF(共通語としての英語)使用実態調査と教育モデルの構築

2011年-2014年

研究分野:外国語教育

配分額:¥8060000

研究種別:

社会言語的環境の異なる留学体験が言語取得・言語態度に及ぼす影響に関する調査

配分額:¥1820000

研究種別:

多言語社会における言語政策-マレーシアの英語重視政策をめぐる論争と現状の調査

配分額:¥3500000

研究種別:基盤研究(C)

非英語圏英語プログラムへの留学体験が言語習得、国際理解へ及ぼす影響に関する調査

2013年-2016年

研究分野:外国語教育

配分額:¥4680000

研究種別:基盤研究(C)(一般)

非英語圏大学EMI(英語を媒介とする授業)プログラム実態調査と言語政策への提言

2017年04月-2020年03月

研究分野:外国語教育、社会言語学、言語政策

配分額:¥4290000

研究種別:

非英語圏大学EMI(英語を媒介とする授業)プログラム実態調査と言語政策への提言

2017年-0月-2021年-0月

配分額:¥4290000

研究種別:

産学ELF(共通語としての英語)使用実態調査とグローバル人材育成英語教育への提言

2014年-0月-2019年-0月

配分額:¥14820000

研究種別:

非英語圏英語プログラムへの留学体験が言語習得、国際理解へ及ぼす影響に関する調査

2013年-0月-2017年-0月

配分額:¥4680000

研究種別:

多言語ビジネス環境での共通語としての英語使用実態調査とグローバル人材育成教育

2019年-0月-2023年-0月

配分額:¥13390000

研究資金の受入れ状況

実施形態:共同研究

教育・ビジネス現場のELF(共通語としての英語)使用実態調査と教育モデルの構築2011年-

実施形態:共同研究

The Six-Nation Education Research Project2000年-2002年

学内研究制度

特定課題研究

非英語圏大学EMI(英語を媒介とする授業)プログラム実態調査と言語政策への提言

2019年度

研究成果概要:本研究の目的は、アジア非英語圏(日本を含む)で増加しつつあるEMI(EnglishMedium Instruction)に焦点をあて、(1)日本人学生と外国人学生の英語および現地語の言語習得やコミュニケーション活動の実態を把握し、...本研究の目的は、アジア非英語圏(日本を含む)で増加しつつあるEMI(EnglishMedium Instruction)に焦点をあて、(1)日本人学生と外国人学生の英語および現地語の言語習得やコミュニケーション活動の実態を把握し、また(2)EMIプログラム卒業生への調査を実施することによって、仕事で求められている言語使用とカリキュラムとの連関を分析し、言語教育への政策提言を行うことである。本年度は、国内(秋田)およびタイ,シンガポールにて、インタビュー調査等を実施し、現地でのエスノグラフィックスタディーを行った。その中間結果については、Asia TEFL, LPP conference, AALA, JACET等で学会発表を行った。また、Routledge, Palgrave Macmillan, 明石書店, WasedaWorking Papers in ELF等から関連論文を出版した。

非英語圏大学EMI(英語を媒介とする授業)プログラム実態調査と言語政策への提言

2017年度

研究成果概要:本研究の目的は、アジア非英語圏(日本を含む)で増加しつつあるEMI(English Medium Instruction、英語を媒介とする授業)に焦点をあて、(1)日本人学生と外国人学生の英語および現地語の言語習得やコミュニケーシ...本研究の目的は、アジア非英語圏(日本を含む)で増加しつつあるEMI(English Medium Instruction、英語を媒介とする授業)に焦点をあて、(1)日本人学生と外国人学生の英語および現地語の言語習得やコミュニケーション活動の実態を把握し、また(2)EMIプログラム卒業生への調査を実施することによって、仕事で求められている言語使用とカリキュラムとの連関を分析し、言語教育への政策提言を行うことである。本年度は、国内およびタイにて、インタビューおよびフォーカスグループディスカッションを実施し、現地でのエスノグラフィックスタディーを行った。その中間 結果については、ELF10, AILA, EMI-ELF Workshop, JASEC, JACET等で学会発表を行った。また、Routledge, 明石書店、早稲田大学教育総合研究所等から関連論文を出版した。

非英語圏英語プログラムへの留学体験が言語習得、国際理解へ及ぼす影響に関する調査

2014年度

研究成果概要:本研究は「グローバル人材育成推進事業」(平成24年度全学推進型)に採択された本学から派遣される留学生のうち、とくに非英語圏へ派遣される日本人学生に焦点をあて、彼らの留学体験が英語、現地語の言語習得、国際理解および異文化コミュニケー...本研究は「グローバル人材育成推進事業」(平成24年度全学推進型)に採択された本学から派遣される留学生のうち、とくに非英語圏へ派遣される日本人学生に焦点をあて、彼らの留学体験が英語、現地語の言語習得、国際理解および異文化コミュニケーション能力に与える影響、効果を分析することを目的とする。本年度については、国内およびタイにて、インタビューおよびフォーカスグループディスカッションを実施し、現地でのエスノグラフィックスタディーを行った。その中間結果については、AAAL, ELF, Sociolinguistic Symposium, ICLC, JASEC等で学会発表を行い、参加者との意見交換を行った。また、台湾において次年度実施する現地調査に向けて、国立新竹教育大学と協議を重ね、協力を得ることとなった。

非英語圏英語プログラムへの留学体験が言語習得、国際理解へ及ぼす影響に関する調査

2015年度

研究成果概要:本研究は「グローバル人材育成推進事業」(平成24年度全学推進型)に採択された本学から派遣される留学生のうち、非英語圏へ派遣される日本人学生 に焦点をあて、彼らの留学体験が英語、現地語の言語習得、国際理解および異文化コミュニケーショ...本研究は「グローバル人材育成推進事業」(平成24年度全学推進型)に採択された本学から派遣される留学生のうち、非英語圏へ派遣される日本人学生 に焦点をあて、彼らの留学体験が英語、現地語の言語習得、国際理解および異文化コミュニケーション能力に与える影響、効果を分析することを目的とする。本年度は、国内およびタイにて、インタビューおよびフォーカスグループディスカッションを継続し、現地でのエスノグラフィックスタディーを行った。その中間 結果については、ELF8, LED 2015, EMI-ELF Workshop等で学会発表を行った。また、Routledge等から関連論文を出版した。

非英語圏英語プログラムへの留学体験が言語習得、国際理解へ及ぼす影響に関する調査

2016年度

研究成果概要:本研究は「グローバル人材育成推進事業」(平成24年度全学推進型)に採択された本学から派遣された留学生のうち、非英語圏へ派遣される日本人学生に焦点をあて、彼らの留学体験が英語、現地語の言語習得、国際理解および異文化コミュニケーション...本研究は「グローバル人材育成推進事業」(平成24年度全学推進型)に採択された本学から派遣された留学生のうち、非英語圏へ派遣される日本人学生に焦点をあて、彼らの留学体験が英語、現地語の言語習得、国際理解および異文化コミュニケーション能力に与える影響、効果を分析することを目的とする。本年度は、国内および台湾にて、インタビューおよびフォーカスグループディスカッションを継続し、現地でのエスノグラフィックスタディーを行った。その中間結果については、ELF9, JACET 2016, EMI-ELF Workshop, AAAL等で学会発表を行った。また、Routledge, Springer等から関連論文を出版した。

非英語圏大学EMI(英語を媒介とする授業)プログラム実態調査と言語政策への提言

2018年度

研究成果概要:本研究の目的は、アジア非英語圏(日本を含む)で増加しつつあるEMI(English Medium Instruction)に焦点をあて、(1)日本人学生と外国人学生の英語および現地語の言語習得やコミュニケーション活動の実態を把握し...本研究の目的は、アジア非英語圏(日本を含む)で増加しつつあるEMI(English Medium Instruction)に焦点をあて、(1)日本人学生と外国人学生の英語および現地語の言語習得やコミュニケーション活動の実態を把握し、また(2)EMIプログラム卒業生への調査を実施することによって、仕事で求められている言語使用とカリキュラムとの連関を分析し、言語教育への政策提言を行うことである。本年度は、国内およびタイ,シンガポールにて、インタビュー調査等を実施し、現地でのエスノグラフィックスタディーを行った。その中間結果については、ELF11, SS22, The 8th Waseda ELF International Workshopand Symposium, JASEC等で学会発表を行った。また、Routledge,早稲田大学教育総合研究所、JASEC等から関連論文を出版した。

外国語教育の政策と現状に関する6カ国比較調査 ― 日本の高校英語教育の実態調査

2000年度

研究成果概要: 米国ペンシルベニア大学教育学大学院が中心となって現在進行中の6カ国教育比較プロジェクト(米国、日本、中国、シンガポール、スイス、ドイツの6カ国)の一部として行われた本研究は2000年4月より開始され、当初予定の1年を経過した現在... 米国ペンシルベニア大学教育学大学院が中心となって現在進行中の6カ国教育比較プロジェクト(米国、日本、中国、シンガポール、スイス、ドイツの6カ国)の一部として行われた本研究は2000年4月より開始され、当初予定の1年を経過した現在、残り1件の調査協力校のデータを収集しているところである。すでに3件のデータ収集、インタビュー調査をプロジェクト責任者シンガポール国立大学リタ・シルバー博士とともに2000年夏から秋にかけて行い、データ分析を現在進めている。 日本における本研究の焦点は(1)英語の授業で学習者はいかなる課題やアクティビティーを課せられているのか、(2)教師がそのような授業を行う際の教授法の点からみた意味づけは何か、(3)英語教育に対する制度上の制約、支援体制はいかなるものか、(4)6カ国間で相違点、類似点はあるのか、(5)教授法や言語教育政策と、各国の経済上の要請との間に関連があるのか、という5点にあてられるが、現在(1)から(3)までのデータを整理する段階にある。なお、文部省の英語教育に対する姿勢、様々な審議会の答申等、公式レベルでの言語教育への取り組みを示した文書資料、および各教育委員会、各学校ごとの文書等、の文献調査については本校教育学部大学院生の協力を得て、夏をめどにまとめ、日本担当のカントリーレポートを英文で完成させる予定である。 さらに米国フィラデルフィア(ペンシルベニア大学)にて今秋予定されている中間報告会議への参加、また2002年4月の米国TESOL会議で共同発表する予定である。本プロジェクトに関連する発表として、2000年8月に米国で行われたThe Pacific and Asian Communication Association Conference 2000にて"A Discourse Analysis of Discussions Promoting English as an Official Second Language in Japan"について口頭発表し、「教養諸学第109号」に論文を掲載。また、"Non-native English Educators in English Language Teaching"(G.Braine, ed., 999)の書評をLanguage and Education: An International Journal(Vol 14:4, 2000)に掲載。

海外研究活動

研究課題名: アジア非英語圏における産学ELF(共通語としての英語)の使用に関する研究

2017年04月-2019年03月

機関: 国立台湾大学(台湾)、ペンシルベニア大学(米国)、チュラーロンコーン大学(タイ)、タマサート大学(タイ)

研究課題名: 多言語社会における言語政策-マレーシアの英語 重視政策をめぐる論争と現状の調査を中心として

2006年09月-2008年03月

機関: タマサート大学(タイ)

現在担当している科目

科目名開講学部・研究科開講年度学期
Introduction to English Linguistics 01国際教養学部2020春学期
Sociolinguistics国際教養学部2020春学期
Selected Topics in Sociolinguistics国際教養学部2020秋学期
Seminar on Communication 06国際教養学部2020春学期
Seminar on Communication 56国際教養学部2020秋学期
First Year Seminar B 49国際教養学部2020春学期
First Year Seminar B 53国際教養学部2020秋学期
International Communications and Culture I S (Language and Society)大学院国際コミュニケーション研究科2020春学期
International Communications and Culture I F (Language and Society)大学院国際コミュニケーション研究科2020秋学期
International Communications and Culture II S (Language and Society)大学院国際コミュニケーション研究科2020春学期
International Communications and Culture II F (Language and Society)大学院国際コミュニケーション研究科2020秋学期
Directed Research: International Communications and Culture S (Language and Society)大学院国際コミュニケーション研究科2020春学期
Directed Research: International Communications and Culture F (Language and Society)大学院国際コミュニケーション研究科2020秋学期
Directed Research: International Communications and Culture S (Language and Society)大学院国際コミュニケーション研究科2020春学期
Directed Research: International Communications and Culture F (Language and Society)大学院国際コミュニケーション研究科2020秋学期

教育内容・方法の工夫

日本とタイの大学連携による文化交流シンポジウム

2012年02月-

詳細

概要:日本政府によるJapan Next キャンペーンの一環で、早稲田大学学生とタイ・チュラーロンコーン大学と連携し、「ユース世代による新価値創造」についてシンポジウムに参加。

オープン教育センターの授業科目担当

2001年04月-

詳細

概要:オープン教育センター設置科目、テーマカレッジを担当。また学部設置科目のオープン化を実施。

授業評価の実施

2004年04月-

詳細

概要:すべての科目について授業評価を実施。

国内、海外における学部説明会

2003年08月-

詳細

概要:国内、海外高校等において学部説明会を実施。

ペアレンツデーにて保護者へ留学に関する説明会

2005年06月-

詳細

概要:ペアレンツデーにて保護者に留学に関する説明会を実施した。

オープンキャンパスでの説明会

2004年07月-

詳細

概要:オープンキャンパスにて学部説明会を実施。

留学に関する学生相談

2004年04月-

詳細

概要:留学担当教務主任として、留学に関する事項に関してオリエンテーションを開催し、個別相談等の面談を実施した。

クラスのメーリングリストの作成し

2004年04月-

詳細

概要:クラスのメーリングリストを作成し、連絡事項の確認、質問等に活用した。

インターネット上に使用した教材、連絡事項等を掲示

2005年04月-

詳細

概要:授業で使用したパワーポイント、連絡事項、課題等についてウェッブに掲示した。

オフィスアワーを週に2コマ(180分)実施

2004年04月-

現代GPに関する調査

2005年03月-

詳細

概要:2005年3月、イタリア、オランダ、スウェーデン、ハンガリーにおいて英語によるリベラルアーツ教育を行っている大学プログラムを視察し、交換協定の協議を行った。

作成した教科書・教材・参考書

新世代の言語学 社会・文化・人をつなぐもの

2003年04月

詳細

概要:社会言語学の入門書。ことばを社会的コンテクストのなかでとらえなおし、ミクロとマクロの社会言語学を紹介。参考文献(英、日)は分野の基本書をカバー。

教育方法・教育実践に関する発表、講演等

グローバル人材育成フォーラム

2014年12月

詳細

概要:グローバル人材育成フォーラム 文部科学省「経済社会の発展を牽引するグローバル人材育成支援」東日本第2ブロックイベント 主催幹事校挨拶

大学生による「グローバル人材」の実態調査と研究

2012年03月

詳細

概要:(社)KIP知日派国際人育成プログラム インタビュー記事 pp.61-62, pp.66-67

ニッポンイチの留学生数

2011年10月

詳細

概要:代ゼミジャーナル 2011 No.05 Vol. 605, p. 12

21世紀における高等教育の国際展開 英語がつなぐ世界のキャンパス

2010年10月

詳細

概要:実行委員長 パネルモデレーター

現代GPに関するシンポジウムで発表

2005年03月

詳細

概要:国際教養学部の英語プログラムに関する発表を行った。

地球市民の育成を目指す全学生留学計画

2016年08月

詳細

概要:Campus Now 2016盛夏号 pp.4-11

世界に貢献できるグローバルリーダー育成のため「全員留学」の実現を目指す

2016年04月

詳細

概要:IELTS白書 2015-2016 p. 13

英語が社内の共有ツールに

2015年03月

詳細

概要:毎日新聞 ライフスタイル インタビュー記事

その他教育活動

CCDL(Cross Cultural Distance Learning)に参加

詳細

概要:インターネットを利用した海外との共同ゼミを実施した。遠隔教育センターCCDL部門委員会のメンバー。

海外学生引率

詳細

概要:テーマカレッジおよび政経教養ゼミの学生を対象に、タイ、マレーシアの大学との交流プログラムに基づき、引率した。

社会貢献活動

多言語に寛容な社会へ

役割:インタビュイー2018年11月-2018年11月

主催者・媒体名:朝日新聞

場所・掲載箇所:p. 16, 20181121

詳細

対象:社会人・一般

毎日新聞

2015年03月-

イベント・番組・雑誌名:毎日新聞

詳細

概要:英語が社内の共有ツールに(インタビュー記事)

朝日新聞グローブ

2012年03月-

イベント・番組・雑誌名:朝日新聞グローブ

詳細

概要:英語化の行方 Is English taking over the world?

NHK 週刊ニュース深読み

2011年10月-

イベント・番組・雑誌名:NHK 週刊ニュース深読み

詳細

概要:グローバリゼーションと大学の国際化

テレビ朝日スーパーJチャンネル

2009年01月-

イベント・番組・雑誌名:テレビ朝日スーパーJチャンネル

詳細

概要:オバマ大統領就任演説と麻生首相所信表明演説の解説。