Name

FUYUKI, Hiromi

Official Title

Professor

Affiliation

(School of Humanities and Social Sciences)

Contact Information

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Mail Address
fuyuki@waseda.jp

URL

Grant-in-aids for Scientific Researcher Number
10229106

Sub-affiliation

Sub-affiliation

Faculty of Letters, Arts and Sciences(Graduate School of Letters, Arts and Sciences)

Research Council (Research Organization)/Affiliated organization(Global Education Center)

Affiliated Institutes

国際言語文化研究所

研究所員 2013-

ヨーロッパ中世・ルネサンス研究所

研究所員 2014-

オペラ/音楽劇研究所

研究所員 2016-2016

Educational background・Degree

Educational background

-1980 Waseda University Faculty of Literature English Literature
-1990 Graduate School, Waseda University Graduate School of Letters, Arts and Sciences English Literature

Degree

Master of Arts Thesis

Career

1990-1992Waseda University, Research Assistant
1992-2002Waseda University, Part-time Lecturer
1996-1999Tokyo Institute of Technology, Part-time Lecturer
1999-2002Takushoku University, Full-time Lecturer
2002-2003Waseda University, Full-time Lecturer
2003-2011Waseda University, Associate Professor
2011-Waseda University, Professor
2010/09-2012/09Committee of Academic Affairs in Faculty of Letters, Arts and SciencesCommittee of Academic AffairsAssociate of Academic Affairs
2016/09-2018/09Committee of Academic Affairs in Faculty of Letters, Arts and SciencesCommittee of Academic AffairsChief of Promoting Academic Research
2018/11-Research Promotion Division, Waseda UniversityAssociate Dean
2018/11-Research Promotion Division, Waseda UniversityAssociate Dean

Academic Society Joined

The English Literary Society of Japan

The Shakespeare Society of Japan

The English Literary Society of Waseda University

OfficerCareer(Outside the campus)

2017/04-Japan Shakespeare SocietyIn charge of Events and Homepage

Research interests Career

2012-Shakespeare's Late Plays from the Perspective of Vision

Current Research Theme Keywords:Shakespeare, Late plays, Vision

Individual research allowance

2008-Mannerism in Shakespeare's Drama

Current Research Theme Keywords:Shakespeare, mannerism

Individual research allowance

2007-Shakespeare and English Tragi-comedy in 16th to 17th century

Current Research Theme Keywords:Shakespeare, tragi-comedy

Individual research allowance

Study on the Elizabethan drama, and its translation

Cooperative Research within Japan

Paper

『冬物語』におけるアポロと彫像の象徴性をめぐって

冬木ひろみ

早稲田大学大学院文学研究科紀要 (第59号) p.4 - 152014/02-

書評『シェイクスピアはどのようにしてシェイクスピアになったか』

冬木ひろみ

英文学 (97号) p.51 - 542013/03-

魔女という運命

冬木ひろみ

アピエ 17号p.24 - 262010/09-

『テンペスト』の構造 — チェスの場面をめぐって—

冬木ひろみ

早稲田大学大学院文学研究科紀要 (第55号) p.19 - 302010/03-

『シンべリン』におけるパースペクティヴ—絵画的場面をめぐって—

冬木ひろみ

演劇映像学2008 vol.2p.187 - 2042009/03-

雛鳥(『妹背山婦女庭訓』 — ジュリエットを鏡として)

冬木ひろみ

『国文学』/学燈社 52(1) p.122 - 1252007/01-

シェイクスピアと演劇研究(文芸・人文科学部門:英米文学の項)

『早稲田大学学術院研究史』/早稲田大学大学史資料センター p.123 - 1372004/04-

『リア王』 — 「無」という価値をめぐって

『文学のショーケース』(早稲田大学第二文学部・発行) p.41 - 482004/03-

結婚という名の結末—The Two Noble Kinsmenへの道

Shakespeare News/日本シェイクスピア協会 vol.42, No.3p.38 - 382003/03-

「ハムレット」への旅立ち(大井邦雄編)の書評

演劇映像/早稲田大学演劇映像学会 (43) p.87 - 912002/03-

郭公と梟の歌-『恋の骨折り損』の構造

英文学/早稲田大学英文学会 (81) p.51 - 652001/03-

「物語」と終わりの感覚-『冬物語』一考察

演劇研究紀要/早稲田大学演劇博物館 (23) p.25 - 342000/03-

エディンバラ演劇祭-巨大化する祝祭空間

PT/世田谷パブリックシアター (3) p.14 - 191997/12-

『テンペスト』における新世界

英文学/早稲田大学英文学会 (72) p.1 - 121996/02-

アーデンへの道-『お気に召すまま』と牧歌の変容

英文学/早稲田大学英文学会 (70) p.137 - 1481994/02-

ホレイシオは何を語ったか-『ハムレット』一考察

ほらいずん/早稲田大学英米文学研究会 (25) p.40 - 511993/02-

シェイクスピア喜劇における自己の発見-『十二夜』をめぐって

英文学/早稲田大学英文学会 (68) p.1 - 121992/02-

『ハムレット』の演技空間-ベルイマンの演出をめぐって

英文学/早稲田大学英文学会 (66) p.1 - 121990/02-

『リア王』の悲劇的世界-観客の視点から

早稲田大学大学院文学研究科紀要 別冊15p.35 - 441989/01-

Books And Publication

'English Literature as a Canon: On Translation of Shakespeare,’ in "How Modern Humanities in Japan was shaped"

(Joint authorship)

Bensei Publishing2019/02-

Detali

Scholarly BookTotal Number of Pages:432Responsible Number of Pages:177-199ISBN:978-4-585-20068-0

Memory and Five Senses in "Hamlet" (in "Shakespeare Restored")

Hiromi Fuyuki (author), Japan Shakespeare Society ed.(Joint authorship)

Kenkyusha2016/10-2016/10

The Mythological World in "The Winter's Tale" -- from Prayer to Restoration

Hiromi Fuyuki (author), Masahiko Takizawa & Komoto Hideo (eds.)(Joint authorship)

Seibundo2016/09-2016/09

坪内逍遥書簡集 第二巻(冬木ひろみ「坪内逍遥と伝統の継承」pp.521-525)

早稲田大学演劇博物館逍遙協会 編

早稲田大学出版部2013/03-

Detali

ISBN:978-4-657-13802-6

震災後に読む文学(冬木ひろみ「『リア王--人間の絶望と苦悩を見つめる』」)pp.41-52

堀内正規編

早稲田大学出版部2013/03-

Detali

ISBN:978-4-657-13302-1

『シェイクスピアの広がる世界』(冬木ひろみ「『夏の夜の夢』の視覚と変容をめぐって」pp.39-60)

冬木ひろみ・本山哲人編著

彩流社2011/03-

Detali

ISBN:978-4779116056

『英語世界のことばと文化』(冬木ひろみ「近代英語の誕生」)

矢野安剛・池田雅之編著

成文社2008/03-

Detali

ISBN:978-4-7923-7083-1

『ことばと文化のシェイクスピア』 (冬木ひろみ「『二人の貴公子』の二重のまなざし」)

冬木ひろみ編著

早稲田大学出版部2007/03-

『演劇学のキーワーズ』(項目執筆)

佐和田敬司、藤井慎太郎、冬木ひろみ、丸本隆、八木斉子編著

ぺりかん社2007/03-

『ヨーロッパ世界のことばと文化」(冬木ひろみ「シェイクスピアの言語の世界から現代へ」)

池田雅之・矢野安剛編著

成文堂2006/05-

『イギリス・ルネサンス演劇集II』[新装改定版]「ウィット・知恵蔵とサイエンス・華子」(ジョンレッドフォード作)/翻訳と論文

大井邦雄監修

早稲田大学出版部2005/05-

『初期オペラの研究』(冬木ひろみ:「二つの≪オルフェーオ≫—モンテヴェルディとグルックのオペラにおける劇的手法をめぐって」)

丸本隆編

彩流社2005/04-

『シェイクスピア大事典』(項目執筆: 冬木ひろみ「シェイクスピア時代の演劇・劇作家、3項目」

荒井良雄・大場健治・川崎淳之介 編

日本図書センター2002/10-

『イギリス・ルネサンス演劇集�』(冬木ひろみ訳「ウィット・知恵蔵とサイエンス・華子」)

大井邦雄監修

早稲田大学出版部2002/03-

『エリザベス朝喜劇10選、第�期』第1巻(大井邦雄・冬木ひろみ共訳「ジェームズ四世のロマンス」)

大井邦雄監修

早稲田大学出版部1996/10-

イギリス歴史地名辞典(A.D.ミルズ編)

中林瑞松・冬木ひろみ・中林正身 共訳

東洋書林1996/01-

Lecture And Oral

Memory and Five Senses in "Hamlet"

The 53th Congress of Shakespeare Society in Japan2014/10/11

Detail

Oral presentation(general)

Some Problems on Teaching Shakespeare

2013/06/22

Detail

Oral presentation(general)

Paradox in "Cymbeline"

2012/04/21

Detail

Oral presentation(general)

Myth to Opera--Monteverdi and Gluck

2004/01

Detail

Oral presentation(general)

Shakespeare in Japan-- on Soliloquy and space

2003/06

Detail

Oral presentation(general)

Witch, Witchcraft and Shakesepeare

2003/04

"Love's Labour's Lost" and its festive spirit

2000/12

Detail

Oral presentation(general)

The World of Shakespeare -- on "Measure for Measure"

1995/10

Transition of Pastoral in "As You Like It"

1992/12

Detail

Oral presentation(general)

Illusion in "The Tempest"

1991/12

Detail

Oral presentation(general)

The Narrative Elements in "Hamlet"

1989/12

Detail

Oral presentation(general)

Some Problems of Recognition in "King Lear"

1987/12

Detail

Oral presentation(general)

Shakespeare studies in Japan: from Shoyo to Ninagawa

Hiromi Fuyuki

Special Seminar in The University of Birmingham(The University of Birmingham, The Shakespeare Institute)Invitation Yes2016/03/07

Detail

International conferenceOral presentation(invited, special)Venue:Stratford Upon Avon, UK

Visual Representation in Shakespeare's Plays

Hiromi Fuyuki

The Japan Shakespeare Society, 61th Hokkaido Branch Conference(The Japan Shakespeare Society, Hokkaido Branch)Invitation Yes2016/10/29

Detail

National conferenceSymposium workshop panel(nominated)Venue:Asahiawa, Hokkaido

Discussion about Translation of Shakespeare

Hiromi Fuyuki, Kazuko Matsuoka, Daniel Gallimore

Global University Project(Global Japanese Studies, Waseda University)2016/12/16

Detail

National conferenceSymposium workshop panel(nominated)Venue:Waseda University

Shakespeare In Asia

Hiromi Fuyuki, Yılın Chen, Emi Hamana, Hiroyuki Kondo, Kohei Uchimaru

MEXT-Supported Program for the Strategic Research Foundation at Private Universities, Waseda University(The Faculty of Letters, Arts and Sciences, Wsseda University)2017/01/07

Detail

International conferenceSymposium workshop panel(nominated)Venue:Waseda University, Shinjuku-ku

Signification of Translating plays--in the case of Shakespeare and Modern Plays

Hiromi Fuyuki, Shoichiro Kawai, Koshi Odashima

MEXT-Supported Program for the Strategic Research Foundation at Private Universities, Waseda University(MEXT-Supported Program for the Strategic Research Foundation at Private Universities, Waseda University)2018/01/13

Detail

National conferenceSymposium workshop panel(nominated)Venue:Waseda University

Shakespeare, Considering from Time and Culture

2018/10/27

Detail

National conferenceSymposium workshop panel(nominated)

Translating Shakespeare: Discussing Translation of Shakespeare for Stages

2019/01/12

Detail

International conferenceSymposium workshop panel(nominated)

Research Grants & Projects

Grant-in-aids for Scientific Research Adoption Situation

Research Classification:Grant-in-Aid for Scientific Research(C)

Studies on Visual Representation of Shakespeare

2018/07-2021/03

Research Field:English Literature, Shakespeare

Allocation Class:¥2210000

On-campus Research System

Special Research Project

シェイクスピアの後期の劇における虚構と政治性―『シンベリン』を中心に―

2013

Research Results Outline: 『シンベリン』は、シェイクスピアのロマンス劇というジャンルに入れることが多いが、初出である1623年のThe First Folioでは全集の一番後 『シンベリン』は、シェイクスピアのロマンス劇というジャンルに入れることが多いが、初出である1623年のThe First Folioでは全集の一番後に置かれ、しかもその分類は「悲劇」であった。『シンベリン』は、ジャンルも文体も含め、実際複雑で技巧... 『シンベリン』は、シェイクスピアのロマンス劇というジャンルに入れることが多いが、初出である1623年のThe First Folioでは全集の一番後に置かれ、しかもその分類は「悲劇」であった。『シンベリン』は、ジャンルも文体も含め、実際複雑で技巧的であることは否めないし、多様な視点を許容しうる劇でもある。ただ、現在の批評の方向としては政治的・歴史的なアプローチが多いのだが、それに則ってテクストを読んでゆくと、かなりの違和感とテクスト自体との齟齬が出てくる。この劇の政治性・同時代性・歴史の表象が大きいのは確かであるが、もう一つの内包する大きな要素であるロマンス、あるいは神話的な下部構造が複雑に絡み、しかも調和することなく複雑さや不均衡がそのまま止揚されている。つまり、ロマンスという中世的な概念も含む枠の中に、政治的歴史劇を入れこんだところに、この劇の一番の矛盾律(paradox)があると言える。以下、この劇特有のparadoxの表象を検証してみたい。 広く見れば、シェイクスピアの劇全体にはparadoxの発想があると言えるし、Macbethの’fair is foul, and foul is fair’はその典型ではあるが、Elizabeth Iの時代とは明らかに異なる時代精神が、後期の劇を書いた頃のシェイクスピアの筆により大きな影響を与えていることは重視してよいと思われる。無論、同時代のtopicalityと劇との関連の研究はこれまでも行われてきたことであるが、本研究がさらに注目したいのは、王権への賛美や追従以上に、この劇が見えない形での王権に対する矛盾の提起をしているのではないかということである。 当時の国王James I自身には多くの出版物、あるいは記録された言説があり、書かれた言葉に対するJames自身の強い思いが読み取れる。その点をひとつの手がかりとして『シンベリン』のテクストを詳細に読み込んでみると、幾つかの場面で言葉への疑念、およびparadoxと考えられる言説が見えてくる。まず、冒頭で紳士たちが交わす会話に含まれるKings/King’/Kingというテクスト編纂上の異字にも国王Jamesを指す可能性を含むtopicalな問題が含まれる。また、ブリテンをめぐっての人物たちの言説からは、通常の歴史劇にあるようなプロパガンダも見えてくるが、その一方、悪事をなす王妃(特に女性という存在)に親ブリテン(イングランド)言説をさせることで、その真意と言葉の価値を曖昧にしてしまう。さらに、ブリテンの国土をローマと併置することにより、当時の時事的な問題を含むと同時に、ブリテンにとってローマの存在は見本とすべき中心でもあり、一方主人公の一人であるPosthumusがローマ軍に入ってブリテンを攻撃するという点で、外でもあるというparadoxが現れてくる。さらにこのPosthumusのエピソードは、シェイクスピア後期の劇に現れる中世のロマンスを相対化し、その価値を両義的(paradox)にしているとも言える。 最後の場面ですべてが明るみに出るプロセスはシェイクスピアの劇の中でも最も混沌として、解釈を困難にしている箇所であるが、paradoxという視点とtopicalな政治的状況と重ねて分析することにより、ここに現れているシェイクスピアのひとつの方向性が見えてくると考えられる。まず、ジュピターの神託の言葉が明確には解釈できないというこれまでの劇ではあり得ない状況は、前記したJames Iの言葉への執着、および王への信頼の矛盾を提起することにもなる。同時にそれを解釈する占い師の言葉自体が途中で変わり、曖昧になってしまうことにもparadoxがある。また、ヒロインInnogenの言葉が夫には信じてもらえず、最後の最後になって和解できることも異例である。悪事を重ねた王妃は寓話の枠の中の悪人として死ぬが、かつては親ブリテンを語っていた人物であることを考えると、妻を信頼していた国王であるシンベリンの立脚点は最後に揺らぎを見せ、彼の最後の言葉への信頼も相対化されることになる。 こうして、ブリテンという国土、国王への敬意、言葉への信頼すべてが、最後の場面で表面上は回復し、国を担うべき新たな若い世代が発見される一方、その背後に書き込まれたシェイクスピアの筆は、国家の価値の相対化、および言葉自体の価値の矛盾を突くものであったと言えるのではないか。彼の属する劇団であるKing’s Menとして国王への賛辞を入れ込みながらも、表面上には見えにくい形で書き込まれたシェイクスピア独自のparadoxを含んだ言葉が、『シンベリン』をジャンル的にも曖昧で特異な劇にしていると考えられる。

シェイクスピアの『二人の貴公子』から見る同時代の悲喜劇のパースペクティブ

2006

Research Results Outline: 一年の過程の中で、17世紀初頭のイギリスにおける悲喜劇そのものの流れを広範な作品群のなかで追うことに関しては、若干の時間的不足があったが、少なくとも 一年の過程の中で、17世紀初頭のイギリスにおける悲喜劇そのものの流れを広範な作品群のなかで追うことに関しては、若干の時間的不足があったが、少なくとも、フランシス・ボーモントとジョン・フレッチャーの共作による当時人気の悲喜劇というジャンルからの射程... 一年の過程の中で、17世紀初頭のイギリスにおける悲喜劇そのものの流れを広範な作品群のなかで追うことに関しては、若干の時間的不足があったが、少なくとも、フランシス・ボーモントとジョン・フレッチャーの共作による当時人気の悲喜劇というジャンルからの射程のなかで、シェイクスピアがこの『二人の貴公子』に何を書き込もうとしたのかに関する考察はかなり深められたように思う。 今回の特定課題の成果として、本年度最後(2007年3月)に上梓することになった論文「『二人の貴公子』の二重のまなざし」(『ことばと文化のシェイクスピア』冬木ひろみ編、早稲田大学出版部)では、悲喜劇の視座に立って、主に言語と結婚観の面からの分析をした。最も中心としたのは、『二人の貴公子』における結婚に対する悲喜劇的な二重の視点であり、シェイクスピアのこれまでの劇にはない暗さとアイロニーである。この劇には、最初から結婚に関して、皮肉で冷ややかな視点があり、それがヒロインとサブ・プロットの狂ってしまう牢番の娘との対比的な描き方に通じている。また、そうした乖離した視点が最後の悲劇とも見まごうような結末において最も明瞭になり、登場人物の実際の死を経なければ結婚など成立しない、という一種のペシミスティックな、時代をも予感させる終り方を現出している。 悲喜劇は、当時の定型的な概念しては、悲劇寸前まで行くが少なくとも人物は死なず、すべてがうまく解決されるというものであるが、そうした概念から大きく逸脱しながらも『二人の貴公子』は、やはりタイトル通り「悲喜劇」であるに違いない。というのも、プロットからも言語からも、最後の場面は最初の場面へと円環を描いてゆくような意匠をもっており、それは死と結婚が常に並列されるもの、という二重性を響かせているからだ。しかしながら、結婚に至る過程も含め、その欺瞞と疑念を女性の側からも描きえているこの劇は、悲喜劇のパースペクティブから見ても、通俗に堕さない思考の深さを兼ね備えた、この時代としては極めて特異な存在だったといえよう。

Foreign Countries Research Activity

Research Project Title: 17世紀初頭のイギリス演劇の変容-ロマンス劇と悲喜劇を中心に

2008/04-2009/03

Affiliation: ケンブリッジ大学(イギリス)

Lecture Course

Course TitleSchoolYearTerm
Core Lecture 5School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Core Lecture 6(RE)School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Special Lecture in English Studies 3School of Culture, Media and Society2019fall semester
Special Lecture in English Studies 3School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
History of English Literature 1School of Culture, Media and Society2019spring semester
History of English Literature 1School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Introduction to English StudiesSchool of Culture, Media and Society2019fall semester
Introduction to English StudiesSchool of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Contemporary ShakespeareSchool of Culture, Media and Society2019spring semester
Contemporary ShakespeareSchool of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Seminar in English Studies 1 C (Introduction to Drama)School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
Seminar in English Studies 3 C (Drama)School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Seminar in English Studies 6 A (Renaissance)School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
English Studies Seminar (Graduation Thesis) spring (FUYUKI, Hiromi)School of Humanities and Social Sciences2019spring semester
English Studies Seminar (Graduation Thesis) fall (FUYUKI, Hiromi)School of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Ethics in Research / Research EthicsSchool of Advanced Science and Engineering2019winter quarter
Ethics in Research / Research EthicsSchool of Advanced Science and Engineering2019winter quarter
English and American Literature: Research SeminarGraduate School of Letters, Arts and Sciences2019spring semester
English and American Literature: Research SeminarGraduate School of Letters, Arts and Sciences2019fall semester
English and American Literature 2-1: SeminarGraduate School of Letters, Arts and Sciences2019spring semester
English and American Literature 2-2: SeminarGraduate School of Letters, Arts and Sciences2019fall semester
English and American Literature 2-1: Research SeminarGraduate School of Letters, Arts and Sciences2019spring semester
English and American Literature 2-2: Research SeminarGraduate School of Letters, Arts and Sciences2019fall semester
Introduction to Research Ethics AGraduate School of Social Sciences2019summer quarter
Introduction to Research Ethics BGraduate School of Social Sciences2019winter quarter
Research Ethics / Introduction to Research Ethics 01Global Education Center2019summer quarter
Research Ethics / Introduction to Research Ethics 02Global Education Center2019winter quarter
Appreciation and understanding of theatre (introduction)Global Education Center2019an intensive course(spring)
Research Ethics / Introduction to Research Ethics 01Global Education Center2019summer quarter
Research Ethics / Introduction to Research Ethics 02Global Education Center2019winter quarter

Education Content And Method Device

utilization of visual aids

2004/04-

visiting the Theatre Museum

2005/04-

inviting dramatists and directors as guest speakers

2004/04-