Name

TAKAHASHI, Toshie

Official Title

Professor

Affiliation

(School of Culture, Media and Society)

Contact Information

Mail Address

Mail Address
toshie.takahashi@waseda.jp

URL

Web Page URL

http:// blogs.law.harvard.edu/toshietakahashi/

Grant-in-aids for Scientific Researcher Number
10365562

Sub-affiliation

Sub-affiliation

Faculty of Political Science and Economics(Graduate School of Political Science)

Educational background・Degree

Educational background

Ochanomizu University Faculty of Science Mathematics
University of Tokyo Graduate School, Division of Sociology Socio-information studies
University of Tokyo Graduate School of Humanities and Sociology Socio-information and Communication studies
The London School of Economics and Political Science Media and Communications

Degree

PhD Coursework The London School of Economics and Political Science

MA Coursework University of Tokyo

BSc Coursework Ochanomizu University

Career

2002/04-2006/03Juntendo University , Lecturer
2006/04-2012/04Rikkyo University, Associate Professor
2010/03-2010/08University of Oxford, Dept. of Education, visiting research fellow
2010/08-2011/08Harvard Univesity, Berkman Klein Center for Internet & Society , Faculty Fellow ,

Academic Society Joined

International Association for Media and Communication Research (IAMCR) Deputy Head of the Audience Section

The Japan Society of Mass Communication Reseach a member of the planning committee

The Japan Society of Information and Communication Research

ICA

OfficerCareer(Outside the campus)

EditorialBoardmember,"TelevisionandNewMedia"(Sage)

Interview Guide

Category
Social sciences

Research Field

Keywords

media and communication

Grants-in-Aid for Scientific Research classification

Social sciences / Sociology / Sociology

Paper

MySpace or Mixi? Japanese Engagement with SNS (Social Networking Sites) in the Global Age.

Takahashi, T.

New Media and Society Vol. 12.(No. 3.) p.453 - 4752010-

「デジタル・ネイティヴと日常生活—若者とSNSに関するエスノグラフィー—」

高橋利枝

『情報通信学会誌』 第92号p.15 - 282009-

「デジタル・ネイティヴとオーディエンスエンゲージメントに関する一考察—デジタルメディアに関する大学生調査より—」

高橋利枝,本田量久,寺島拓幸

『立教大学応用社会学研究』 (50号) p.71 - 922008/03-

“De-Westernizing Media Studies from a Japanese Perspective”

Takahashi, T.

Global Media and Communication 3(3) 2007-

「オーディエンス・エンゲージメント—グローバル社会におけるメディアのエスノグラフィー」

高橋利枝

『立教大学応用社会学研究』 (49) p.53 - 712007/03-

「グローバル・メディア・イベントとしてのスポーツ—スポーツスターの『自己創造』に関するエスノグラフィ—」

高橋利枝・鈴木大地

『順天堂大学スポーツ健康科学研究』 (10) p.43 - 492006/03-

「国際的医師とメディア/ITに関する研究 : グローバリゼーションの流れの中で」(平成16年度順天堂大学学長特別共同プロジェクト研究成果抄録)

高橋利枝・小林弘幸

『順天堂医学』 51(3) p.4142005/09-

「グローバリゼーションとメディア・オーディエンスへの一考察-トランスナショナルなスポーツ・イベントを事例として-」

高橋利枝

『アウラ』フジテレビ編成制作局調査部 (164) p.7 - 132004/04-

“Media, Audience Activity and Everyday Life : the Case of Japanese Engagement with Media and ICT ”. (Doctoral Dissertation).

Takahashi, T.

The London School of Economics and Political Science. University of London. 2003-

「オーディエンス・アクティビティの多元性に関する定性的分析-英国ダイアナ元妃の事故報道を事例として-」

高橋利枝

『東京大学社会情報研究所調査研究紀要』 (11) p.207 - 2261998/03-

「オーディエンス研究におけるアクティブ-パッシブ論争を越えて-二項対立の限界-」

高橋利枝

『マス・コミュニケーション研究』 (53) p.137 - 1521998/07-

「グローバリゼーションへの新たな問いを創発させる:グローバリゼーションの多次元性を捉えるための批判的アプローチの集成」

高橋利枝(書評:小川(西秋)葉子・川崎賢一・佐野麻由子編著「〈グローバル化〉の社会学:循環するメディアと生命」恒星社厚生閣 2010年)

図書新聞 (2975) p.92010/07-

Books And Publication

Audience Studies: A Japanese Perspective

Takahashi, T.

Routledge2009-

Deconstructing Digital Natives: Young People, Technology and the New Literacies.

Takahashi, T. (2011) "Japanese Youth and Mobile Media". In M. Thomas (ed.)

Routledge2011-

International Handbook of Children, Media and Culture.

Takahashi, T. “Japanese Young People, Media and Everyday Life: Towards the Internationalizing Media Studies”. In K. Drotner and S. Livingstone (eds)

Sage2008-

『高校生のための社会学-未知なる日常への冒険-』

高橋利枝「『グローバリゼーション』とは何か」高校生のための社会学編集委員会編

ハーベスト社2009-

『ニュース報道と市民の対外国意識』

高橋利枝「グローバリゼーションと文化的アイデンティティ」伊藤陽一、河野武司編

慶應義塾大学出版会2008-

『新版 メディア・コミュニケーション論』

高橋利枝「オーディエンス・エスノグラフィー-メディア・コミュニケーションの新たな解明に向けて-」竹内郁郎・児島和人・橋元良明編

北樹出版2005-

『社会情報学ハンドブック』

高橋利枝「オーディエンスの能動性」吉見俊哉・花田達朗編

東京大学出版会2004-

『マス・コミュニケーション効果研究の展開(改訂新版)』

高橋利枝「初期効果研究の批判と展開」田崎篤郎、児島和人編

北樹出版2003-

『社会情報論の展開』

高橋利枝「情報化と情報行動」田崎篤郎、船津守編

北樹出版1997-

『メディアオーディエンスとは何か』

児島和人・高橋利枝・阿部潔訳Ross. K and NightingaleV. (2003) Media and Audiences: New Perspectives. Open University Press.

新曜社2007-

Toward the Age of Digital Wisdom: Young People and their Engagement with Digital Media

Toshie Takahashi(Single Author)

Shinnyosha2016/09-

Detali

Scholarly BookISBN:978-4788514959

Lecture And Oral

“Children, Risk and Audience Engagement: Cross-cultural research on youths and digital media in Japan, UK and US”.

Children, risk and safety online: Research and policy challenges in comparative perspective, LSE2011/09

Detail

Oral presentation(general)

“Risky Engagements or Opportunities? A comparison of youths and their engagement with digital media in Japan, UK and US”.

Transforming Audiences 3, University of Westminster2011/09

Detail

Oral presentation(general)

“Are Youths and their digital media the same everywhere? Connectivity in the US, UK, and Japan”

2011 Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR)2011/07

Detail

Oral presentation(general)

“Introduction: Modes of Inquiry in Popular Communications-Methodological considerations in a range of communicative situation”.

2011 Conference of the International Communication Association (ICA)2011/05

Detail

Oral presentation(general)

“Japanese Youths, Mobile Phones, and Social Media”

Harvard-MIT-Yale Cyberscholar Working Group, Yale Law School2010/11

Detail

Oral presentation(general)

“Towards the ‘internationalising’ of digital natives studies: a Japanese perspective”

2010 Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR)2010/07

Detail

Oral presentation(general)

“Digital Natives and Globalisation: the Case of Japanese Youth’s Engagement with Digital Media”

Department of Sociology/Cambridge Media Research Seminar, University of Cambridge2010/05

“Mobile Phone and Everyday Life: the case of Digital Natives in Japan”

Internet Research 10.0-Internet: Critical, Association of Internet Research (AoIR)2009/10

Detail

Oral presentation(general)

“The Mode of Audience Engagement: Ethnography on Japanese Engagement with Media and ICT in the Global Age”

Transforming Audiences 2, University of Westminster2009/09

Detail

Oral presentation(general)

“Digital Natives and Everyday Life: the Case of Japanese Engagement with SNS (Social Networking Sites)”.

Department of Education, University of Oxford.2009/03

“Mobile Phone and Social Networking Sites: Digital Natives’ Engagement with Media in Everyday Life in Japan”.

the Media, Communication and Humanity Conference at LSE2008/09

Detail

Oral presentation(general)

“Digital Natives and Audience Engagement: Ethnography on Japanese Youths’ Engagement with Mobile Phone and SNS (social networking sites) in Everyday Life”

2008 Conference of the International Association for Media and Communication Research (IAMCR)2008/07

Detail

Oral presentation(general)

“MySpace or Mixi? : Japanese Young People’s Engagement with Social Networking Sites in Everyday Life”

2008 Conference of the International Communication Association (ICA)2008/05

Detail

Oral presentation(general)

“Media Audiences, Self-creation and Everyday Life: Ethnography on Japanese Engagement with Media and ICT”

Transforming Audiences, University of Westminster2007/09

Detail

Oral presentation(general)

“Reflections on the global, the transnational and the international- A Conceptual Queste-”

Session: Joint semi-plenary session with ICA, IAMCR2007/07

“Japanese Young People and the concept of Audience Activity: Ethnography on Japanese Engagement with Media and ICT in Everyday Life"

IAMCR2007/07

Detail

Oral presentation(general)

“Japanese Young People, Media and Everyday Life: Towards the De-Westernizing of Media Studies”

ICA2007/05

Detail

Oral presentation(general)

“Media, Audience Activity and Globalisation: Towards the ‘De-Westernising’ of Media Studies from a Japanese Perspective”

a major conference ‘Internationalising Media Studies: Imperatives and Impediments’, University of Westminster2006/09

Detail

Oral presentation(general)

“Audience Engagement with Media and ICT”. Session: Mass Communication

ICA2006/05

Detail

Oral presentation(general)

“Media, Globalisation and Japanese Audiences”

IAMCR2005/07

Detail

Oral presentation(general)

“Locality and Career in the World of Foreign Correspondents”

Discussant for Professor Ulf Hannerz2004/02

Research Grants & Projects

Grant-in-aids for Scientific Research Adoption Situation

Research Classification:

Cross-cultural research on Digital Natives

Allocation Class:¥14950000

On-campus Research System

Special Research Project

ソーシャルメディアのリテラシーに関する国際比較研究

2014

Research Results Outline:デジタル時代において、ソーシャルメディアは世界的に重要な役割を果たしている。国境を超えたつながりや社会運動など新たな機会を提供している一方で、ネットいデジタル時代において、ソーシャルメディアは世界的に重要な役割を果たしている。国境を超えたつながりや社会運動など新たな機会を提供している一方で、ネットいじめや個人情報の流出などリスクも多い。本研究では、若者とソーシャルメディアとの重層的なエンゲージメ...デジタル時代において、ソーシャルメディアは世界的に重要な役割を果たしている。国境を超えたつながりや社会運動など新たな機会を提供している一方で、ネットいじめや個人情報の流出などリスクも多い。本研究では、若者とソーシャルメディアとの重層的なエンゲージメントから創発する新たな機会とリスクについて多角的に検証するために、定性調査と定量調査のトライアンギュレーション法を採用した。11歳から23歳までの若者に対して、詳細なインタビュー調査に加え、EU Kids Online国際比較調査の調査項目を用いて定量調査を行った。成果を英国LSE大学院にてEU Kids Onlineの研究代表者達に報告した。

デジタル時代における若者の『グローバルリテラシー』:グローバル人材の国際比較研究

2014

Research Results Outline:2020年東京オリンピック開催を受けて、グローバル人材育成が急務とされている。震災からの復興と、新興国の台頭による日本のプレゼンスの低下に危機感を抱い2020年東京オリンピック開催を受けて、グローバル人材育成が急務とされている。震災からの復興と、新興国の台頭による日本のプレゼンスの低下に危機感を抱いてのことである。本研究は、デジタル化とグローバル化という社会的文脈において、日本の若者のグローバル...2020年東京オリンピック開催を受けて、グローバル人材育成が急務とされている。震災からの復興と、新興国の台頭による日本のプレゼンスの低下に危機感を抱いてのことである。本研究は、デジタル化とグローバル化という社会的文脈において、日本の若者のグローバルリテラシーを明らかにし、グローバル人材育成のための具体的な方策を提案することを目的としている。15歳から23歳までの若者に対してグローバル人材に関する詳細なインタビュー調査を行った。本研究成果からオックスフォード大学ケロッグカレッジ副学長クリス・デイヴィス教授とICTを利用したグローバル人材育成に関する新たな共同プロジェクトを立ち上げた。

子供とインターネットに関する国際共同研究:EU Kids Online への参加

2015

Research Results Outline:本研究は、世界規模で行われているEU kids Onlineプロジェクトに参加し、子どものインターネット利用を明らかにするものである。このプロジェクト本研究は、世界規模で行われているEU kids Onlineプロジェクトに参加し、子どものインターネット利用を明らかにするものである。このプロジェクトは英国ロンドンスクール・オブ・エコノミクス大学大学院リビングストーン教授によって企画され、世界33...本研究は、世界規模で行われているEU kids Onlineプロジェクトに参加し、子どものインターネット利用を明らかにするものである。このプロジェクトは英国ロンドンスクール・オブ・エコノミクス大学大学院リビングストーン教授によって企画され、世界33カ国の大学関係者が協力し実施されている。調査目的は、インターネット利用によって生じる新たなチャンスとリスクについて国際比較から明らかにし、各国政府やユネスコなどの国際機関に具体的な提言を与えている。本研究では、ソーシャルメディアに対応した質問項目のアップデートに際し、リビングストーン教授に助言を与えるとともに、新しい質問項目の日本語への翻訳とプレフィールドワークを行った。

デジタルリテラシーに関する国際比較研究:Global Kids Online調査

2016

Research Results Outline:本研究は、子どもとインターネット利用に関するGlobal kids Online国際プロジェクトに参加し、国際比較からデジタルリテラシーについて考察す本研究は、子どもとインターネット利用に関するGlobal kids Online国際プロジェクトに参加し、国際比較からデジタルリテラシーについて考察するものである。このプロジェクトは、英国ロンドンスクール・オブ・エコノミクス大学大学院Sonia L...本研究は、子どもとインターネット利用に関するGlobal kids Online国際プロジェクトに参加し、国際比較からデジタルリテラシーについて考察するものである。このプロジェクトは、英国ロンドンスクール・オブ・エコノミクス大学大学院Sonia Livingstone教授によって、2006年にEU Kids Onlineとして企画され、世界的な関心の高まりから、2015年にGlobal Kids Onlineへと名称が変更され、現在では世界35カ国以上で行われているものである。本調査研究では、スマートフォンやソーシャルメディアに対応したアップデート版の質問項目をすべて日本語に翻訳し、都内の高等学校においてフィールドワークを行った。調査結果に関しては、IAMCR(国際メディアコミュニケーション学会)にて発表した。

デジタル時代における「グローバル人材」に関する国際比較研究

2016

Research Results Outline:現在、急速に進むグローバル化やデジタル革命において、人口減少国家としての日本が存続するために、「グローバル人材」の育成が叫ばれている。人々の移動によっ現在、急速に進むグローバル化やデジタル革命において、人口減少国家としての日本が存続するために、「グローバル人材」の育成が叫ばれている。人々の移動によって個人化や分散化が進んでいる一方で、インターネットでの結びつきによって、絶え間ないコミュニケーショ...現在、急速に進むグローバル化やデジタル革命において、人口減少国家としての日本が存続するために、「グローバル人材」の育成が叫ばれている。人々の移動によって個人化や分散化が進んでいる一方で、インターネットでの結びつきによって、絶え間ないコミュニケーションを通じて、重層的なコミュニケーション空間が形成・再形成されている。本調査研究ではこのようなデジタル世界に生まれ育った15歳から25歳までの若者、300名以上に対して、グローバルリテラシーに関する定量調査を行った。調査結果から、6割以上の若者が「現在世界で起きている紛争や難民問題、環境問題について関心がある。」(60.8%)と答えるなど、グローバルリテラシーに関する高いエンゲージメントが観察された。

Society5.0におけるスマートウィズダムに関する国際比較研究

2017

Research Results Outline:人工知能(AI)やビッグデータ、ロボットやIoT、AR(拡張現実)、VR(仮想現実)など、革新的な技術が次々と登場し、超スマート社会(Society5人工知能(AI)やビッグデータ、ロボットやIoT、AR(拡張現実)、VR(仮想現実)など、革新的な技術が次々と登場し、超スマート社会(Society5.0)の実現が言われている。本研究は、超スマート社会におけるチャンスとリスクを明らかにし、超スマー...人工知能(AI)やビッグデータ、ロボットやIoT、AR(拡張現実)、VR(仮想現実)など、革新的な技術が次々と登場し、超スマート社会(Society5.0)の実現が言われている。本研究は、超スマート社会におけるチャンスとリスクを明らかにし、超スマート社会を生きるために必要な「スマートウィズダム」について考察するものである。調査方法は、テクノロジーのアーリーアダプターである若者(14~19歳)計203名に対してアンケート調査を行った。調査結果に関しては、総務省の情報通信審議会IoT新時代の未来づくり検討委員会(産業・地域づくりWG)やロボットに関する"Italy-Japan Workshop"にて発表した。

Lecture Course

Course TitleSchoolYearTerm
Core Lecture 2(RE)School of Culture, Media and Society2019fall semester
Globalization and MediaSchool of Culture, Media and Society2019fall semester
Globalization and MediaSchool of Humanities and Social Sciences2019fall semester
Youth, Media and Globalization (ICS Advanced Seminar)School of Culture, Media and Society2019fall semester
Intercultural Communication and Subcultures (ICS Advanced Seminar)School of Culture, Media and Society2019fall semester
Seminar on Cross-cultural Interaction(Media and Communications) (Fall)School of Culture, Media and Society2019fall semester